A szőlő levele értékes tápanyagokat rejt – így hasznosíthatod

A szőlő levele értékes tápanyagokat rejt – így hasznosíthatod

Címlap / Életmód / Táplálkozás / A szőlő levele értékes tápanyagokat rejt – így hasznosíthatod

A szőlőszezon javában zajlik, így természetes, hogy sokan kutatjuk a szőlős finomságokat. De miközben legközelebb azon töröd a fejedet, hogy egy szőlős pitét vagy lekvárt készíts a gyümölcséből, gondolj arra is, hogy mihez kezdhetsz a leveleivel. A növény levelei ugyanis szintén ízletes és tápanyagdús lehetőséget kínálnak arra, hogy elfogyaszd a szőlőtermesztési munka gyümölcsét.

Ezért olyan egészséges a szőlőlevél

A szőlő gyümölcse annyira népszerű, hogy eddig talán te sem hallottál róla, hogy a levelei is hihetetlenül tápanyagdúsak. Először is, a kutatások azt mutatják, hogy a szőlő levele nagy mértékben tartalmaz flavonoidokból és fenolokból származó antioxidáns vegyületeket. Ezek pedig antiallergén, fekélyellenes, antimikrobiális, ízületi gyulladáscsökkentő és gyulladásgátló hatásúak lehetnek. 

Emellett pedig tele vannak vitaminokkal. Köztük K-vitaminnal, amely fontos a csontok egészséges és a véralvadás szempontjából, C-vitaminnal, amely elősegíti a vas felszívódását, az immunitást és a szövetek helyreállítását, és A-vitaminnal, amely elengedhetetlen a sejtnövekedés szabályozásához, az egészséges szemhez és csontokhoz, valamint az immunrendszer működéséhez.

A három alapvető vitamin mellett a szőlőlevél a belekre is remek hatással van, ugyanis rostot tartalmaz, ami fontos a bélrendszer egészségéhez, a rendszeres emésztéshez és a vércukorszint szabályozásához. De olyan ásványi anyagokat is tartalmaz, mint a kalcium, a magnézium, és a mangán, amelyek szintén támogatják a csontok egészségét. Sőt, még vas, B6-vitamin, riboflavin, folát és réz is található benne.

selimaksan/istockphoto.com

Hogyan fogyaszthatod?

A szőlőlevél egyik legelterjedtebb felhasználási módja egy hosszú múltra visszatekintő, hagyományos görög ételhez, a dolmához köthető. A neve arra utal, hogy töltött ételről van szó, és még abból az időszakból származik, amikor Görögország, Közép-Kelet és a Földközi-tenger az Oszmán Birodalom fennhatósága alatt állt. A dolmát jellemzően hússal, rizzsel és fűszernövényekkel töltik meg, és melegen vagy hidegen tálalják egy citrom alapú szósszal.

Szőlőlevelet konzerveben vagy üvegben is találhatsz sok szupermarketben.

Ezeket a legjobb, ha leöblíted, hogy eltávolítsd róluk a tartósításhoz használt felesleges nátriumot. Ha viszont van friss, nyers szőlőleveled, akkor párolással vagy blansírozással dolgozd fel. Ezután pedig a legjobb, amit tehetsz vele, ha megtöltöd, például dolmaként. Attól sem lesz semmi bajod, ha alapos tisztítás után nyersen fogyasztod, az íze miatt azonban érdemesebb hússal, rizzsel vagy zöldségekkel együtt fogyasztanod.

Töltelék esetében szóba jöhet például az előre megsütött darált marha-, csirke- vagy pulykahús. Ha pedig még több tápanyagot szeretnél egy ételbe varázsolni, akkor főtt zöldségekkel és különféle fűszerekkel is érdemes felturbóznod. Persze hagyma és sajt is kerülhet bele, és az összetevők variálásával gyakorlatilag bármilyen diétába passzolhat – legyen az gluténmentes, vegetáriánus vagy éppen vegán.

Vegetáriánus verzióban szintén készíthetsz belőle dolmát, csak cseréld le a darált húst, például főtt lencsére. Ha kellőképpen megfűszerezed, akkor biztosan nem lesz hiányérzeted. Abban az esetben pedig, ha a csípős ízeket is szereted, chiliport, őrölt paprikát és köményt érdemes összekeverned, majd alaposan megforgatnod benne egy nagy adag főtt lencsét és rizst, ízlés szerint pedig egy citromos szósz is mehet mellé.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást