Talán már Te is találkoztál olyan emberrel, aki többet hitt magáról, mint amilyen kompetenciákkal valójában rendelkezett. Ez a jelenség, szaknyelven Dunning-Kruger hatás az élet szinte minden területén szembejött már velünk. (x)
VIDEO Év végi fejlődés horoszkóp: ez az, amit még idén kell megfejlődnöd
Az értékesítés, marketing, a szépség és az egészséges életmód területén jellemzően gyakran megjelenik a kognitív torzítás. Hiszen ezekhez “sokan” értenek. Pedig többet ér, ha valaki beismeri, hogy ez már nem az ő szakterülete.
Ha például szeretnéd a vállalkozásod online tevékenységét erősíteni, akkor nem kell egy személyben Neked csinálni a hirdetéseket, tartalomgyártásokat, kreatívokat is. Engedd át inkább a terepet szakmabelieknek! Egy olyan all inclusive marketing ügynökség, mint Marketinges Erika és csapata, A-tól Z-ig támogat mindenben.
Okok és velejárók
A Dunning-Kruger hatás egyik fő oka a folyamatosan gyorsuló világ, ahol nincs idő az elmélyülésre, az olvasásra és utánajárásra. Sokan könnyen gondolják magunkat egy-egy terület szakértőjének úgy is, hogy nincs meg hozzá a kellő tudásuk és tapasztalatuk.
Tipikus példa erre az életmód “tanácsadók” köre. Van, aki úgy gondolja, hogy gyorsan átfut két-három cikket, elvégez egy online gyorstalpaló tanfolyamot, és már hirtelen lifestyle guru lesz belőle. Pedig a túlzott magabiztosság üzleti szempontból különösen nem tesz jót, meggátolhatja az eladásainkat, az értékesítésünk fejlődését.
Tanulás, jártasság és eredmények
Bármely szakterületen dolgozunk, a folyamatos tanulás és tapasztalatszerzés sosem árt. Mindig van lehetőség a további fejlődésre, ami újabb és újabb perspektívákat kínál. Az a munkáltatói szemlélet is gyakran problémát okoz, hogy egy embernek kell mindenhez értenie.
Ha valaki például jól fogalmaz, rábíznak minden olyat, ami akár csak részben is érinti az íráskészséget. Például ő fogja kezelni a social média felületeket amellett, hogy az ügyvezető titkárnője és még az értékesítési asszisztens is. Mondani sem kell, hogy egy ilyen túlterheltség valahol visszaüt.
Nem kell mindennek a szakértőjévé válni! Legyünk csak abban járatosak és jók, ami a mi feladtunk, a többit pedig bízzuk szakemberekre! Kézzelfogható eredményeket csak így tudunk elérni.
Engedjünk teret másoknak!
Nem célravezető, ha például valaki online szakembernek hiszi magát, mert hallott már a Google Ads-ről, és indított is ott hirdetést. Ettől jóval többről van szó ahhoz, hogy a terület szakértőjévé váljunk. De nem is kell, hogy azok legyünk! Hagyjuk inkább másra, szervezzük ki például egy online marketing ügynökségnek!
Hogy mi mindenben tud egy ilyen vállalkozás segíteni? Például weboldal és webshop készítésben, tartalomgyártásban, e-mail marketingben, grafikai tervezésben vagy akár termékfotózásban is. De ott sem egy ember csinálja mindezt, hanem le vannak osztva a feladatok, és az adott témában jártas kolléga fogja koordinálni a teendőket.