Így lesz a sulyomból csokoládé. Interjú az Egy csepp Tisza-tó alapítójával

Így lesz a sulyomból csokoládé. Interjú az Egy csepp Tisza-tó alapítójával

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / Így lesz a sulyomból csokoládé. Interjú az Egy csepp Tisza-tó alapítójával

Magyarország második legnagyobb tava csodálatos természeti érték, de egészen más hangulata van, mint a Balatonnak. Árad belőle egy olyasfajta nyugalom, amelyre mindannyiunknak szüksége lenne a mindennapokban.

Bár azt a legtöbben nem tehetjük meg, hogy fogjuk magunkat, és odaköltözünk a partjára, de Szabó Istvánnak köszönhetően ha arrafelé járunk, egy darabot biztosan magunkkal vihetünk belőle. Méghozzá egy különleges és egyedi, sulyommal ízesített bonbon, az Egy csepp Tisza-tó formájában.

Honnan és mikor jött az ötlet, hogy egy csak a Tisza-tóra jellemző terméket szeretne készíteni?

Tiszai, Tisza-tavi ember vagyok, hiszen itt születtem és kisebb megszakításokkal, de mindig itt éltem! Büszkén vállalom, hogy Tisza-tavi vagyok, mivel minden „tavi” történésnek szemtanúja voltam, sok esetben közvetlen bonyolítója, résztvevője. Ez a természeti csoda tette lehetővé, hogy kiteljesedjek a szakmámban, hogy jó vendéglátós – vendégfogadós, szállodás, marketinges térségi vidékfejlesztő legyek. Bármely munkaterületen dolgoztam, mindegyiket szívesen végeztem, örömöm volt bennük, és természetesen sok – sok sikerélményem. 

Ekkor jött egy vendég hozzánk, akitől kérdésemre hogy: mi volt olyan, mit látott itt olyat, amit ha 10 év múlva újra látná, akkor is azonnal a Tisza-tó jutna eszébe?! A hölgy belenyúlt a táskájába, és elővett egy sulyomtermést, ez volt a reakció! Majd, több percen át ecsetelte a növény és a termés szépségét, annak vonalvezetését, redőzetét, formakülönlegességét, stb. Azzal fejezte be, hogy miért nem használjuk ezt logóként, hiszen annyira Tisza-tavi! Ez volt az a mag, amit Ő elültetett az én fejemben. Hosszú, tekervényes utat bejárva elérkeztem addig a pontig, hogy volt egy logóm, volt egy önmagában nemigen használható sulyom-alapanyagom, „már csak” a termék hiányzott sor végéről! 

Sok – sok kísérletezés, ötletelés, véletlenek sorozatát követően készült el az első, már piaci/kereskedelmi forgalmazásra is alkalmas csokoládé – bonbon termék. A keresztségben az „Egy csepp Tisza-tó” márkanevet kapta, hiszen minden egyes bonbon szemben egy cseppnyi Tisza-tó benne van! Amit az „Egy csepp Tisza-tó” projekt megtestesít, az nem más, mint én magam! Az a 40 év, az a rengeteg tapasztalat, összegyűjtött tudás, a folyamatos megújulás, az „adni” akarás, a tiszai életérzés és a tiszai ember önazonossága.

Az „Egy csepp Tisza-tó” kézműves csokoládé és bonbon egy olyan készítmény, amely „szellemiségében – identitásában” kötődik és képviseli a térséget, alapanyag használata évszázados hagyományokkal és történetiséggel rendelkezik.

Turisztikai marketinget hordozó, és kereskedelmi forgalmat generáló kézműves termék. Valójában a kézműves termékek mindig nagyon személyesek, hiszen bennük van a hely szelleme, a történelem, az ősök, az ember, aki kitalálja, megtervezi, dolgozik rajta, vagyis törődik az anyaggal, a feldolgozással és a késztermékkel! Ha egy termék személytelen, az mások számára sem hordoz, gondolatokat, történéseket, legendáriumokat. Nem közvetít értéket. 

Egy csepp Tisza-tó

Hogyan kezdett el csokoládégyártással foglalkozni?

Mivel az alapképesítésem szakács, több éven át vezettem olyan vendéglátóegységet, ahol cukrászüzem is volt, így nem állt távol tőlem az édességek készítése, azok alapanyagismerete. Tehát amikor a sulyom alapanyagomhoz társítható egyéb alapanyagot kerestem, szinte kínálta magát az íz hatásában nagyon jól illeszkedő csokoládé. Már csak az arányokat kellett kikísérletezni, hogy ne üssék egymást az alapanyagok, hanem kiegészítsék egymást, sőt együtt egy jellemző, és új ízkompozíció szülessen! Sokáig a mindenki által ismert csokoládémárkákkal kezdtem. A kóstoló emberek 60-70%-a viszont az eredeti csokoládéra ismert rá, és nem azt mondta, hogy „áh különlegesen finom, egyedi, na de mi van ebben?! 

Egy csepp Tisza-tó

Itt is segített a sors, és elém tette a ma is használatos csokoládé alapanyagot, ami kiskereskedelemben nem kapható, (tehát, a nagyközönség által nem ismert) és a sulyomkivonattal tökéletes egységet alkot. Úgy indult, hogy majd annyit gyártok amennyit mi a saját vendégeinknek el tudunk adni, és kevésbé bíztam a tömeges keresletben. De az élet rácáfolt, és néhány hónap alatt keresett, népszerű termékké vált az „Egy csepp Tisza-tó” sulyomkrémmel töltött étcsokoládés bonbon. A termék gluténmentes, hozzáadott cukrot nem tartalmaz és laktózmentes is egyben.

Mondhatjuk, hogy az Egy csepp Tisza-tó egy ízét és a csomagolása grafikáját tekintve is egyedülálló csokoládé?

Az emberek alapvetően nem szeretik a változásokat – szokták mondani.
Pedig a változásra való képesség még sosem volt ennyire fontos, mint most. Miért nem szeretjük, vagy éppen hogy tud mégis olyan jó lenni máskor? Egyáltalán mi is az a változás? Hogyan kapcsolódik össze a változás, a krízis, a stressz, a fejlődés, a válság, a konfliktus?

Az elmúlt év őszén ezek a gondolatok cikáztak a fejben, amikor egyre többször hallottam, hogy „ezután már semmi nem lesz olyan, mint amilyen eddig volt”! Az életemben a munka rész visszább csúszott, több lett a szabadidőm. A szabad levegőn tett séták alkalmával próbáltam a gondolataim elrendezni, fogódzókat találni, átgondolni az életem eddigi folyását, a munkához való hozzáállásom, a további utamat jelentő csokoládé – bonbon üzlet dolgait, a környezetemben történt, számomra nem kedvező eseményeket.

Ekkor érkezett hozzám egy levél, egy e-mail, amelyben egy ifjú hölgy értesített – Neszmélyi Réka -, hogy követi a „munkásságomat”, tetszik Neki, amit csinálok. Ő maga is a Tisza-tó szerelmese, és szívesen segítene abban, hogy az „Egy csepp Tisza-tó” még inkább környezetbarát, mások számára is ezt sugalmazó, korszerű, követendő termékké váljon. Így kezdődött el az én „létrámnak” a megépítése, fokról – fokra, és még mindig csak az első – második foknál tartunk, földközelben vagyunk! Kértem tőle két hónap gondolkodási időt, majd 2021. január végén kértem a segítő közreműködését, az addig általam átgondolt, eltervezett változásokhoz.

Egy csepp Tisza-tó

A változásokat két irányban indítottam, de alapvető elvárás volt a környezettudatosság és az ez által sugalmazott „Tisza-tavi természetesség” felvállalása és üzenete.

A mottónk ezáltal a következő lett: VÉDD – ÓVD – VIGYÁZD a természetet, mert ez az otthonunk! Nagyban befolyásolta és jelen idejűvé tette ezeket a szavakat Balogh Zsóka: A sulyom élete c. verse, amit ezúton is köszönök neki! Így született meg a környezettudatosság elvei alapján az általunk használt alapanyagok, csomagolóanyagok, tisztítószerek, reklámanyagok, információs csatornák és azok látványának és információinak felülvizsgálata, és a változtatások ütemezése, forrás- és időbeni meghatározással. Ezen gondolatok jegyében és azok többszöri átbeszélése, egyeztetése után indult meg Réka keze, és fordította le rajzos – grafikai formára az Ő fejében megszülető, a felvetésekre adandó válaszokat.

Az ő hitvallása:

„Nagy vágyam, hogy a grafikai felületeket ne üres marketingeszköznek tekintsük, hanem megtaláljuk azt a megoldást, amiben lehetséges közérdekű információt is átadni. Szerintem izgalmas egy kézműves csokoládéra, ami a környék egyik ikonikus helyi terméke, üzenőfalként tekinteni. Bízom a nyitottságában, hogy tudunk közösen olyan csomagolásgrafikát kitalálni, amely a terméken keresztül kommunikál. Ezzel úgy tudunk üzenetet eljuttatni az ide érkezőknek, hogy közben örömöt is szerzünk a csokoládéval. Nagy öröm számomra, hogy egy ilyen könnyed felületen, mint egy csoki csomagolása, lehetőség nyílik arra, hogy megfogalmazhassunk helyi témákat és a későbbi kommunikáció során ezeket kibonthassuk.

A csokoládé óta megvalósult egy újabb álom, az első sulyommal ízesített sör. Ennek dizájnjaként szintén egy ikonikus Tisza-tavi élőlényt, egy madarat szemeltünk ki! A madarak óvatos állatok, sokszor a nádasban vagy a fák tövében bújva várják a zsákmányt. Megtanítják az utazókat arra, hogy csendben és láthatatlanul érdemes jelen lenni. Hiszem, hogy a tónak a jövője a csendben és a figyelemben rejlik.

Kellenek a csendes helyek és egyre kevesebb van belőlük a világon, miért ne lehetne híres a környék arról, hogy itt lehetőség van arra, hogy figyeljünk és egy picit háttérben maradhassunk.

A bakcsó – más nevén vakvarjú – egy ilyen madár. Mozdulatlanul ül, merev tekintettel figyeli a vizet, sokat lehetne tőle tanulni. Persze ez egy sörcímke, így nem akartam túl komollyá tenni. Szerettem volna egy olyan madarat használni fő elemként, ami a térségben nagyon gyakori és minden arra járó megcsodálhatja, megismerheti a karakteres természetét”.

Milyen ízesítésekben készít még csokoládékat? Azoknak is egyedi, földrajzi helyhez kötött történetük van?

Igen! Hiszek abban, hogy mindenkinek (településnek, térségnek, földrajzi egységnek, közösségnek) meg van az „Egy csepp”-je, csak még nem találtak rá! A segítségemmel jelenleg 16 „Egy csepp” létezik már, amely mind-mind bonbon, de valami olyan helyi alapanyag került felhasználásra, amely az adott pl. településre jellemző! Ilyenek: Szarvaskő = csipkebogyó, Jászszentandrás = homoktövis, Tiszaderzs = levendula, Nagykörű = cseresznye, Mezőkövesd és térsége/Matyóföld = rózsaszirom, stb. Ezen példákat követve már receptúra szinten elkészült a Balaton és térsége, Dél-vidék – Dráva-mente, de Erdélyi testvértelepülésünk számára elkészítettem az „Egy csepp Backamadaras” bonbonokat is, – ahol újraélesztették a szőlőtermesztést, a borászatot, – és helyi borzselé került a bonbonokba! 

Melyik ízesítés áll a legközelebb a szívéhez?

Volt két év, amikor a mezők virágszirmait használtam ízesítőanyagként a töltelékekhez. Ezekből szörpöt, zselét, lekvárt főztem, és ezek voltak a ganache krémek ízesítői. Így született meg a réti pipacsvirág szirmos bonbon, a búzavirág krémes bonbon, a kamillavirág szirmos, a csicsókás, a gyermekláncfű krémes bonbon, stb. Ezek egyféle kihívást is jelentenek. Illetve olyan helyi alapanyagok, amelyek vadon teremnek, díjtalan „erőforrások”, ismerjük, hogy régen miként, hogyan és miért fogyasztották. Van „mondanivalójuk” üzenetet hordoznak.

Mennyi időbe telik egy-egy új íz kifejlesztése?

Amikor beugrik valami, akkor nagyon rövid idő alatt elkészül. Illetve van olyan is, ami nem jön be. Gondolatban jól működött, de a gyakorlatban nem állja meg a helyét. Ezeken hamar túllépek. Persze vannak elkötelezettségek, amelyeket meg kell csinálni. Ekkor jön a kísérletezés, akár hosszú hónapokon át, holott a megoldás olyan egyszerű, (sőt túl egyszerű), hogy az ember nem látja a fától az erdőt. S már kész is van! Most pont egy ilyenen dolgoztam, sikerült, várom a további lépéseket és remélem tavaszra a polcokon lesz!

Egy csepp Tisza-tó

Hol kaphatóak a csokoládék?

A termékek napi szintű forgalmazása a Tisza-tó térsége településein megoldott, ezen kívül Szolnokon a Coop ABC-kben, alkalmi árusítás Budapesten, Ócsán, Noszvajon, Miskolcon, Egerszalókon és természetesen minden elérhető rendezvényhelyszínen, ahová kitelepülünk.

Milyen jövőbeli tervei vannak a manufaktúrával?

A jelenlegi fő tevékenységünket (szálláshely-működtetés) szeretnénk elengedni és csak az „Egy csepp Tisza-tó” márka termékeivel foglalkozni. Fő tevékenységként marad a csokoládé-bonbongyártás, szélesítjük a sulyommal ízesített sörök palettáját egy csokoládés-sulymos barna sörrel és egy világos, alacsony alkoholfokos sörrel. Nagyon szeretnék még egy exkluzív, sulyom formájú bonbont gyártani. Ehhez meg kell találnom azt, aki az öntőforma elkészítésében közre tudna működni. Tervezzük a sulyom ízesítésű fagylaltkrém bevezetését a piacra, illetve szeretnék még egyéb sulyom kivonattal pácolt és sulyom törekkel füstölt termékeket kikísérletezni.

VIDEO Jobb ember vagy, mint hinnéd, ha ez az 5 dolog jellemző rád

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!