Életmód / Táplálkozás

A tudomány szerint ekkor igyál kávét, ha azt szeretnéd, hogy igazán hasson

A tudomány szerint ekkor igyál kávét, ha azt szeretnéd, hogy igazán hasson

Az emberi test egy érdekes szerkezet: magától is képes megoldani a legfontosabb funkciókat, és ha nem segítünk neki, akkor is felkelt, lélegzik, dolgozik, majd elaltat. Mi viszont ebbe a természetes rendszerbe folyton belenyúlunk, például a kávéval – amiről kiderült, hogy nem is mindegy, mikor fogyasztjuk, mert ha rosszkor kerül a kezünk ügyébe, a koffein nem fog hatni.

Ha azon kevesek közé tartozol, akiknek nem függ a napi teljesítménye a kávétól, érezd magad szerencsésnek: ezt a természetes stimulánst naponta emberek milliói isszák azért, hogy felébredjenek, és egy kis élénkséget nyerjenek az iskolában, a munkahelyükön vagy éppen az otthoni életben. Kutatók szerint azonban nem mindegy, hogy mikor isszuk azt a bizonyos kis feketét: ha rossz időpontban tesszük, akár még ronthatunk is a helyzetünkön.

Mindennek az az átkozott stresszhormon az oka: a kortizol szintjét az agyban található szuprakiazmatikus mag szabályozza. Ha alacsony a kortizolszint, elálmosodsz, ha magas, felébredsz.

Ez utóbbi történik reggeli ébredésnél is: a szervezeted megemeli a kortizolszintedet azért, hogy felébredhess és nekikezdhess a napnak.

A tudomány szerint ekkor igyál kávét, ha azt szeretnéd, hogy igazán hasson

Csakhogy ha ebbe a természetes ritmusba mi belenyúlunk, abban nincs köszönet: a szervezet ugyanis a cirkadián ritmus szerint engedi ki a kortizolt, így a hormon szintje egész nap ingadozik. Ha ezt az ingadozást megkeverjük, a kávé a legjobb esetben hatásos lesz, a legrosszabban pedig egyenesen álmosíthat minket. Sőt, mivel a kortizol stresszhormon is, nem tesz jót, ha koffeinnel együtt kerül a szervezetbe megemelkedett mennyiségben.

Egy átlagembernek, aki fél hétkor kel, általában alacsony a kortizolszintje 8 és 9 óra között, dél és 1 óra között, valamint fél négy és fél hét között – szakértők szerint ilyenkor érdemes kávét inni, mert ilyenkor akár szüksége is lehet a szervezetnek a plusz koffeinre.

Ha viszont olyankor innád a kávét, amikor a kortizolszinted az egekben van, teljesen feleslegesen pazarolnád azt a jó feketét arra, hogy felébredj tőle.

Arra azért nem árt figyelni, hogy ha délután fogyasztanád a kávét, ne vidd túlzásba: tanulmányok kimutatták, hogy akár 12 óráig is megmaradhat a hatása, ami azt jelenti, hogy nehezen alszol majd el, és felborul a cirkadián ritmusod. Érdemes a tervezett lefekvési idő előtt 12 órával koffeinmentesre váltani, vagy egyáltalán nem fogyasztani kávét.

Kép forrása: pexels.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást