Életmód / Táplálkozás

Ez történik a testeddel, amikor áttérsz vegán táplálkozásra

Elsősorban az állatszeretetem miatt, másodsorban az egészségem végett tértem át 2,5 éve a növényi étrendre, és bár nem hirdetem úton-útfélen, miként táplálkozom, amikor szóba kerül, bátran ajánlom az ismerőseimnek. Nem csak javuló laborképet, magasabb energiaszintet hozott számomra, a testi megújulás mellett lelki változásokat is eredményezett. Az pedig csak hab a tortán, hogy most már teljesen ismeretlen fogalom számomra a diéta: mindig jókat eszem, nem fekszem le éhesen, a súlyomat viszont ennél könnyebben sosem tudtam tartani. De a tudomány szerint milyen hatásai vannak az egészségünkre, amikor áttérünk a vegán táplálkozásra?

Hazánkban még sajnos gyerekcipőben jár a növényi étrend, de egyre több dietetikus ismerkedik meg a táplálkozási irányzat alapjaival, és szerencsére folyton jönnek új, kényelmi termékek a boltok polcaira is. Habár a növényi étrend alapját éppen a friss, lehetőleg idénygyümölcsök és zöldségek, valamint a hüvelyesek, gabonák adják, nekünk is éppolyan jól esik alkalmanként a növényi sajt a pizzánkra, vagy éppen egy jégkrém az ebéd után. Ezt az igényt igyekeznek kiszolgálni az új termékek, amikkel ízlés, hozzáállás és felfogás alapján mindenkinek lehetősége van élni. Külföldön ugyanakkor már senki sem tesz fel kétkedő kérdéseket, ha a vegán étrendről van szó, és ezért az eredményért nem kell Amerikáig menni.

Néhány hónappal ezelőtt több mint 100 orvos írt nyílt levelet az angol kormánynak, és arra kérték őket, hogy a népegészségügy, valamint a bolygó érdekében kezdjék el népszerűsíteni a teljes értékű növényi étrendet.

Bár az orvosok számos érvet kiemelnek, ezek közül különösen aktuális, hogy az újonnan felbukkanó, járványokat okozó betegségek (mint amilyen a koronavírus is), négyből három esetben állatoktól származnak. Ennek oka a nagyüzemi állattartás, a vadállat-kereskedelem és az, hogy az emberek egyszerűen már nem hagynak életteret a bolygó többi lakójának.

De miért is jó nekünk a növényi étrend?

Bár nem szorosan az egészségünkhöz tartozik, mindig fontos szempontnak tartom megemlíteni, hogy a növényi étrenddel rengeteget spórolhatunk. Nem csak saját magunknak, hanem a bolygónknak is: ahhoz, hogy megvehess 1 kg húst, az ipar átlagosan 14 kg gabonát, szóját, halport, stb. etet meg az adott állattal.

Azonnal látható, hogy ekkora mennyiségű alapanyaggal sokkal tovább jól lakhatnánk – a húsfogyasztás egyszerűen nem fenntartható luxus akkor, amikor ennyien élünk a Földön.

Valójában nem azért irtjuk az esőerdőket, hogy magunkat etessük, hanem azokat az állatokat, akiket néhány héten belül leölünk. És akkor még szó sem esett az erre pazarolt energiafelhasználásról, ivóvízmennyiségről, ami ugyancsak megdöbbentő mértéket ölel fel. Közvetve tehát nagyon is hatással van az egészségünkre az állattartás, hiszen befolyásolja az ivóvizünk milyenségét, mennyiségét, az éghajlatváltozást, az általunk belélegzett levegő minőségét.

Olvastad már?  Ez az 5 jel már a diagnosztika előtt figyelmeztethet a miómára

Mindenki tájékozódhat az internetnek köszönhetően

Szerencsére már komoly tanulmányok állnak a rendelkezésünkre az ügyben is, közvetlenül hogyan hat az egészségünkre, ha teljes értékű növényi étrendre váltunk.

Jobb lesz az erőnléted, könnyebben fogyhatsz

Egy új kutatás szerint a vegán étrendet követők tovább fenn tudják tartani az izomerejüket és jobb állóképességgel is rendelkeznek, mint azt sokan gondolják. Gyakori ellenérv a növényi étrend ellen, hogy „akik salátán élnek, azok képtelenek a fizikai munkára” – nos, ez valószínű igaz is, ellenben a vegán táplálkozásmód messze nem egyenlő azzal, hogy naphosszat szinte nullkalóriás zöldségeket fogyasztunk. (Sőt, én személy szerint sajnos sokkal kevesebbet eszem ezekből, mint az ideális lenne.) Jól bizonyítja ezt ez a sokadik felmérés: kiderült, hogy a növényi étrend véd az oxidatív stresszel szemben és csökkenti a gyulladást a szervezetben, ezáltal meggyorsítja az edzések utáni regenerációt.

Kisebb esélyed lesz a szív- érrendszeri betegségekre

Az már talán senkinek nem újdonság, hogy a magas rostbevitel és az alacsony zsírfogyasztás segít megfelelő szinten tartani a koleszterinszintet, és megőrizni az érrendszer rugalmasságát. Ezt annyira sok kutatás alátámasztotta már, hogy nehéz egyet is kiragadni a lehetőségek közül.

Minden egyes gramm rost, amit az adott napon elfogyasztasz, csökkenti ezeknek a betegségeknek a kialakulásának esélyét, egyúttal akadályozza a cukorbetegség, a fertőzések és a légúti problémák megjelenését.

Ezzel szemben a vörös húsok máris 10%-kal növelik az agyvérzés kialakulásának esélyét – akkor is, ha csak egészen kis mennyiségben fogyasztod őket. Ehhez képest, ha növényi étrendre váltasz, magad mögött hagyva a „klasszikus”, kényelmes, nyugati étrendet, nem kevesebb, mint 80%-kal csökkented a civilizációs megbetegedések kialakulásának esélyét.

Louise Burton/unsplash.com

Elkerülheted a cukorbetegség minden formáját

Ugyan mindenhonnan azt halljuk, hogy a magas szénhidrátbevitel az oka a cukorbetegség megjelenésének, ennél jóval összetettebb a helyzet. Ezt alá tudom támasztani én is: mielőtt növényi étrendre váltottam, 5,5 volt a vércukrom, pedig úgy vélem, ekkor sem étkeztem egészségtelenül – persze az akkori nézeteim szerint. Az mindenesetre biztos, hogy sokkal kevesebb szénhidrátot ettem. Miután váltottam, alaposan lecsökkentettem a zsírfogyasztásomat és megnöveltem a szénhidrátbevitelemet, ügyelve a teljes értékű növényi étrendre, nagyon rövid időn belül 4,2-re esett vissza a vércukrom. De mit mond erről a tudomány?

A magyarázat a zsírban rejlik, ami lerakódik az érfalakban, és így nem engedi, hogy az ételekből származó szénhidrátok a helyükre kerüljenek, így valóban megemelkedik a vércukorszint akkor, ha szénhidrátot fogyasztunk.

Viszont, ha ügyelünk a zsírbevitelre, ez majd nem okoz problémát. Ezzel az egyszerű „trükkel” elkerülhetjük az inzulinrezisztencia és a cukorbetegség kialakulását – a Harvard Egyetem kutató szerint a kettes típusú cukorbetegség 23%-kal kisebb eséllyel jelenik meg azoknál, akik a vegán étkezés valamelyik formája mellett teszik le a voksukat.

Olvastad már?  5 dolog, amit tudnod kell, mielőtt vért adsz

Könnyebben megfoganhat a babátok

Rengeteg pár küzd manapság meddőségi problémákkal, és a jelenség nyilván jóval összetettebb kérdéseket feszeget, mint a táplálkozás. Azonban alapvetően meghatározza az egészségünket, mit eszünk, ezt senki sem kérdőjelezi meg. A kutatók szerint a hormonegyensúly felborulása nagyban függ a táplálkozásunktól, márpedig a húsban, a tejben és a tojásban levő hormonok befolyásolják a mi hormonrendszerünket is. Ez elősegítik a ciszták megjelenését, a PCOS, az endometriózis kialakulását sőt, a tanulmányok szerint még súlyosbíthatják is a tüneteket.

Ugyanakkor arra is van bizonyíték, hogy a magas állati fehérjét tartalmazó étrend a férfiak spermiumszámát csökkenti, így aztán nem csoda, hogy ezek a problémák együttesen, összeadódva meddőségi gondokat okoznak a babára vágyó pároknál.

Források: 1, 2, 3, 4, 56, 7, 8