Életmód / Táplálkozás

Sose gondoltuk volna! Egy-egy komolyabb diéta akár mentális problémákhoz is vezethet

Sose gondoltuk volna! Egy-egy komolyabb diéta akár mentális problémákhoz is vezethet

A diéta csak kivételes esetekben indokolt, akkor is orvosi javaslatra és szakértői ellenőrzés mellett. Mégis az életmódváltás helyett sokan még mindig inkább a gyors diétákban, fogyókúrákban látják a megoldást, holott ez nem csak fizikai betegségekhez, hanem mentális problémákhoz is vezethet.

Minél többet nélkülözöl, annál jobban kívánod

Több kutatást is végeztek arra vonatkozóan, hogy a „tiltott gyümölcs mindig édesebb” – és ez messze nem csak a magánéleti kérdésekre igaz. Különösen az egyoldalú diétákat illetően, amikben a résztvevők bizonyos makrotápanyagokat nagyon háttérbe szorítottak, vagy teljesen kiiktattak, sűrűn előfordult, hogy ellenállhatatlan vágyat éreztek bizonyos ételekért.

Azt talán mondanunk sem kell, hogy amikor már végképp elfogyott az akaraterejük, valósággal kifosztották az éléskamrát, és annyit ettek a „tiltott” alapanyagokból, amennyi csak beléjük fért.

Ez bizony nem csak azért káros, mert az egész heti diétát és éhezést kidobhatták az ablakon, hanem mert pontosan az ilyen kiéheztetések, falásrohamok vezetnek a különféle étkezési zavarokhoz, mint amilyen pl. a bulémia is.

Mi a tanulság? Egyszerűen nem szabad egyoldalú étkezést, diétát folytatni. Lehet fogyni akkor, ha alig eszel 5%-nyi zsírt naponta, és akkor is, ha a lehető legjobban minimalizálod a szénhidrátbeviteledet, csak éppen nem érdemes. Ha a számodra ideális mennyiséget fogyasztod minden makróból, akkor egész biztosan normalizálódik a testsúlyod, semmi értelme nincs annak, hogy nélkülözz, vagy éppen éheztesd magadat. Sőt, ez számos, nagyon komoly, akár autoimmun betegség melegágya is lehet.

Agyadra mehet a számolgatás

Ha egyszer ráérzel a diéták lényegére, rájössz majd, mennyire lényeges a számolgatás, avagy a tápanyagértékek kiszámítása, a grammok kimérése. Sajnos nem egy ember esett abba a hibába, hogy túlzásba vitte a kalóriák számolgatását, ami – akárcsak a tápanyagcsoportok kiiktatása – szintén evészavarokhoz vezethet.

Sose gondoltuk volna! Egy-egy komolyabb diéta akár mentális problémákhoz is vezethet

Ilyen jellemző betegség az anorexia, amelynek során a betegek mániákusan számolják, hány kalóriát fogyasztottak, és mennyit égettek el – dacára annak, hogy az egészen pontos értékeket lehetetlenség kiszámolni.

Sajnos azonban még így is működik a dolog, mert nem annyira nehéz kimatekozni, hogy mennyivel kell kevesebb kalóriát elfogyasztanod, vagy éppen mennyivel kell többet mozognod, hogy fogyni kezdj – akár nagyon gyorsan. Mindez a tényleges betegséggel járó egészségügyi kockázatok mellett mentális zavarokhoz vezet. Ilyen az elszigetelődés, a szorongás, az irreális félelmek megjelenése és persze a testképhez való téves viszonyulás.

Éhezik az agyad és a többi belső szerved is

Észrevetted magadon, hogy a diétáid során nagyon letargikus és rosszkedvű voltál? Nos, ez nem véletlen! Amellett, hogy az éhes ember egyértelműen rosszkedvű, a legtöbben még mindig kizárólag a szénhidrátcsökkentéssel próbálnak fogyni. Ezzel csak az a gond, hogy a szénhidrát a belső szerveink, többek között az agyunk hajtóanyaga. Kutatásokkal igazolták, hogy a szénhidrátcsökkentett étrend olyannyira befolyást gyakorol a kedélyállapotunkra, hogy letargiát, komoly rosszkedvet és negatív hozzáállást, kedvetlenséget idézhet elő.

Sose gondoltuk volna! Egy-egy komolyabb diéta akár mentális problémákhoz is vezethet

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy diéta során gond nélkül tömheted magadba a szénhidrátot (főleg nem a finomítottat), hanem azt, hogy sokkal inkább a bevitt zsír csökkentésével érdemes fogynod.

Ha kevesebb zsírt fogyasztasz, akkor több szénhidrátot ehetsz: míg 1 gramm zsír 9,3 kalória, addig ugyanennyi szénhidrát csak 4,2 kalória.

Tehát, ha többet akarsz enni, miközben szeretnél fogyni, egyértelmű, melyik makrót kell csökkentened. A kutatások szerint úgy tűnik, ez a kedélyállapotodnak is jót tesz majd.

Persze, arra azért figyelj, hogy továbbra sem finomított szénhidrátokról beszélünk, hanem rostokban gazdag, lassú felszívódású szénhidrátokról, mint amilyenek a teljes kiőrlésű gabonákban, zöldségekben, hüvelyesekben, gyümölcsökben vannak (igen, a gyümölcsök is ide tartoznak, hiszen a bennük található rostok lassítják a szénhidrátok felszívódását).

Képek forrása: Nomadsoul1/Depositphotos.comArturVerkhovetskiy/Depositphotos.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást