Az agy szerkezete is megváltozik – Ami az agyadban történik, meditáció közben

Az agy szerkezete is megváltozik – Ami az agyadban történik, meditáció közben

Címlap / Életmód / Egészség / Az agy szerkezete is megváltozik – Ami az agyadban történik, meditáció közben

Arról már korábban is írtunk, hogy a meditációnak, hiába tűnik keleti áltudománynak, igenis tudományos szempontból is rengeteg haszna van, és tényleg hatékonynak mondják még a kutatók is. Arról viszont még nem született cikk, hogy pontosan mi történik az agyadban, miközben meditálsz, pedig ez is elképesztően izgalmas – így hat a befelé fordulás a testedre.

A meditáció agyra gyakorolt hatása sokkal bonyolultabb, mint amilyennek elsőre tűnhet. Ez azért van így, mert ha a hatások csak akkor mutatkoznának, ha éppen meditálsz, sok haszna nem lenne a tevékenységnek: olyan lenne, mint egy drog, aminek idővel elmúlik a hatása. Csakhogy a meditáció nem ilyen, hosszú távon is megváltoztatja az agy kognitív funkcióit és a szerkezetét is, csak egyelőre abban nem biztosak a tudósok, hogy pontosan hogyan.

Az, hogy mi játszódik le meditáció közben a fejedben, nagyban függ attól, hogy milyen régóta gyakorolsz, és hogy milyen fajta meditációt követsz.

A Bustle-nek szakértők elmondták: ha még kezdő vagy, általában nagyobb az agyi aktivitás a meditáció közben is, és ahogy belejössz, annál jobban tudod kizárni a külvilágot, nem kell annyira figyelned, és az agyi aktivitásod lecsökken.

Ez lenne az alapvető célja a meditációnak, és erre kell törekedni a sok gyakorlással is.

A szakértő azt is megjegyzi, hogy az agyad vérellátása is eszerint változik: kezdőként még több folyik át az agyadon, mint akkor, amikor már teljesen pihentetni tudod.

Kép: atercorv/depositphotos.com

A szakértő szemnek az agy szürkeállományában bekövetkező változások is feltűnnek: ez az agyad különböző régióiban szemmel láthatóan megváltozik, ami azért is fontos, mert az elülső cinguláris kéregben például, ahol ezek a változások nagyon jól megfigyelhetők, az érzelmeid feldolgozása is zajlik.

2010-ben megfigyelték, hogy akár már két hét meditációs gyakorlás után is megváltoznak az idegpályák ebben a területben.

A meditáció a homloklebenyben is megnöveli az úgynevezett thétaritmust, ami théta hullámok ismétlődését jelenti. Meditáció közben a homloklebenyben olyan elektromos aktivitás mutatkozik, amit összeköthetünk a figyelem egy nyugodt, relaxáló formájával. Ezek a théta hullámok a gyakran meditálóknál akkor is gyakrabban születnek, ha éppen nem gyakorol valaki.

Azt tudjuk mérni, hogy a meditáció milyen változásokat hoz az agyban, de azt nem, hogy közben pontosan mi történik, ami ezeket a változásokat beindítja. Egy biztos: a tudomány szerint is hat az agyra az, ha gyakran meditálsz, és bajod nem lehet belőle, így érdemes lehet kipróbálni.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást