Életmód / Egészség / Lélek

4 stratégia arra, hogy meg tudj bocsátani

Gondolataid hatást gyakorolnak a testedre is. A düh, a harag belülről rombolhat, a megbocsátással azonban eljuthatsz a lelki megtisztulásig. Ez nem jelenti azt, hogy el kell felejtened, ha valaki megbántott, megsértett, hanem a saját érdekedben orvosolnod kell a sérelmeidet. Ehhez mutatunk most 4 stratégiát.

Lemondás a bosszúról

A megbocsátást tanulmányozó pszichológusok szerint a megbocsátás nem egyenlő a megbékéléssel. Nem feltétlenül jelenti azt, hogy helyreállítjuk a kapcsolatot azzal, aki ellenünk tett, megbántott, beletaposott az önbecsülésünkbe.

A megbocsátás olyasvalami, amit önmagunkért, és nem a nekünk sérelmet okozó másik ember érdekében teszünk.

Mondjuk egy szerelmed átvágott, mélyen megbántott, megalázottnak érezted magad mellette – persze, hogy nem fogod ezt csak úgy elfelejteni! Ne hallgasd el, hogy megbántódtál! De a bosszútól nem könnyebbülsz meg kellőképp, és arra is van esély, hogy kínos helyzetbe hozod magad. A büszkeség bizonyos helyzetekben fontosabb, mint a bosszúállás. A harag egyébként is rossz tanácsadó. Gondolj bele, hogy mennyi újabb dühöt és feszültséget generál az, ha a megtorláson agyalsz. A lelkedben a rendet nem negatív cselekedetekkel lehet helyreállítani. Emelkedj felül a helyzeten és önmagadra gondolj!

Tehetetlen düh feloldása

Ha ragaszkodunk a keserűségünkhöz vagy gyűlöletünkhöz, akkor az többet árt nekünk, mint a gyűlöletünk tárgyának. Gondold végig, hogy mennyire igaz ez! A rágódó ember képzeletben újra meg újra végigéli az eseményeket, közben egyre dühösebb lesz, egyre jobban neheztel, és egyre megalázottabbnak érzi magát. Biztos voltál már olyan helyzetben, hogy tehetetlenségedben tovább spanoltad magad. Éjszaka a legrosszabb a helyzet, akkor sokkal kilátástalanabbnak látjuk a problémákat. Pedig hidd el, a keserűségnek nem szabad nagy teret engedni a szívedben. Az igaz, hogy a fájdalom az események horderejétől, súlyától is függ.

Ha nem tudjátok tisztázni a helyzetet, vagy a másik nem akar bocsánatot kérni, akkor egyedül kell megbirkóznod a haraggal.

Ha valaki olyan bántott meg, aki fontos neked, nagyon tud fájni, de tartsd észben, hogy nem neki ártasz a rossz közérzeteddel, hanem magadnak.

Sérelmek felülírása

Ne dédelgesd a sérelmeid! Azzal, hogy többször lejátszod magadban azt a szituációt, amiben megbántódtál, csak újabb sebeket ejtesz a lelkeden. Próbálj arra koncentrálni, hogy olyan élethelyzeteket elevenítesz fel, amelyekben sikeres, talpraesett, vidám voltál. Nyomd el a rossz gondolatokat felemelő pillanatok felidézésével! Ha nincs mód és lehetőség arra, hogy megbeszéld a konfliktust azzal, aki megbántott, akkor felesleges gyötörni magad fájdalmas emlékek felidézésével, mert egy egyoldalú játszmává válik, ami nem visz előre.

Írd ki magadból!

Terápiás céllal egyre több élethelyzetben ajánlják a pszichológusok a naplóírást.

A magadnak vezetett feljegyzésekben az a jó, hogy nem kell elszámolnod velük senkinek. Úgy írhatod le az érzéseidet és a szituációt, ahogy a legőszintébben gondolod. Tisztábban látsz majd utána és persze kicsit fel is lélegezhetsz, hogy látod a történteket a saját szavaiddal leírva.

Írhatsz egy olyan levelet is, amit sosem küldesz el annak, akinek szól, de legalább kiírod magadból a sérelmeidet, a panaszaidat. Ebben szintén megengedhetsz magadnak bármilyen stílust, hiszen magadat akarod felszabadítani a teher alól. Ha azonban olyan levelet írsz, amit szándékozol el is küldeni, úgy válogasd meg a szavaidat, hogy ne alázd meg magad!

Ezek a módszerek arra is jók, hogy megéld a bánatot, de meg is küzdj vele úgy, hogy nem mutatod ki a sebezhetőségedet és a megbántottságodat annak, aki méltatlanul bánt veled!

Képek forrása: pixabay.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást