Már a 20. század második felében elkezdték bevonni a terápiás kezelésbe az állatokat, első sorban természetesen a kutyákat. Az angolszász országokban hamar elterjedtek ez a módszer, de hazánkban erre jóval többet kellett várni. Szerencsére már itthon is egyre többen kezdik megismerni az állatasszisztált terápia előnyeit, és egyre többen bíznak ennek a sikerességében is.
Hazánkban első sorban kutyás terápiával próbálnak segíteni főként beteg gyerekeken, de néhány esetben felnőtt pácienseken is. Szakértővel beszélgettünk arról, mit is jelent pontosan az állatasszisztált terápia, és hogyan lehet valakiből terápiás kutya vezető.
Az állatasszisztált terápia célja a terápiában részesülők fejlesztése, az ember-állat kötődés gyógyító hatásának kihasználásával, tudtuk meg Budainé Mezei Zitától, a Tordasi Állat Asszisztált Terápiás és Oktatási Egyesület elnökségi tagjától. – Az állat asszisztált terápia során egy terápiás team dolgozik együtt a sérült emberrel, mely gyógypedagógusból, gyógytornászból, konduktorból, logopédusból és egyéb szakemberből, valamint a lovas és kutyás felvezető szakemberből áll. Esetünkben többnyire a saját, terápiás vizsgát tett, egészségügyi szűréseken meghatározott időközönként átesett kutyáinkkal veszünk részt a terápiákban. A foglalkozások felépítése az előre elkészített fejlesztési tervben meghatározott rövid és hosszú távú fejlesztési célok eléréséhez igazodik és egyéni vagy csoportos formában kerül megvalósításra. A terápiás folyamatról dokumentációt is készítünk, hogy az eredményeket elemezhessük, értékelhessük, ha szükséges, változtathassunk a kitűzött célokon – magyarázta az egyesület tagja.
A terápia során nem elhatároltan jelennek meg az egyes fejlesztendő részterületek, hanem komplex egészet alkotva egyszerre szólítják meg a sérült embert, mint teljes individuumot. A kommunikáció, a finom- és nagymozgások, a kognitív és szociális képességek, az érzékelés-észlelés, a személyiség és viselkedés fejlesztése nem határolódik el, a felsorolt célok a terápia során nem elszigeteltek, hanem együttesen jelenik meg a feladatokban, a résztvevők komplex foglalkoztatását jelentik.
A terápiás folyamatba, mint aktív motiváló résztvevő van bevonva a terápiás állat: többnyire a kutyák, lovak segítségével zajlanak a terápiák, de találhatunk példákat macska illetve hüllő bevonására is. Az állatasszisztált terápia ma már elterjedt fejlesztési módszer hazánkban is, a gyógypedagógiai oktatási intézményekben, gyermekotthonokban és szociális intézményekben számos kutya dolgozik felvezetőjével, és a lovas terápiával is egyre több intézmény gazdagítja módszertanát.
Az első állatasszisztált kezdeményezések főleg Angliában, az USA-ban és Ausztráliában történtek, és az 1960-as évekig kellett arra várni, hogy a kutya célzottan terápiás alkalmazását dokumentálják is. – Az egyesületek és szervezetek először kórházakban és idősek otthonában vonták be a kutyát a terápiás munkába, később pedig megkezdődött az óvodákban és iskolákban is az állatasszisztált pedagógia. Az amerikaiak után sorra alakultak meg az európai szervezetek, és a kezdeti ellenállás után Magyarországon is elnyerte létjogosultságát az állatasszisztált terápia – tudtuk meg Budainé Mezei Zitától.
Az állatasszisztált terápia is rendelkezik hazánkban törvényi háttérrel, és a különböző kutyás terápiával, segítő kutyák kiképzésével, alkalmazásával foglalkozó szervezetek, alapítványok ernyőszervezeteként jött létre érdekvédelmi és szakmai céllal a Magyar Terápiás és Segítőkutyás Szövetség (MATESZE) 2006-ban. – A szövetség az egységes szakmai hátteret a segítő kutyák kiképzéséhez, vizsgáztatásához valamint a kiképzők továbbképzéséhez igyekszik biztosítani. A mi Egyesületünk, a Tordasi Állat Asszisztált Terápiás és Oktatási Egyesület 2012. júliusában alakult, az egyesület elnöke Fedák Krisztina. Az állatasszisztált terápiát tekintve első sorban kutyás terápiával, a terápiás kutya – gazda „párosok” képzésével és vizsgáztatásával foglalkozunk.
Mindehhez tagjaink között találhatóak habilitációs kutyakiképzők, gyógypedagógusok, továbbá vizsgázott terápiás kutya-felvezetők kutyáikkal. Terápiás kutya vezető úgy válhat valakiből, ha a törvényi rendeletben meghatározott szabályok szerinti két fordulós vizsgát eredményesen teljesíti a kutyájával együtt, így a párosukból lesz majd a terápiás kutyavezető és a terápiás kutya. Minderről honlapunkon www.allatterapia.hu és a MATESZ-E honlapján bővebb tájékoztatást talál az érdeklődő. Kutyáinkkal elsősorban sajátos nevelési igényű – főként tanulásban és értelmileg akadályozott, autista gyermekek bölcsődés, óvodás és általános iskolás csoportjaiban, halmozottan sérült – gyermek és felnőtt csoportokban dolgozunk – árulta el a szakember.
Az állatasszisztált terápiában részesülők köre széles: leggyakrabban a tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, autista, súlyosan és halmozottan sérült, beilleszkedési és magatartási zavarokkal küzdő gyermekek és felnőttek az alanyai. Az, hogy ki vonható be a fejlesztésbe, kivel célszerű folytatni a terápiát a szakemberekből álló team dönti el, az előzetes felmérések vagy akár a már megkezdett terápia tapasztalatai alapján. – Ez a fajta terápia azért jó dolog, mert a kutya különleges motivációs eszköz és mintegy hidat képez a terapeuta és a sérült emberek között. A terápia részvevői a kutya közreműködésével könnyebben megnyílnak szívesebben kommunikálnak és kedvvel hajtják végre a „nem szeretem”, esetenként fájdalmat okozó mozgásfejlesztő gyakorlatokat, feladatokat is – fogalmazott az egyesület elnökségi tagja. A kutyák képzettek és aktív résztvevői a foglalkozásoknak, a sérült személyek érdekében, velük együtt dolgoznak, és az ő utasításaikat is végre hajtják, így szerepük meghatározó a feladatokban.
A terápiás vezetői feladat nagyon szép, ugyan sokszor nehéz is – tette hozzá a szakértő –, de mindenképpen a mi és a kutyáink életének is a része, így nagyon sokáig szeretnénk még folytatni ezt a feladatot.