Életmód / Lélek

Igazi lelki gyógyír a hangulatnapló! Így segít tisztábban látni és változni

Észrevetted valaha, hogy mennyire nem tudsz tiszta fejjel gondolkodni, ha mérges vagy? Vagy hogy mennyire nem tudsz racionális döntéseket hozni, ha szomorúnak érzed magad? Nem meglepő, hogy a hangulatod, a pillanatnyi érzéseid nagy befolyással vannak rád. Azt azonban, hogy hosszú távon hogyan alakul a hangulatod, ez milyen befolyással van az életedre, illetve fordítva: az életed milyen befolyással van a hangulatodra, mindenféle segédeszköz nélkül nagyon nehéz visszakövetni. Pontosan erre jó a hangulatnapló: segít tisztábban látni azt, hogy mitől hogyan érzed magad.

Rengeteg féle sablon van hangulatnaplókra, a neten könnyen kiválaszthatod, hogy melyik a számodra legszimpatikusabb. Van öt nagyon nyomós okom arra, hogy így tegyél. Ezek azok, amelyek miatt tényleg jót tesz a mentális egészségednek, ha hangulatnaplót vezetsz.

Megértheted a saját érzéseidet

Megfigyelheted, hogy egyes érzésekre, egyes hangulatokra hogyan reagálsz, és ebből hosszú távú következtetéseket vonhatsz le. Ha például úgy érzed, hogy néha teljesen elhamarkodott döntéseket hozol, nézd vissza, milyen lelkiállapotban voltál az utolsó néhánynál, így összefüggést is találhatsz közte és a hangulatod között. Ugyanez igaz nagyjából az életed minden területére is.

Segíthet kifejezni az érzelmeidet

Ha hajlamos vagy túlgondolni mindent, és órákon át pörögsz valami semmiségen, akkor nagyon sokat segíthet, ha leírod a gondolataidat és az érzelmeidet. Leírva látni őket ugyanis mindig más, olyan, mintha kívül helyezkednél az egészen, és normalizálnád azt, ahogyan éppen érzel. Azzal, hogy papírra veted, hogy – tegyük fel – ideges vagy, magadon kívül helyezed az érzelmet, és könnyebben el is tudod fogadni, nem fogod rosszul érezni magad miatta. Ráadásul ilyenkor egy kicsit ki is adod magadból, nem kattogsz rajta éppen, amikor írsz.

Annie Spratt/unsplash.com

Segít gyógyulni lelkileg

Ha valamilyen traumán mentél keresztül, terápiás céllal sokszor javasolják, hogy kezdj el írni. Még akkor is, ha csak néha-néha, mindenféle koncepció nélkül teszed. Ilyenkor ugyanis a legrosszabb módszer az, ha megpróbálod elnyomni, eltemetni az érzéseidet. A legjobb pedig az, ha szembenézel velük, és megpróbálsz dolgozni velük. Ebben az írás rengeteget segíthet, pontosan az előző pontban megnevezett ok miatt. Ha kívülre helyezed magadtól az érzelmeidet, tisztábban látod őket, és könnyebben dolgozod fel őket.

Olvastad már?  Egyre betegebb az online közösségi morál

Segít felfedni, hogy mik a gyenge pontjaid

Mindenkinek vannak érzelmi gyenge pontjai, amelyek a legrosszabbat hozzák ki az emberből – ha valaki mond valamit, tesz valamit, amire te általában rosszul reagálsz, az teljesen ki tud akasztani, és szürreális tettekre, gondolatokra sarkallhat. Magyarán felforrhat az agyvized, és elöntheti az agyadat a lila köd. Ha vezeted a hangulatnaplódat, akkor tudni fogod egy idő után, hogy mik ezek a „triggerek”, és azonnal felismerheted őket, mikor megtörténnek.

Segíthet szebbnek látni a világot

Ha rossz kedvünk van, hangulatingadozásokkal küzdünk, esetleg szorongunk, nagyon nehéz elképzelni, hogy a világ tulajdonképpen nem is egy olyan rossz hely, és csak pillanatnyilag érezzük rosszul magunkat. Egy ilyen hangulatnapló olvasgatása segíthet kikerülni a negatív spirálból, hiszen látjuk, hogy nem is olyan régen még semmi bajunk nem volt az égvilágon, így valószínűleg most sem reális az, hogy ennyire sötétnek látjuk az életünket.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást