Te tudtál ezekről? Mobiletikett szabályok, amikkel kínos szituációkat kerülhetsz el

Te tudtál ezekről? Mobiletikett szabályok, amikkel kínos szituációkat kerülhetsz el

Címlap / Kikapcsolódás / Szórakozás / Te tudtál ezekről? Mobiletikett szabályok, amikkel kínos szituációkat kerülhetsz el

A mobiltelefon használata a mindennapi tevékenységeink részévé vált az elmúlt évtizedekben. Érdemes ezért észben tartanunk, milyen alapvető illemszabályai vannak a telefonálásnak. Mikor szabad és milyen alkalmakkor tilos elővennünk a készüléket, kinek illik bemutatkoznia és mit tegyünk, ha váratlanul megszakad a vonal. A mobil etikett főbb jellemzőit sokan ismerik és tiszteletben is tartják, ám előfordulnak kínos szituációk, amelyek kellemetlen helyzetbe hozhatják a hívót és a hívott felet egyaránt.

Bemutatkozás

Telefonáláskor nem kötelező bemutatkoznunk, amennyiben magán telefonszámunkon hívnak bennünket. Tehát a „Hallo, tessék!” bőven megfelelő formula.

A céges telefonos hívásokra azonban ez már nem igaz, ám ilyen esetekben is elég csak a nevünket bemondani.

A hívónak ezzel szemben a köszönés után a neve mellett néhány szóban, érthetően össze kell foglalnia azt is, hogy miért telefonál.

Zavarhatjuk-e

Munkával kapcsolatban csakis munkaidőben szabad telefonálni, tehát a hazai íratlan szabályoknak megfelelően körülbelül reggel 9 és délután 4 óra között. Ettől eltérni csak kivételes esetben lehet, kollégák között, ha azt a munkarend indokolttá teszi.

Az SMS küldésre valamivel tágabb határok vonatkoznak, de szöveges üzenettel sem illik megzavarni senkinek az álmát.

Ám mindegy, hogy hány óra van, mindig csöröghetünk rosszkor, ezért a bemutatkozás után meg kell kérdeznünk, hogy alkalmas-e a pillanat a beszélgetésre vagy telefonáljunk később. Ha nem alkalmas az időpont, akkor tilos rákérdezni ennek okára.

A megbeszélt, újabb időpontban folytatható a beszélgetés, sőt alapvető illemszabály a megadott időben újra telefonálni, okkal feltételezve, hogy keresett fél azokban a percekben a kedvünkért tette szabaddá magát.

A környezet

Telefonhívást kezdeményezni és fogadni csak úgy szabad, hogy biztosítjuk a beszélgetéshez szükséges nyugalmat.

Tehát tudnunk kell előre, hogy nem kell majd kiabálnunk az érthetőség kedvéért és a másik felet sem kell arra kényszerítenünk, hogy üvöltsön a telefonba, mert nem halljuk, amit mond.

Ha ez kivitelezhetetlen, akkor inkább ne vegyük fel a telefont vagy kapcsoljuk ki erre az időszakra. Telefonhívást a fogadás előtt megszakítani, vagyis kinyomni, súlyos udvariatlanságnak számít.

Menjünk csendesebb helyre, s amint tehetjük, hívjuk vissza az illetőt. Az illemszabályok világosan leírják, hogy mosdóban, wc-n sem fogadunk hívást, főleg ismeretlen telefonszámról.

Te tedd le, nem, te tedd le..

Viszonylag kevesen tudják, hogy a telefonhívást mindig a hívónak kell befejeznie.

Ha mégis úgy alakul, hogy a hívott fél nem tudja folytatni a beszélgetést, netán a hívó képtelen abbahagyni, pedig egyértelmű, hogy már mindent elmondott és csak az időnket rabolja, akkor a hívott fél is kezdeményezheti az elköszönést.

Ilyenkor azonban nem elég a közismert, sóhajtással kimondott: „na jól van…”, hanem valami rövid magyarázatot is illik adni, hogy miért muszáj most menni.

Megszakadt hívás

A legtöbb szolgáltató 60 perc után automatikusan megszakítja a beszélgetést, de lemerülhet a telefon vagy egyéb okok is magyarázhatják, hogy a másik hirtelen eltűnik az éterből.

Ilyen esetben mindig annak kell kezdeményeznie az újbóli hívást, aki eredetileg is kezdeményezte a beszélgetést.

A hívott fél ezt várja meg, ne kezdjen „tárcsázni”, mert könnyen lehet, hogy emiatt válik foglalttá mindkét vonal.

Természetesen másik szám hívását sem illik ilyenkor fogadni vagy kezdeményezni.

Magánügy

Munkaidőben ne hívjuk ismerősünket magánügyben. Ha mégis halaszthatatlan, akkor azzal kezdjük a beszélgetést, hogy elmagyarázzuk, valamilyen személyes témáról szeretnénk vele beszélni.

Legyünk megértőek, ha ez az adott percben nem lehetséges. Ilyenkor beszéljünk meg egy másik időpontot, amikor alkalmasabb.

Szigorúan tilos telefonon közölni olyan hírt, amelyek túlságosan mélyen érinthetik a hívott felet. Ez lehet öröm hír, de rossz hír is.

Lehetőség szerint a különleges eseményeket személyesen tárgyaljuk meg, vagy előre készítsük fel a hívott személyt a telefonban, hogy valami nagyon személyes információt készülünk vele megosztani. Ez a pár másodperc is sokat számít, gondolatban ráhangolódhat, felkészülhet a bejelentésre.

Mikor tilos telefonálni?

Temetésen, egyházi szertartáson, misén tilos elővenni a telefont, mert mások érzékenységét sértheti a használata. Kórházban sem szabad(na) telefonálni, mert zavarhatja a betegek pihenését és a gyógyító munkát. Színházban, moziban megzavarhatjuk a telefonálással mások szórakozását.

Étteremben is tilos telefonálni, sőt az asztalra sem szabad kitenni a készüléket, mert már ezzel azt az érzést kelthetjük a velünk egy asztalnál ülőkben, hogy van nála fontosabb, bármikor félbeszakíthatjuk a beszélgetést.

Ha mégis fontos hívásra várunk, állítsuk a telefont rezgő üzemmódba.

A halaszthatatlan beszélgetést egy csendes, félreeső sarokban folytassuk le, miután ebéd-, illetve vacsora-partnereinktől udvariasan elnézést kértünk.

VIDEO Üde tavaszi barackos smink

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!