Életmód / Táplálkozás

Elérhető super foodok: ezért fogyaszd minden nap a zöld leveleseket

Annyira egészségesek a zöld levelesek, valóságos super food-ok, hogy minden nap a tányérunkra kellene kerülniük. Annak ellenére, hogy növényi étrendet folytatok, ennél sajnos jóval ritkábban eszek salátát – a tévhitekkel ellentétben korántsem zöld leveleseken élnek a vegánok. Újévi célkitűzésem, hogy sokkal gyakrabban fogyasztok majd belőlük, hiszen egészségünk zálogai is lehetnek ezek a változatos formában és ízvilágban fellelhető finomságok.

Taylor Kiser/unsplash.com

Magas a fehérjetartalmuk

Ha fehérjéről van szó, akkor a többségnek azonnal az állati eredetű élelmiszerek, azokon belül is inkább a húsok jutnak eszükbe, pedig az az igazság, hogy ezen a téren egyenesen kiemelkedőek a zöld levelesek, különösen a csírák. Különösen jó szolgálatot tesznek akkor, ha szeretnéd megőrizni az alakodat, esetleg fogyni szeretnél: a leveles zöldségekben sok fehérje, ellenben nagyon kevés szénhidrát, zsír és így kalória van. 100 gramm mangoldban mindössze 19 kalória található 1,8 gramm fehérje társaságában. 100 gramm rukkola már 2,6 gramm fehérjét tartalmaz, de a kalóriatartalma még mindig csak 25 kcal. Persze 100 gramm zöld leveles nem is olyan kicsi adag és ez különösen jó hír számodra, ha szeretsz enni: ezekkel a finomságokkal új töltheted meg a hasadat, hogy a legkisebbet sem véted a diétád ellen. 

Olvastad már?  Nem segít a délutáni szundi! Egy összevont tanulmány alapján káros lehet

Mgg Vitchakorn/unsplash.com

Teljes értékű táplálékok

Fel sem lehet sorolni, milyen sok nyomelemet, ásványi anyagot és vitamint tartalmaznak a zöld levelesek, ráadásul mindegyik finomság másban és másban jeleskedik. Általánosan mégis elmondható róluk, hogy a zöld levelesek kalciumtartalma kiemelkedő: a jégsaláta 100 grammonként 18 milligrammot, a fejes saláta 36 milligrammot, míg a római saláta 33 milligrammot tartalmaz. A legtöbb zöld levelesnek az A-vitamin és a kálium-, valamint vastartalma is említésre méltó. A spenótban 3 milligramm vas található, vele csak a sóska 1,6 milligrammal és a vöröskáposzta versenyezhet 0,6 milligrammal – utóbbi még egy kis extra színt is visz a zöldsaláták közé. A leveleseknek természetesen magas a C-és K-vitamintartalma, de sok B6-vitamint és magnéziumot is tartalmaznak.

Tökéletes immunerősítők

A zöld levesek nagyon jó antioxidánsok, megkötik a szabad gyököket, ezáltal ismeretes betegségmegelőző hatásuk. A legismertebb antioxidáns, ami a zöld levelesekben megtalálható a lutein, ami az emberi szemben is fontos szerepet tölt be. Egyelőre csak feltételezések vannak róla, de a vizsgálatok alapján a lutein a káros fénysugarak ellen védi a szervezetet és csökkenti az időskori látásromlás esélyeit. Az immunerősítés mindig a táplálkozás szintjén kezdődik, és bár szeretünk különféle praktikákat bevetni a betegségek ellen, a legkönnyebben akkor válhat a szervezetünk ellenállóvá, ha színesen, változatosan táplálkozunk. A zöld levesek erre a célra egyenesen tökéletesek!

Olvastad már?  Ez az 5 jel már a diagnosztika előtt figyelmeztethet a miómára

Hogyan fogyaszd őket?

via GIPHY

Ha hozzám hasonlóan nem rajongsz különösképpen a friss salátákért, akkor talán úgy érzed, lehetetlen beépítened az étrendedbe a zöld leveleseket. Szerencsére ez nincs így, számos módszer akad, hogy színesítsd az ételeidet a friss, zöld hajtások segítségével. Jó példa erre a káposzta: savanyúságként, főételként, vagy éppen párolva, köretként is igazán könnyedén beilleszthető a klasszikus magyar konyhába egyaránt. A zöld levelesek jó szolgálatot tesznek a turmixokban is: ha a biztos befutóra vágysz, akkor egy banánt, egy fél citrom levét, egy kis marék bébispenótot és egy kevés vizet turmixolj össze – nagyon kellemes és frissítően lágy lesz a végeredmény!

via GIPHY

A zöld leveleseket fogyaszthatod savanyúság helyett, vagy akár extra feltétként, például kérhetsz rukkolát a pizzádra. Izgalmas öntetek, pesztók készülhetnek a segítségükkel: a bazsalikom, vagy éppen a medvehagyma, a petrezselyem magában is imádnivalóan karakteres. Főzelékeket és krémleveseket szintén főzhetsz a zöld levelesekből: ott a klasszikus sóska és a spenót, de a vizitormából pillanatok alatt mennyei krémleves készülhet.