Ezért baj, ha kevesebb szén-dioxidot lélegzünk be

Ezért baj, ha kevesebb szén-dioxidot lélegzünk be

Címlap / Életmód / Egészség / Ezért baj, ha kevesebb szén-dioxidot lélegzünk be

Ha most azt gondolod, hogy a légzés eléggé automatikus folyamat és kevés beleszólásunk van, akkor ki kell, hogy ábrándítsalak. Igaz, legtöbbször nem tudatos, mégis alkalmazkodóképes, és sajnos a rossz szokásainkhoz is hozzá tud szokni, és ezzel csak tovább romlik a szervezetünk helyzete. 

Mitől romlik el a légzés?

A bevezetőben utaltam rá, hogy a légzés egyáltalán nem magától értetődően egészséges mindenkinél. Mégis hogyan és mitől válik kórossá? Íme, a leggyakoribb okok: 

Stresszhelyzetben sok hirtelen változás következik be: elakad a légzésünk, vagy túl hevesen, zihálva próbálunk éltető levegőhöz jutni, a legrosszabb esetben szájon keresztül. Ilyenkor méreganyagok kerülnek a kilélegzendő levegőnkbe. Ezért ekkor különösen ajánlott egy normál orron keresztüli belégzés után néhányszor erősen kifújni a levegőt a szánkon át. Ez még a jobbik helyzet, mert a krónikus állapotok, mint például a szorongás, észrevétlenül teszi tartósan felületessé a légzést. 

A nagy mennyiségű étel elfogyasztása túlterheli az emésztőrendszert és akadályozza a rekeszizom, illetve a tüdő szabad mozgását. Ezek hatására könnyen állandósulhat a felszínes, mellkasi légzés. A szoros ruházat pedig tovább rontja a helyzetet. 

A görnyedt testtartásban képtelenség rendesen lélegezni, mert a rekeszizom mozgása korlátozódik és elmarad a tüdő teljes átlélegzése.

A nyitott szájjal történő levegővétel kifejezetten ártalmas a testnek, a száj más célra lett megtervezve. Ezért ez a rossz szokás nem csak a fertőzésekkel szemben tesz minket sokkal kiszolgáltatottabbakká, hanem bizonyosan túllégzéshez is vezet. Amikor csökken a vér szén-dioxid-tartalma, felborul a szervezet sav-bázis egyensúlya, romlik a sejtek oxigénnel való ellátottsága és a fogazat állapota, csakhogy néhány következményt említsek.

A sok beszédnek sok az alja, ezért hamarosan el is hagyjuk ezt a területet. Előtte azonban még kötelességem megjegyezni, hogy rengetegen helytelenül vesznek levegőt beszéd közben, és a szájon keresztül gyorsan szippantott kis levegők miatt sokkal hamarabb érezik magukat fáradtabbnak és szétszórtabbnak.

Az évezred egyik legjelentősebb felfedezése

Dr. Konstantin Buteyko már orvostanhallgatóként felfigyelt arra, hogy a betegek másképpen lélegeznek, mint az egészségesek. Feltűnt neki, hogy az ember minél rosszabbul van, annál többet lélegzik. Mondhatnám fordítva is, vagyis akik többet lélegeztek, súlyosabb állapotban voltak.

Ő fedezte fel, hogy a tartós túllégzés számtalan betegség kialakulásához vezet és ezek főleg az ember „gyenge pontjain” jelentkeznek leghamarabb.

A professzor először önmagán kísérletezte ki módszerét. Miután a légzésének lecsökkentésével kigyógyult az akkoriban még megfelelő gyógyszerek híján kezelhetetlen magas vérnyomásos állapotából, páciensein is kipróbálta, és megkérdőjelezhetetlen sikereket ért el. 

Kincsként őrizd a szén-dioxidot

Az élet, és a jó egészség fennmaradásához a szén-dioxid megfelelő mennyiségű jelenléte ugyanolyan fontos, mint az oxigéné. Az egészséges ember tüdejében szükséges, hogy legyen belőle 5 %, azonban a rendszeres túllégzés 3,5 % alá csökkentheti, míg a 3 % alatti koncentrációja gyakorlatilag végzetes. 

A szén-dioxid szerepe

Kis koncentrációban nagyon sok pozitív hatást eredményez:

  • Ellazítja az izmokat (főleg a simaizmokat), tehát a megemelkedett szén- dioxid koncentráció miatt kitágulnak a véredények, javul a szervek vér- és oxigénellátása.
  • Az erek simaizomzatának ellazulása maga után vonja a vérnyomás csökkenését. 
  • Szén- dioxid jelenlétében kevesebb ártalmas szabadgyök keletkezik. 
  • Gyulladáscsökkentő hatású. Kedvező eredményeket tapasztaltak érelmeszesedés és ízületi gyulladások esetében. 
  • Nélkülözhetetlen az anyagcsere funkciók lezajlásához.
  • Harmonikusabban működik hatására az idegrendszer; segít depresszió, skizofrénia, epilepszia, különféle görcsök és függőségek esetén is. Pánikroham esetén is azért hatásos a papírzacskóba légzés, mert növeli a szervezet szén- dioxid tartalmát.  
  • Csökkenti a vér viszkozitását, gátolja a vérlemezkék összetapadását, és szabályozza a pH- t. 
  • Serkenti a glutaminszintézist, ami többek között javítja az immunfunkciók végrehajtását, lerövidíti a regenerációs időt és stimulálja a fehérjeszintézist. 
  • Megakadályozza a „hamis éhségérzet” kialakulását és a kelleténél több élelem elfogyasztását. Összefüggést találtak a túllégzés és a farkaséhség kialakulása között.
  • Elősegíti a szabályos, hasi légzés kialakulását.

Ezek az eredmények önmagukért beszélnek. Szóval nem kell, hogy győzködjelek, mert biztos vagyok benne, hogy te is rádöbbentél olvasás közben, hogy mennyire fontos számodra a szén-dioxid, és ezentúl nem fogod olyan bőkezűen pazarolni. 

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást