Édesszájúnak lenni veszélyes. Erre figyelj ezentúl

Édesszájúnak lenni veszélyes. Erre figyelj ezentúl

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Édesszájúnak lenni veszélyes. Erre figyelj ezentúl

Ha te is igazi nassoló vagy, akkor biztos, hogy vagy a sós finomságokat kedvelők táborába tartozol, vagy mindig az édességek felé hajlasz. Legyen szó a TV előtti kényelemről, vagy egy házibuliról, szokásod azonnal valamilyen harapnivaló után nézni – ezzel nincs is semmi gond, amíg megfontoltan és mértékkel válogatsz. Abban az esetben viszont, ha mindenfélét össze-vissza eszel, komoly bajod is lehet. Különösen igaz ez akkor, ha édesszájú vagy.

Ha te is az édességek rajongótáborába tartozol, akkor jól tudod, hogy a sok cukros finomsággal az általános és a szájüregi egészségedet is negatívan befolyásolhatod. Egyesek azt gondolják, hogy ha nassolásról van szó, a chips jobb választás, mint az édesség. De a legtöbb chips savakat és cukrot is tartalmaz, tehát egyetlen nassolónak sincs könnyű dolga – kivéve, ha tudatosan és egészségesen falatozik.

Nagyon sok ember esetében azonban ez egyáltalán nincs így. Egy nemrég végzett kutatás szerint, amelyben a világ minden tájáról kérdeztek meg embereket az édességfogyasztási szokásaikról és a vele kapcsolatos gondolataikról, nemcsak, hogy az derült ki, hogy rengetegen édesszájúak, hanem az is, hogy nem is gondolják, mennyire káros lehet ez a tulajdonságuk az egészségükre nézve.

Az édesszájúság genetikai eredetű is lehet

A kutatásban részt vevő egyének 65%-a vallotta azt, hogy szerinte a genetikája felelős azért, hogy édesszájú. A Koppenhágai Egyetem egy kutatása szerint ez valóban lehetséges. Nagyjából 20% esély van arra, hogy genetikailag öröklődik az édesszájúság, tehát lehet, hogy nem a te hibát, ha kifosztasz egy egész sütisüveget. Ettől viszont még pont annyira vagy veszélyeztetett, mint az, aki genetikai hajlam nélkül falja az édes nasikat.

Dasha_Romanova/istockphoto.com

A cukormentes cukorkák is árthatnak a fogzománcnak

A megkérdezettek 43%-ának az volt a benyomása, hogy a cukormentes cukorkák teljesen ártalmatlanok a szájüregükre nézve. Ennek viszont éppen az ellenkezőjéről számoltak be a Melbourne-i Egyetem Oral Health Cooperative Research Center tudósai.

Szerintük ugyanis a különféle cukormentes édességek, sportitalok és üdítőitalok magas savtartalma ugyanolyan káros lehet a fogzománcra, mint a cukrosaké.

A csokoládé nem a legrosszabb édesség a száj egészsége szempontjából

Világszerte a csokoládé a legnépszerűbb édesség – talán ezért is gondolta azt a résztvevők több mint 50%-a, hogy a csokoládé veszélyeztetheti a legjobban a szánk egészségét. Az igazság viszont az, hogy a csokoládé sokkal könnyebben eltávolítható a fogakból, mint sok más édesség és cukorka. Figyelembe véve pedig, hogy az étcsokoládé is egy édes opció, minden szempontból jobban járhatsz vele, mint mondjuk egy csomag gumicukorral.

Kordában tartható az édesszájúság?

Egy, a Nature Neuroscience nevű folyóiratban közzétett publikáció szerint, amikor nassolni akarunk, az agyunk egyszerűen olyan kalóriákra vágyik, amelyek könnyen elérhetőek, így határozottan érdemes megpróbálnod leküzdeni az édesség utáni sóvárgást.

Erre az egyik legjobb módszer, ha elkezdesz alternatívákban gondolkozni: gumicukor helyett válassz például egy tál piros bogyós gyümölcsöt.

Ha édesszájú vagy, valószínűleg soha nem fogsz lemondani teljesen a nassolásról. Ez viszont még nem jelenti azt, hogy egészségtelenül kellene élned. Ha tehát úgy érzed, hogy nassolnid kell, válassz okosan, fogyassz mértékkel, és minden egyes nap ügyelj a megfelelő szájhigiéniára. Végül pedig ne feledd, a megfontolatlan nassolás nemcsak, hogy nem tesz jót a fogaidnak, de hosszú távon az általános egészségednek is sokat árthatsz vele.

VIDEO Így készíts pár perc alatt merész, füstös szemsminket

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!