6 ok, amiért vezess táplálkozási naplót

6 ok, amiért vezess táplálkozási naplót

Címlap / Életmód / Táplálkozás / 6 ok, amiért vezess táplálkozási naplót

Vannak, akik úgy vélik, hogy a táplálkozási napló egyenes úton vezet az anorexiához, pedig a tudatosan rögzített adatok rengeteg pozitívumot adhatnak egy figyelmes diétázó számára.

Kiderül, mit rontasz el

A néhány hétig vezetett napló tökéletesen kimutatja, mi a gond az étkezéseddel, s ez nagyszerű és mindenekelőtt hasznos irányvonal lehet számodra, ha változtatni akarsz az életmódodon.
Egyértelműen ki fog derülni, hol hibádzik a rendszer: túl ritkán eszel? Túl sokat nassolsz? Túl későn vacsorázol? Néhány hét után meglátod, mit kell megreformálnod.

Átfogó képet ad

Nem csak a hízás okát mutatja meg a napló, hanem azt is, hogy mennyire táplálkozol és élsz egészségesen.
Ha csak az ételeket vezeted, akkor is kiderülhet, hogy elegendő vitamin, rost, fehérje került-e a szervezetedbe, de ha a mozgás és az alvás mennyiségét, továbbá a ciklusodat is rögzíted, akkor bizony egy komplett életmód tükröződik vissza a papírról.
Így kiderülhet, hogy adott esetben miért tör rád a farkaséhség, miért érzed betegnek, fáradékonynak magadat, vagy miért ingadozik a testsúlyod.

A lelkiismeretre is hat

Egészen más kisurranni lefekvés előtt a konyhába, és kikapni egy szelet sütit a hűtőből, majd gyorsan befalni, mintha ezt az egészet le kellene írnod. Mert bizony a táplálkozási naplónak többek között ez is a lényege: minden egyes falatot jegyzetelned kell, függetlenül az idődtől, a helytől és az étel milyenségétől.
Éppen ezért jobb, ha mindig kéznél van a naplód, ahova rögvest feljegyezheted az elfogyasztott finomságokat. Meglátod, kétszer is átgondolod majd, hogy nassolj-e!

Segít megelőzni a túlevést

Abból kifolyólag, hogy a napló vezetése kihat a lelkiismeretedre, segíthet megelőzni, hogy túledd magadat. Ha oda készíted az ételt, amit szeretnél elfogyasztani, s amivel véleményed szerint tökéletesen jól kell laknod, majd a napló is helyet kap az asztalon, akkor jóval kisebb eséllyel fogsz repetázni.
Egyszerűen azért, mert pontosan tudod, hogy a főétkezés elnyújtásának nyoma marad a napi, majd a heti, havi összkalória bevitelben, éppen ezért inkább megvárod az éhségérzet megszűnését, semmint hogy újra, feleslegesen belapátolj egy nagy adagot.

Előre is felírhatod

Jóval tudatosabb életmódot kialakíthatsz magad számára, ha akár egy héttel előre (amennyiben nincs ennyi időd, akkor egy nappal előre) megtervezed, mit fogsz fogyasztani, illetve milyen mozgásformát kerül terítékre.
Ha így teszel, azt is szabályozni tudod, hogy a napi folyadékbevitel, továbbá az elvárható gyümölcs- és zöldségfogyasztás maradéktalanul teljesüljön. Továbbá nem kerülhet sor olyanra, hogy éhségedben felfalod az összes édességet, mert nincs semmi otthon ebédre.

Az orvosnak is segítség lehet

Ha bárminemű táplálkozási gondod van, vagy folyamatosan küzdesz egy betegséggel, akkor bizonyos tényezőket már eleve ki lehet zárni, vagy éppen meg lehet erősíteni pusztán azzal, hogy az orvosod rápillant a naplódra.
A hiánybetegségek egyértelműen kiütköznek, valamint a hormonális, komolyabb problémákra is könnyen rávilágíthat a tény, ha mindig hízol, miközben szinte zöldségeken élsz. A részletesen vezetett táplálkozási napló e problémák feltérképezése során éppúgy hasznos lehet, mint a menstruációs napló a nőgyógyászati gondok feltárása folyamán.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást