A biztonságos strandolás 7 szabálya

A biztonságos strandolás 7 szabálya

Címlap / Életmód / Egészség / A biztonságos strandolás 7 szabálya

Ki mondta, hogy rákvörös vállakkal, égő szemekkel, bedugult füllel és háborgó gyomorral kell távoznod a nyári élmények színhelyéről? Tippjeinkkel megmenekülhetsz a kellemetlenségektől!

Ne spórolj a naptejjel!

A nemzetközi normák szerint amelyik termék vízlepergető (water-resistant), 40 percig őrzi meg hatékonyságát a víz alatt, míg a „vízállóak” (waterproof) kétszer annyi ideig képesek erre.
Körülbelül 30 ml-re van szükség a feltüntetett védelem eléréséhez, ami félóra alatt alakul ki – tehát felejtsd el azt a stratégiát, hogy gyorsan bekened magad és irány a medence! Kétóránként ismételd meg a kenegetést, így biztosan nem égsz le.

Árnyékolj!

Az UV-sugárzás délelőtt tíz és délután négy óra között a legerősebb. Ilyenkor célszerű árnyékba vonulnod.
Nyugi, a barnulás így is garantált, csak éppen megmenekülsz a napszúrástól és a hőgutától. Napernyő, széles karimájú kalap és napszemüveg használata egyenesen kötelező a parton.

Igyál sok vizet!

Nyáron három liter a minimum naponta, tehát egyetlen üveg messze nem elég. A fizikai aktivitás és a fokozott verejtékezés növeli a folyadékigényt, tehát előfordulhat, hogy akár öt liter is lecsúszik a torkodon.
Mivel a lakosság túlnyomó része nem fogyaszt elég vizet, ez a mennyiség sokak számára egyenesen rémisztőnek tűnhet. Első lépésként kezdd a tudatos vízbevitelt két literrel, aztán emeld az adagot!

Alkohol kizárva!

Az alkohol és a vízi móka nem jó párosítás. Mivel befolyásolja a döntéshozatali képességet, balesetveszélyes helyzeteket eredményezhet, ugyanakkor dehidratálja a szervezetet.
Túlzott izzadás, hányás és hasmenés lehet a következménye, mely a folyadékhiány növekedéséhez vezet. Ha mégis úgy gondolod, elengedhetetlen egy pohárka ez vagy az a kikapcsolódáshoz, hajtsd le mellé három-négy bögre tiszta, szénsavmentes vizet!

Elsősegély felszerelés

Mindig legyen nálad egy kis csomag vész esetére, így semmi sem teheti tönkre a pihenésed!
Antibiotikumos kenőcs a sebekre, fájdalomcsillapító, fertőtlenítőszer, tapasz, aloe vera gél a napégésre, hidrokortizolos kenőcs a csípésekre, csipesz a szálkák eltávolítására, fülcsepp az úszás utáni fülproblémákra, illetve hányingercsillapító pirula – ez az alapkészlet.

Egészséges rágcsálnivalók

Pizza, lángos, lapcsánka, palacsinta… Elvileg a strandolás elmaradhatatlan kellékei, gyakorlatilag azonban sokkal jobban éreznéd magad nélkülük.
Lédús gyümölcsökre, friss zöldségekre, könnyű fehér húsokra és finom salátákra van szükséged a kánikulában, nem pedig zsírban tocsogó fogásokra! Csempéssz néhány almát a hűtőtáskádba jégkrém helyett!

Ügyelj a biztonságra!

A strandok és a vízi vidámparkok szabályzata általában szigorú, ám szinte senki sem olvassa el a csúszdák és a medencék melletti táblákat. Ha alaposan megnézed, észreveheted: a csúszdáknál még a lesikláshoz ideális testhelyzetet, az érkezési vízmélységet és -hőmérsékletet is ábrázolják, csakúgy, mint a medence kötelező elhagyási irányát.
Vízbe ugrálni sem szabad mindenhol, az úszómedence a legtöbb helyen például nem a csobbanásról vagy az andalgásról szól.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást