Életmód / Egészség / Táplálkozás

7 szuper-étel, amivel sokat tehetsz a tüdőd egészségéért (is)

Ételek a tüdő egészségéért

Az evés a szervezet egyik legfontosabb fegyvere a betegségekkel szemben, hiszen a megfelelő tápanyagokból nyeri az erőt ahhoz, hogy le tudja küzdeni a fertőzéseket. Az alábbi ételek kifejezetten a tüdő védelmére jók, így vírushelyzetben (és egyébként is, egész évben) fogyassz belőlük bőségesen!

Cékla

Az élénk színű növény és levelei is tartalmaznak olyan összetevőket, amelyek segítenek a tüdő működésében: ilyenek például a nitrátok, amelyek hozzájárulnak a vérerek ellazításához, és optimalizálják az oxigénfelvételt. A céklából készült étrendkiegészítők még azoknak is segíthetnek, akik krónikus tüdőbetegségben szenvednek, mert javíthatják a tüdőfunkciót.

A céklának nemcsak a gyökér részét érdemes fogyasztani, a zöldje is tele van magnéziummal, káliummal, C-vitaminnal és karotinoid antioxidánsokkal, ezek mindegyike szintén jót tesz a tüdő működésének.

Paprika

A paprika az egyik legmagasabb C-vitamintartalmú zöldség, ez a vitamin pedig főként azoknak lehet fontos, akik dohányoznak – a cigaretta ugyanis károsíthatja a szervezet antioxidáns-raktárait. Emiatt aki gyakran cigizik, annak napi 35 mg extra C-vitaminmennyiségre van szüksége. Kutatások bizonyították, hogy a dohányzók közül azoknak jobb a tüdőfunkciója, akik több C-vitamint fogyasztanak.

Vasi_100/depositphotos.com

Alma

Megint a dohányosokhoz szólunk, illetve ezúttal azokhoz, akik letették a cigarettát: a rendszeres almafogyasztást kutatók összekapcsolták a tüdőfunkciók romlásának lassulásával a volt dohányosok esetében. Ez azt jelenti, hogy ha abbahagytad a cigizést, az almaevés segíthet abban, hogy a tüdőd állapota kevésbé romoljon tovább a dohányzás okozta következmények miatt.

Olvastad már?  Koronavírus: 8 praktikus ötlet otthoni munkavégzéshez - Maxold ki a home office-t!

Ezen kívül az egészséges embereknek is jót tesz az almafogyasztás: ha heti ötször eszed a gyümölcsöt, akkor nagyobb lehet a tüdőfunkciód, és kisebb az esélyed, hogy olyan betegségek alakuljanak ki nálad, mint a krónikus obstruktív tüdőbetegség.

Sarah Gualtieri/unsplash.com

Tök

A rikító narancssárga színű töknek nagyon sok olyan összetevője van, amely segít a tüdőd egészségének megőrzésében. Kifejezetten gazdag például karotinoidokban, például béta-karotinban, luteinben és zeaxantinben, amelyeknek erős antioxidáns- és gyulladásgátló tulajdonságaik vannak.

Kutatások bizonyították, hogy ha valakinek magasabb a vérében a karotinoidok szintje, annak jellemzően jobb a tüdőfunkciója.

És ismét: a dohányosoknak különösen fontos ez is, náluk ugyanis sokkal nagyobb jelentőségű a karotinoidok jelenléte a vérben.

brebca6depositphotos.com

Kurkuma

A kurkumát igazi szuperkajaként szokták emlegetni, ami nem is csoda: a bőrön keresztül az emésztésen át egészen a tüdőig nagyon hasznos tud lenni a szervezet számára. A kurkumin, ami a kurkuma aktív hatóanyaga, sokat segíthet a tüdő egészségében és a tüdőkapacitás növelésében.

Egy kutatás kimutatta, hogy dohányzóknál a rendszeres kurkumafogyasztás 9,2 százalékkal jobb tüdőkapacitást eredményezett azoknál, akik kurkumával fűszerezett ételeket ettek.

Paradicsom

A különböző paradicsomok a likopin nevű karotinoid-antioxidánsban kifejezetten gazdagok, ami egy olyan antioxidáns, amit gyakran kötnek össze a tüdő egészségével. A rendszeres paradicsomfogyasztás kutatások szerint kevesebb légúti gyulladással is jár az asztmások esetében, de a krónikus obtruktív tüdőbetegségben szenvedőknél is pozitív hatások mutathatók ki.

Emellett az egészséges emberek számára is hasznos lehet a paradicsomfogyasztás, mert ismert gyulladáscsökkentőről beszélünk. 

Zöld tea

A zöld tea mágikus hatóanyaga, már ha a tüdőről van szó, az úgynevezett EGCG, vagy teljes nevén epigallokatekin-gallát. Ez kutatások szerint megakadályozza a szövetek fibrózisát vagy hegesedését, ami most, a koronavírus alatt különösen fontos – a vírus ugyanis hegesedést okozhat a tüdő szövetében. Így a világjárvány alatt tényleg nagyon hasznos jó minőségű zöld teát rendszeresen fogyasztani.