Életmód / Táplálkozás

Egészséges, lila, és megmentheti a földet: az ube az új kedvenc zöldséged lesz

Egészséges, lila, és megmentheti a földet: az ube az új kedvenc zöldséged lesz

Lehet, hogy eddig nem hallottál róla, de ideje megbarátkozni vele: az ázsiai konyhában jól ismert zöldség – lilaság? – állítólag a jövő egyik legnépszerűbb alapélelmiszere lehet majd.

Na de mi az az ube?

Az ube egy elsősorban Ázsiában ismert, de lassan az egész világon elterjedt gumós növény, itthon lila édesburgonya vagy lila yam gyökér néven is találkozhatsz vele. Az ube barnás-szürkés héja vibrálóan lila húst rejt, ami főzés után puha lesz, akár a krumpli. Különleges íze miatt az ube sokféleképpen elkészíthető, ráadásul nagyon egészséges, ezért érdemes megismerkedni vele!

Miért jó neked?

Az ube telis-tele van vitaminokkal és antioxidánsokkal: 100 gramm főtt ube 140 kalóriát, mindössze 0,1 gramm zsírt, de 4 gramm rostot és 1 gramm fehérjét tartalmaz. Már egy ekkora mennyiség is fedezi a napi kalcium-szükséglet 2, vas-szükséglet 4 és C-vitamin-szükséglet 40%-át! Az ube gazdag antioxidánsokban, például antociánokban is, ennek köszönheti vibráló színét is – ilyen van egyébként a fekete bodzában és sok más, sötét színű zöldségben és gyümölcsben is.

Tanulmányok kimutatták továbbá, hogy az ube fogyasztása csökkentheti a magas vérnyomást, valamint a rák és a kettes típusú diabétesz kialakulásának valószínűségét.

Egy vizsgálat szerint gyulladáscsökkentő hatása, valamint A- és C-vitamintartalma miatt az ube az asztma tüneteit is segíthet csökkenteni. A kutatás összefüggést talált az asztma tüneteinek erőssége és az említett vitaminok hiánya között, és bár csak kis létszámú kutatásról van szó, az biztos, hogy ártani nem árt, ha a szükséges gyógykezelés mellett némi lila finomságot is beiktatsz az étrendedbe.

Hogyan eheted? Szinte bárhogyan!

Zöldséget a fánkra? Miért is ne! Az ube kellemes, édeskés íze miatt a filippínó konyhában gyakori összetevője édességeknek is, díszítenek vele például fánkokat, süteményeket, sőt fagylalt is készül belőle. Nyilván az, hogy mennyire marad egészséges, függ attól, hogy mennyi cukrot tesznek mellé, de mivel a zöldség eleve édeskés, ezzel azért lehet spórolni. Vidám, színpompás lila árnyalata szintén különösen alkalmassá teszi arra a szerepre, hogy édességeket dekoráljanak vele, de természetesen nem csak itt állja meg a helyét.

cjaman/depositphotos.com

A sokakat gesztenyére emlékeztető íz salátákban, vagy önmagában, köretként, sütve, grillezve vagy püré formájában is tökéletes választás. Az ázsiai konyhában pörköltekbe, levesekbe is használják, sőt lisztet is készítenek belőle.

Így menti meg az ube az emberiséget

2019-ben a Knorr a WWF brit szervezetével, valamint további tudósok, dietetikusok és mezőgazdasági szakértők bevonásával összeállított egy listát, amelyen a „jövő 50 élelmiszere” szerepel. Ezek olyan zöldségek és gyümölcsök, melyek egészségesek, magas a tápanyagtartalmuk és magas a terményhozamuk, valamint kedvezőtlenebb időjárási körülmények mellett is jól termeszthetőek. Ezek pedig olyan szempontok, amelyek a túlnépesedés és a globális felmelegedés mellett nagyon is fontos szempontok.

A listára több gumós növény is felkerült, köztük az ube is, a szakértők pedig arra buzdítanak, hogy ismerkedj vele, és fogyassz belőle minél többet, mert ezzel nem csak magadnak, de a bolygónak is jót teszel – hiszen minél nagyobb rá a kereslet, annál több helyen kezdik termeszteni a most még kevéssé ismert, különleges lila zöldséget.

1 hozzászólás

  • Avatar
    Csaba Hedvicsek
    2021.01.12., 08:54

    Üdvözlet mindenkinek!

    Örülök, hogy a leírással találkoztam és engem az érdekel, hogy csak gumóról, vagy magról (is) termeszthető és azt hol tudom beszerezni
    Bármelyik is legyen, kérem írják meg nekem Emailben.

    Baráti Üdvözlettel:
    Csaba

    Válasz

Írj egy hozzászólást