Ezért viszkethet a lábad futás közben, és amire ügyelj

Ezért viszkethet a lábad futás közben, és amire ügyelj

Címlap / Életmód / Egészség / Ezért viszkethet a lábad futás közben, és amire ügyelj

Ugyan nincs hivatalos orvosi kifejezés a futás közbeni lábviszketésre, de gyakran „futó viszketésként emlegetik. Azon kívül, hogy általánosan kényelmetlen érzést okoz, nem árt, ha tudod, hogy mi okozhatja. Ez lehet egy teljesen ártalmatlan dolog is, ami hamar elmúlik, de az is előfordulhat, hogy komolyabb dologról van szó, ami esetén már nem érdemes tétlenkedned. De mik is ezek?

Most kezdtél el futni (először vagy újra)

Talán meglepően hangzik, de a viszketés összefügghet azzal, hogy milyen gyakran futsz. Egy edzés alatt álló izomnak ugyanis több vérre van szüksége azért, hogy hozzájusson a számára szükséges oxigénmennyiséghez. Amikor futsz, gyorsan emeled a lábaidat. Így több vér kerül a vádlidba és a combodba. Ha pedig épp most kezded a futást, vagy hosszú idő óta először futsz, viszketést okozhat azáltal, hogy olyan módon fokozza a véráramlást a lábakban, amihez a szervezeted nem szokott hozzá.

Ha visszatérsz az edzéshez, a lábaidban lévő artériákban a kapillárisok kitágulhatnak. Ez a tágulás nyomást gyakorolhat és irritálhatja a bőr apró ideggyökereit, ami a viszketéshez is hozzájárulhat. Amint azonban az izmaid alkalmazkodnak a futási rutinodhoz, és könnyebb lesz a véráramlás, a tested azt az üzenetet fogja kapni, hogy ez teljesen normális folyamat, és az irritációnak csökkennie kell.

wundervisuals/istockphoto.com

Allergiás reakciód van

A viszketésnek külső oka is lehet, ami azonban már jóval kellemetlenebb. Lehetséges ugyanis, hogy allergiás reakciót vált ki belőled a hordott ruha vagy a használt mosószer, amit a futás közbeni izzadás csak még tovább súlyosbíthat. Ezeken túlmenően létezik egy olyan állapot is, amelyet edzés által kiváltott csalánkiütésnek neveznek. Ebben az esetben a tested magára az edzésre reagál úgy, hogy viszketést és melegségérzetet tapasztalsz.

Hogyan kezelheted a lábviszketést?

Az már jót jelent, ha tudod, hogy a két gyakori ok közül igaz rád valamelyik, hiszen a tudás félsiker. De ettől persze még nem fog elmúlni a kellemetlen panasz. Az első és legfontosabb lépés, hogy kizárd annak a lehetőségét, hogy a ruhád okozza a problémát. Ez úgy a legegyszerűbb, ha megpróbálod lecserélni a futófelszerelésedet, méghozzá lehetőleg valamilyen izzadságelvezető szettre, amit pedig szigorúan kímélő mosószerrel tisztítasz.

Ha egyszerűen a futási rutinod újdonsága okozza a problémát, akkor az idő a legjobb barátod. Amint jobban hozzászoksz a tevékenységhez, szinte biztos, hogy a tüneteid enyhülni fognak. Ha mégsem, keresd fel a háziorvosodat vagy egy allergológust, hogy kiderítse, pontosan mi okozza a panaszaidat, és szükség esetén kapj antihisztamint. Szerencsére az utóbbi a ritkább eset, de jobb, ha biztosra mész.

Addig is a rendszeres testmozgás az egyik legjobb módja annak, hogy megelőzd a „futó viszketést” vagy csökkentsd annak intenzitását.

Ha viszketést tapasztalsz, lassíts, vagy akár tarts egy kis szünetet másnapig. A legnehezebb az egészben talán az, hogy megpróbáld ne szétvakarni a lábadat. Ilyenkor viszont mindig emlékeztesd magad arra, hogy csak átmeneti enyhülést hozhat és csúnya is lesz, ezért légy inkább türelmes.

VIDEO A legnyugodtabb kutyafajták

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!