Ez az oka, hogy sokunkat másként érint a másnaposság

Ez az oka, hogy sokunkat másként érint a másnaposság

Címlap / Életmód / Egészség / Ez az oka, hogy sokunkat másként érint a másnaposság

Melyek a másnaposság gyakori tünetei?

Természetesen sokan személyes tapasztalatból is tudhatjuk, hogy a másnaposság annyit jelent, mint egy egész nap, amit az ágyban töltünk, a kedvenc műsorainkat nézzük, és megpróbáljuk visszahozni magunkat az életbe. Ha azonban pontosabb meghatározásról beszélünk, akkor a másnaposság gyakori tünetei közé tartozik a fáradtság, a gyengeség, a szomjúság, a fejfájás, az izomfájdalmak, a hányinger, a gyomorfájdalom, a szédülés, a fény- és hangérzékenység, a szorongás, az ingerlékenység, az izzadás és a megnövekedett vérnyomás.

Mi okozza valójában a másnaposságot?

Mielőtt belemerülnénk abba, hogy egyes emberek miért nem másnaposak, mások pedig igen, fontos megérteni, mi okozza a másnaposságot. Az egyszerűsített változat: a májenzimek az összes elfogyasztott alkoholt acetaldehiddé bontják le. Ez egy méreganyag, amelytől a szervezetnek gyorsan meg kell szabadulnia. Ezek a májenzimek egyes embereknél hatékonyabbak lehetnek, míg másoknál kevésbé. Utóbbiak számára ez azt jelenti, hogy a testük egyszerűen nem képes olyan hatékonyan megszabadulni az acetaldehidtől. Hosszabb ideig van jelen a testben, ami a sokak által jól ismert másnapos tünetekhez vezethet.

Miért nem másnaposak egyesek?

Ahogyan arról már röviden szó volt, egyesek genetikusan, metabolikusan hamar lebontják az alkoholt, ami így másnap már nem lesz hatással rájuk. Ez azonban csak a felét teszi ki annak az egyetlen oknak, amiért egyes emberek nem lesznek másnaposak. Az alkohol vízhajtó, és a kiszáradás is nagy szerepet játszik a másnaposságban. Amikor az emberek isznak, gyakran nem hidratálják magukat megfelelően, ami szintén jelentősen hozzájárul a másnaposság érzéséhez. Az általános tanács szerint minden elfogyasztott pohár alkohol után egy pohár vizet érdemes inni.

Rawpixel/istockphoto.com

A tolerancia egyénenként is eltérő lehet

Gondolj csak arra, hogy elkapsz egy megfázást, ami aztán öt napra ledönt a lábadról, miközben a legjobb barátod, aki szintén elkapta, 24 órán belül túl is van rajta. Ugyanez vonatkozik az ivásra is. Lehetséges, hogy egy barátod enyhe fejfájással ébred, és egyszerűen átvészeli a napot, így azt gondolja, hogy szinte nem is másnapos, míg neked ugyanaz a fejfájás annyira kellemetlen is lehet, hogy egész nap ágyban fekszel miatta.

Hogyan érdemes kezelned a másnaposságot?

Mint a legtöbb dologra az életben, úgy az ivásra is igaz, hogy fontos a mértékletesség. Áldásnak érezheted, ha esetleg soha nem érzed magadat másnaposnak. Ettől függetlenül az alkohol akkor is egy méreganyag, ami káros hatással lehet a szervezetre. A túl sok ivás élethosszig tartó, alkohollal összefüggő szervkárosodáshoz vezethet, ami megakadályozza az agy, a szív vagy a máj egészséges működését, és ez még messze nem minden.

Amikor tehát csak lehetséges, kis mennyiségben fogyassz alkoholt, vagy kerüld el teljes mértékig. Ha mégis innál, figyelj arra, hogy jól hidratált legyél, kerüld az éhgyomorra való ivást, igyál utána is sok folyadékot, kerüld a zsíros ételeket, fogyassz káliumot és elektrolitokat tartalmazó élelmiszereket, és ami legalább ilyen fontos, hogy minden egyes alkalommal, amikor ivásra kerül a sor, emlékeztesd magad arra, hogy a másnaposság mennyi kellemetlenséghez vezethet.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást