Életmód / Táplálkozás

Így válaszd ki a megfelelő joghurtfajtát

Így válaszd ki a megfelelő joghurtfajtát

Összegyűjtöttünk néhány nyomós érvet, amelyek amellett szólnak, hogy miért érdemes joghurtot ennünk.

Hatása a bélrendszerben

A 20. század elején Mecsnyikov orosz tudós könyvében közzétette a joghurt jótékony hatásait. Mecsnyikov szerint a bélben előforduló baktériumok által kibocsátott mérgek megrövidítik az életünket és betegségeket okoznak. A joghurt úgy segít megelőzni a bajokat, hogy a „jó” baktériumok a bélben a „rossz” baktériumok helyébe lépnek, és ezáltal semlegesítik a hatásukat.
Néhány évtizeddel később kutatási eredmények bizonyították, hogy az egészség valóban a bélben kezdődik. Itt szívódnak fel a tápanyagok, itt van az immunrendszer központja. A káros baktériumoktól nem tudunk teljesen megszabadulni, de lehet egyensúlyt kialakítani a káros és a hasznos baktériumok között. Ebben segít a joghurt is. 

Jelentése és előállítása

A „joghurt” szó török eredetű, jelentése: aludttej. Alapjában véve erjesztett tej: a tejhez joghurtkultúrát adnak, és megalvasztják. 

Bármilyen tejet lehet joghurt-készítéshez használni. Állagát, szagát és ízét a tejcukor (laktóz) laktózsavvá történő erjesztése során kapja. A hagyományos erjesztésű táplálékok, mint a joghurt és a savanyú káposzta, a világ legegészségesebb ételei közé tartoznak.

Probiotikumok

A „probiotikum” szó jelentése: „az életért”. Ezek a szervezet számára hasznos baktériumok. A legtöbben nem fogyasztunk eleget ezekből a mikroorganizmusokból, ezért nem elég erős az immunrendszerünk. 

Ha nincs, ami megvédje testünket a káros baktériumoktól, akkor a bélben levő méreganyagok nem ürülnek ki megfelelően, a kelleténél nagyobb mennyiségben szívódnak fel, és folyamatosan mérgeznek minket.

Kevés alkotóeleme legyen!

A natúr joghurt a legegészségesebb, mert csak két alkotóeleme van: a tej és az élő kultúra. Minél több összetevője van, annál több benne a kalória és annál kevesebb a tápanyag. Lehetőleg ne tartalmazzon se cukrot, se édesítőszert, se egyéb ártalmas anyagot. Csak azok a joghurtfélék hasznosak a szervezet számára, amelyek élő és aktív kultúrákat tartalmaznak. 

Gyakori joghurtfajták

A görög joghurt előállításakor a joghurtot tejszínnel keverik össze. A hagyományos tzatziki készítéséhez ez a joghurtféleség való. Kígyóuborkát és fokhagymát adnak még hozzá.
A lassi egy joghurt alapú ital. Indiából ered, édes és sós változata is van. A sós ízűt köménnyel és chilivel ízesítik, az édeshez gyümölcspépet vagy gyümölcslevet adnak.
A kefir néha „ivójoghurt” néven kapható. Szintén hagyományos erjesztéssel készül.

Tejcukor és tejzsírtartalom

Az élő joghurtkultúra olyan enzimeket tartalmaz, amelyek lebontják a laktózt, ezért nem allergiásak rá azok, akik a tejet nem bírják. 
Érdemes a zsírosabb változatot fogyasztani, mert nemcsak ízesebb a kalóriaszegénynél, hanem laktatóbb is. Ha az étrendben a kalóriamennyiség nem haladja meg a szükségletünk szerinti mennyiséget, akkor a zsírból származó kalóriáknak nincs jelentőségük. A lényeg, hogy egészséges zsír legyen, amit elfogyasztunk, márpedig a joghurtban egészséges zsír van.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást