Egészség / Életmód

Súlyzós edzéssel fogyni? Könnyebb, mint hinnéd!

Súlyzós edzéssel fogyni? Könnyebb, mint hinnéd!

Bár egyre kevesebben félnek a súlyokkal történő gyakorlatoktól, sok nő még mindig inkább a különféle kardió sportágakat választja, ha edzésről van szó. Fogyni leggyorsabban az intervall és a hosszan elnyújtott kardió edzésektől lehet, de ha nem csak a feleslegtől szabadulnál meg, hanem szeretnél igazán formás is lenni, akkor a súlyokat sem szabad elfelejtened.

Csak vékony szeretnél lenni?

Tévhit, hogy csak akkor tudsz lefogyni, ha minden erőddel a zsírégető edzésekre koncentrálsz. A tested attól lesz feszes és formás, ha látszanak az izmaid, az izmaid méretét pedig akkor tudod növelni a legkönnyebben, ha súlyokkal edzel. Tény ugyanakkor az is, hogy nem fog látszani a kockás hasad, ha van rajtad felesleges zsír, tehát a végső cél az, hogy a zsírt elégesd, az izmaid méretét pedig növeld. Ha hiszed, ha nem, erre a célra messze nem a kardió edzések, hanem a súlyokkal végzett gyakorlatok a legjobbak.

Hogy miért? A válasz nagyon egyszerű, ugyanis a fogyás maga sem egy bonyolult dolog. Egyszerűen annyi a lényege, hogy kevesebb kalóriát vigyél be, mint amennyit elégetsz, és már csökkenni is kezd a súlyod. A folyamatot tekintve nem számít, hogy ezt több mozgással, vagy éppen lecsökkentett kalória-bevitellel, tehát diétával éred el.

Értelemszerűen a leggyorsabb akkor lesz az eredmény, ha egyszerre diétázol és sportolsz, de erre – főleg megírt étrend és személyi edző nélkül – könnyen rámehet az egészséged.

Mivel a kardió típusú edzésekkel tényleg könnyű égetni a kalóriákat, kézenfekvőnek tűnhet, hogy kizárólag ezekre támaszkodj, amennyiben a fogyás a célod. Viszont, ha egyúttal csökkentett kalóriatartalmú étrendre is váltasz, akkor könnyen lehet, hogy a szervezeted ezt az egészet vészhelyzetnek éli meg, és az izmok építése helyett pontosan az ellenkezője indul be: leépül a már meglévő izomzatod is.

Súlyzós edzéssel fogyni? Könnyebb, mint hinnéd!Kép forrása: dusanpetkovic/Depositphotos.com

Ugyan a rajtad levő zsírtartalékok szintén fogyatkoznak, de az izmok is erre a sorsa jutnak, hiszen a tested érzi, hogy minden nap kalóriadeficittel zárul, és ez számára egyértelmű stresszhelyzet (amit ugye könnyen követ majd a jojó effektus). Sajnos ebben a cipőben ellened dolgozik az is, hogy az izomtömeget energiaigényesebb feladat fenntartani, mint leépíteni, és a létfontosságú szervek számára energiát nyerni belőle, tehát kemény diéta és edzés mellett a tested nem a zsírtartalékokhoz fog nyúlni.

Akkor a kardiónak leáldozott?

Természetesen nem, hiszen számos pozitív hatása ismert, többek között kiválóan növeli az állóképességet, amit bármilyen élethelyzetben hasznosíthatsz majd. Azonban érdemes beiktatni a súlyzós edzéseket, és nem kell félned a nagyobb súlyoktól sem (persze nem az első edzés alkalmával kell 80 kilóval guggolnod).

A súlyzós edzés pozitív hatásai – a fogyás szempontjából

Amint említettük, az izomtömeget energiaigényes feladat fenntartani, ez tehát azt jelenti, hogy ha több rajtad az izom, gyorsabb az anyagcseréd: idővel sokkal többet ehetsz, mégsem fogsz hízni tőle. Természetesen mindez nem jelent korlátlan ételfogyasztást, viszont azt igen, hogy messze nem salátán kell tengetned a mindennapjaidat, tehát gyakorlatilag elfelejtheted a diétákat és az éhségérzetet.

Az izomláz gyakorlatilag kivédhetetlen a súlyzós edzések után, ami bizony azt jelenti, hogy kellően intenzíven végezted a gyakorlatokat. Miért jó ez? Mert a regenerálódás éppúgy energiát követel a szervezetedtől, mint maga az edzés. Természetesen nem ugyanolyan intenzíven égeted ilyenkor a kalóriákat, mint amikor végzed a gyakorlatokat, de az utózsírégető folyamatok még órákon át kitartanak az intenzív, súlyzós edzéseket követően.

Nem csak akkor pörög jobban az anyagcseréd, amikor már több rajtad az izom, hanem akkor is, amikor éppen regenerálódsz az edzést követően.

Végül, de nem utolsó sorban, a szervezeted helyetted is gondolkodik: ha nem használod az izmaidat, akkor lebontja, elgyengíti őket, hiszen azt érzékeli, hogy nincs rá szükséged, olyan életmódot folytatsz, amiben az izmok nem játszanak szerepet. Azonban, ha használod őket, akkor tudatosul benne, hogy nagy szükség van rájuk, ezért elsősorban arra koncentrál, hogy megfelelő szinten tartsa őket, és sokkal inkább a zsírtartalékokból vegye fel a szükséges energiát. Ez nem csak azzal jár, hogy előbb leszel formásabb és izmosabb, ha súlyokkal edzel, hanem azt is, hogy hatékonyabban fogod égetni a zsírtartalékaidat, mint a klasszikus kardiók esetében.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást