Erre a zöldségre érdemes építened a tavaszi méregtelenítésedet

Erre a zöldségre érdemes építened a tavaszi méregtelenítésedet

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Erre a zöldségre érdemes építened a tavaszi méregtelenítésedet

Az elmúlt időben sokat olvastam, tanultam, de persze rám is igaz, hogy minél többet tudok a növényekről, annál jobban érzem, mennyire nem tudok róluk semmit. Azonban ahogy szélesítem a látókörömet, úgy kerülnek újabb és újabb alapanyagok a konyhámba. A tudatosság nálam nem merül ki abban, hogy tudom, melyik növényben van kevesebb szénhidrát, melyikben van több zsír, vagy melyiket egyem inkább reggel és melyiket este.

Amikor összeállítok egy fogást, szinte életre kelnek a kezeim között a növények és pontosan tudom, hogy az egyiket a vírusülő tulajdonságai miatt adom hozzá a fogáshoz, a másikat pedig azért, mert olyan aminosavat tartalmaz, amitől jobb lesz a fehérjék felszívódásának aránya. Nem állítom, hogy ez a tudatosság nélkülözhetetlen, de az biztos, hogy rengeteget segít.

Bár intuitívan étkezem, régóta tartom a súlyomat és mióta növényi étrendre váltottam, nem voltam beteg sem. Egyszer-egyszer előfordult, hogy úgy éreztem magamat, mintha alakulna a náthám, de akkor a gyermekem által olyan alvásmegvonásban volt részem, hogy enni sem volt energiám – ez így együtt nem is csoda, hogy legyengítette az immunrendszeremet.

Most, a tavaszi böjtök idején szeretném egy kicsit közelebbről bemutatni neked egyik új felfedezettemet, a halványító zellert. Tudom, hogy sokan már régóta fogyasztják ezt a rendkívül sokoldalú alapanyagot, nekem viszont nem tartozik a kedvenceim közé a zeller íze. Azonban egy olyan kúrát választottam magamnak az idei szezonra, ami erre alapoz – muszáj volt megbarátkoznom vele. Megérte!

Méregtelenítés halványító zellerrel
wmaster890/istockphoto.com

Hazánkban a zellergumót már régóta használják az emberek, minden zöldségesnél ott van. Általában kisebb adagokban szokták belefőzni a levesekbe, de az utóbbi években elterjedt krémlevesként, illetve hasábként, mint a burgonya szénhidrátcsökkentett változata.

A halványító zellernek, más néven szárzellernek azonban nem a földalatti részét, hanem a levélnyeleit fogyasztjuk. Ezek a nyelek általában 30-40 cm hosszúak, kívül erőteljesebbek, keményebbek, befelé haladva pedig lágyabbak, puhábbak és friss levelek is találhatóak rajtuk. A szárzeller ízvilága erőteljesen emlékeztet a gumós zellerre, de annál borsosabb, könnyedebb, frissítőbb. A zeller az ernyősök közé tartozik, így rokona a kapor, az ánizs, illetve az édeskömény.

Miért szeretjük annyira?

Nagyon alacsony a kalóriatartalma: Sokan rajonganak az ízéért, mások viszont – ahogy én is – inkább előnyös egészségügyi tulajdonságai miatt fogyasztják. Míg az íze megosztó, jótékony hatásai megkérdőjelezhetetlenek.

Nem véletlenül a diétázók kedvence, 100 grammonként csupán 16 kalória van benne, ami egészen elenyésző. Csupán 3,3 g szénhidrátot, 0.7 g fehérjét és 0,2 g zsírt tartalmaz. Nagyon magas a vitamin- és ásványi anyag tartalma, valamint jelentős antioxidáns forrás, ebből adódik, hogy a tápanyagsűrűsége kiemelkedő.

Segít hidratálni: Köszönhetően annak, hogy magas a víztartalma, segít a hidratációban, emellett meg kell említeni, hogy a sportitalokhoz hasonlóan a zellerszárban is nagyon sok elektrolit található – ám természetes, a szervezet számára ismerős és jól hasznosítható formában. Enyhe vizelethajtó hatása is ismert.

Hozzájárul a méregtelenítéshez: Nem véletlen, hogy a szárzeller olyan népszerű alapanyaga a különböző böjtöknek, kúráknak. Kutatásokkal igazolták, hogy javítja a májműködést, valamint a gyulladásokat is csökkenti. Ehhez párosul a korábban is említett vízhajtó hatás, így a zeller nem csak hozzájárul a belső szervek megfelelő működéséhez, még abban is segít, hogy a méreganyagok kiürüljenek a szervezetből.

Zeller gumó
istockphoto

Ha ez még nem lenne elég, a benne található rostok segítik az emésztést, valamint támogatják a bélmozgásokat, a belek vérkeringését, ezáltal gyorsítják az anyagcserét és csökkentik a puffadást. 

A halványító zeller valóban olyan növény, amit meg kell próbálni beilleszteni az étrendbe, ha nem is állandó jelleggel, de időnként feltétlenül. Valamilyen formában biztosan megtalálod a módját, hogy a te fogásaidban is helyet kapjon!

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Oldalak: 1 2

»

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást