4 bevált módszer, amivel minden nap növelheted a bátorságodat

4 bevált módszer, amivel minden nap növelheted a bátorságodat

Címlap / Életmód / Egészség / 4 bevált módszer, amivel minden nap növelheted a bátorságodat

Stresszhangulat a munkában, kihívásoktól való félelem, szorongás, mert nehezen állunk ki magunkért – ezek mind olyan, a mindennapjainkat megnehezítő tényezők, amikkel nehéz bármit is kezdeni. Tudjuk, hogy vannak, tudjuk, hogy milyen helyzetekben jönnek elő, de küzdeni ellenük már sokkal bonyolultabb. Ne add fel, van megoldás! Bármi is legyen a te félelmeid középpontjában, tudd, hogy néhány egyszerű gyakorlattal minden nap edzheted magad egy kicsit, hogy aztán egyre magasabb ingerküszöböd legyen a következő necces helyzetnél. Vesd be ezeket a gyakorlatokat és számolj le a félelmeiddel, növelve a magabiztosságod és a bátorságod is egyben!

1. Készülj fel – gondolatban

Ha eszedbe jut a jövő heti prezentáció, a hétvégi fellépés vagy az a beszélgetés, amitől rettegsz, azonnal elképzeled a helyzetet, ugye? Ez nem is gond – csak át kell formálnod magadban a vizualizációt, hogy sokkal jobban jöhess ki az adott szituból.

Elmagyarázom: ha gondolatban már eljutottál odáig, hogy milyen szöveggel, milyen tettekkel győzöd le a félelmed és el tudod képzelni a jelenetet 100%-osan, megakadások és rossz kimenetelek nélkül, akkor felkészültél. Próbáld ki, hidd el, nem egyszerű és rengeteg gyakorlást igényel, de megéri!

Feküdj vagy ülj le csendben a kanapéra, csukd be a szemed és képzeld el a szituációt, amitől félsz – akárhányszor bejönnek a képbe a rossz kimenetelek (elrontod, elrohansz, elesel, stb.), kezdd elölről!

Lehet, hogy először össze se jön, de akkor se csüggedj – csak vizualizálj minden nap és engedd el végleg a parákat!

2. Használd az agyad – csak egy kicsit másképp

Amikor elönt minket a szorongás, rendszerint az agyunk egyik területe átveszi az irányítást és kissé ködössé tesz mindent a gondolkodásunktól a memóriánkig, egyszóval leblokkolunk. Erre megoldás lehet, ha elkezded az agyad teljesen másik részét használni – azt, amelyik a számokért felelős!

4 bevált módszer, amivel minden nap növelheted a bátorságodat

Képzelj el egy skálát egytől tízig: az egyes azt jelenti, hogy nem félsz annyira, sőt teljesen jól érzed magad, míg a tízes a rettenetes, valaha volt legnagyobb szorongást jelképezze. Minden parázós helyzetben gondolkodj el, hogy hányas erősségű vajon az aktuális félelmed – már ettől a kis agytornától csökkenni fog a szorongásod, de ha még matekpéldákat is megoldasz közben, garantáltan lejjebb tudod tornázni a félelemszinted!

3. Légző- és vizualitást igénylő gyakorlatok

Elképesztően sok hang- és képanyag van a neten, ami mind abban segít, hogy leküzdd a félelmeidet – csak kezdd el őket használni! Ezek azok a módszerek, amiket tényleg minden nap bevethetsz, csak pár perc kell hozzájuk, mondjuk lefekvés előtt.

Figyelj a légzésedre, vizualizálj, lazítsd el a tested vezetett meditációkkal és csökkentsd könnyedén a szorongásodat apró, mindennapos léptekben haladva!

Annak, aki még nem csinált ilyen gyakorlatokat, először kamunak tűnik a meditáció, pedig valójában hatalmas erejű stresszoldó – már egyetlen jól sikerült alkalom is megteszi a maga hatását, hát még ha mindennap gyakorolsz!

4. Használd az AWARE-technikát

Általában azt hisszük, hogy a félelem tőlünk független, csakúgy jön, és nem tehetünk ellene semmit – pedig nagyobb kontrollunk van felette, mint hinnéd! Az AWARE-technika szuper választás, minden betűje egy kulcsszót takar:

  • A (accept) – fogadd el a szorongást, akár üdvözöld is, de sose tagadd, hogy ott van veled.
  • W (watch) – nézd meg a félelmeidet jó alaposan, elemezd őket, amikor jönnek, sőt skálázd is.
  • A (act) – játszd el, hogy nem történik semmi! Érdekes jelenség ez: amikor a tested észleli, hogy te úgy viselkedsz, mintha mi se történt volna, azonnal csökkennek a szorongás és a félelem tünetei, figyeld csak meg.
  • R (repeat) – ismételd el ezeket a lépéseket elölről!
  • E (expect) – várd a legjobbakat. Ha végigmentél az egész mentális technikán két-háromszor, már sokkal könnyebb azt érezned, hogy a paráid kontroll alatt vannak!

Kép forrása: unsplash.com

VIDEO Ezek a szerencsehónapjaid 2024-ben

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!