10 tipp a személyre szabható időmenedzsmentedhez

10 tipp a személyre szabható időmenedzsmentedhez

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / 10 tipp a személyre szabható időmenedzsmentedhez

„Neked könnyű, hiszen otthon(ról) dolgozol…” Számtalanszor hallom ezeket a látszólag szóbeli konfrontálódásra serkentő kifejezéseket a legváratlanabb helyekről és ajkakról felcsendülni. Noha nem érzek leküzdhetetlen késztetést arra, hogy megcáfoljam a nézet vallóit (hiszen szívük joga), ám nem is borulok a vállukra e leplezetlenül lefitymáló kijelentés hallatán. Az otthondolgozás lehetőségét magával hozó digitális korszakunk az időbeosztásunkra is óhatatlanul hatást gyakorol(t). Míg nagyszüleink gyakran életük egyetlen munkahelyéről vonultak nyugdíjba, addig mi megpróbáljuk tartani a lépést az irdatlan tempóban fejlődő, változó gyorskorral. Az alábbiakban a home office és az időbeosztás kérdése körül forgolódom – néhány hatékonynak bizonyuló ötlet kíséretében.

Beszédes számok 

A KSH információi szerint a világjárvány hatására jelentős mértékben megnövekedett az otthondolgozók aránya. E szerint 2020 óta a 100-ezer körüli home office-ban érintett egyénről 760-ezerre nőtt az arány. A felmérés során arra is fény derült, hogy a 25 és 44 év közötti felsőfokú végzettséggel rendelkező, városban élő nők felülprezentáltak.

Nem meglepő, hogy a távmunkát végzők száma világszintű növekedést mutatott, amit a Global Workplace Analytics csapata is alátámasztott kutatásaival. Szerintük az elmúlt 13 év során közel 160%-ra nőtt az arány, mely az előrejelzések szerint az elkövetkező 5 évben további 40 millió fővel fog növekedni. A Buffer arra is kíváncsi volt, hogy a távmunkát végzők: jó szívvel ajánlanák-e ezt a munkaformát ismerőseiknek? A válasz pedig 97% igen volt. 

Időbeosztás és otthon végzett munka

Ahogy az éremnek két oldala van, úgy minden típusú munkavégzésbe prók és kontrák egyaránt belekapaszkodnak. Mindemellett érdemes megjegyeznünk, hogy létezik egy pszichológiai időfogalom is, a szubjektív idő (ezzel a területtel a kognitív idegtudományi intézet kutatói is foglalkoznak). E szerint minden ember másként viszonyul az időhöz, ezért a home office időmenedzsmentünk során célszerű élni a személyre szabható időbeosztás lehetőségével, annak kiaknázásával.

Egy munkahelyen nem minden esetben sikerül a számunkra legtermékenyebb napszakban bizonyítani rátermettségünket. Meglehet, hogy éjjeli baglyok vagyunk, akik olyan időszakban tudunk produktívak lenni, ami nem feltétlenül fér össze a munkahelyi időbeosztással.  

Otthoni időbeosztás tippek
golubovy/istockphoto.com

Időgazdálkodási tippek az otthon végzett munka során

Az otthon végzett munka egy sor előnnyel jár, melyek közül most kiragadunk néhányat: kiiktatható az ingázás és a munkahelyi dress code; kizárható jónéhány zavaró tényező (pl.: cigarettafüst elviselése, szellőztetés hiánya); akkor tartunk szünetet, amikor tényleg szükségét érezzük; szünetképpen elmehetünk egy rövid sétára, elvégezhetünk néhány tornagyakorlatot stb. 

A kellemes szempontok mellett egy igazi önfegyelempróbával nézhetünk szembe a home office során: időben fel kell kelnünk – még akkor is, ha nem késsük le a buszt; amennyiben nem állítunk fel szigorú szabályokat, könnyen egybefolyhat a munka a magánélettel; hogyha hiányzik a fókusz, könnyen beleeshetünk önmagunk túlhajszolása vagy a láblógatás kelepcéjébe. 

A megfelelő időgazdálkodás alapvető a hatékony munkavégzéshez, valamint a munkafolyamat maximalizálásához.

Alakítsunk ki személyre szabott otthoni ütemtervet, akár a következő fogódzók alapján:

  1. Állítsunk fel egyéni korlátokat az otthon végzett munkánk során és ragaszkodjunk ezekhez hajlíthatatlanul. Ez esetben élhetünk a késleltetett jutalom trükkjével (pl.: kávézás a barátnőkkel, megnézni a kedvenc sorozatunkat, színházba menni). Szavakba nem önthető sikerélményben lesz részünk, ha este úgy hajtjuk fejünket a párnánkra, hogy közben nem zizegnek bennünk a lelkifurdalásnak helyet kínáló el nem végzett teendők. 
  2. A munkavégzés során a mennyiség és a minőség harmóniájára is törekedjünk. A sokat dolgoztam mellett/helyett gyakran a jól dolgoztam tudata nagyobb megnyugvást kínál számunkra. 
  3. Tűzzük látható helyre a napi teendőinkről készített (véges! és reális!) listát. A reggeli vagy hajnali napindító rituálék során érdemes lejegyezni az aznapra tervezett feladatok jegyzékét. 
  4. Figyeljünk a látszólag jelentéktelennek tűnő időrabló tevékenységeinkre, mert a sok kevés reaktív „csak ezt még… megírom, megnézem, elmondom stb.” (E-mailek megválaszolása, videók, telefonos beszélgetések stb.) felhalmozódik, és megöli a proaktivitásunkat, alkotóerőnket.
  5. Ismerjük fel és aknázzuk ki az erősségeinket (pl.: önállóan végzett munka, gyorsaság, precizitás stb.)
  6. Legfeljebb egy hétre érdemes előre tervezni, majd ez alapján lebontani a tervezetet napi teendőkre.
  7. Tartsunk rendet magunk körül, így jobb lesz a közérzetünk, és nem kell kutakodnunk egy-egy szükséges (munka)eszköz után. 
  8. Beszéljük meg a szomszédokkal és/vagy a cserfes nagynénivel, hogy bár otthon tartózkodunk, mégis a kenyérkereső munkánkat végezzük éppen. 
  9. Amikor kifakulni érezzük a motivációs tartályunkat, vizsgáljuk felül, rendezzük át az időbeosztásunkat. 
  10. Nincs instant megoldás csak helyes időgazdálkodás, szervezettség, alázat, céltudatosság, fegyelem. Az otthon végzett munka ezért is kiválóan összeegyeztethető az önismerettel és önfejlesztéssel.  

Egy 2021-es időgazdálkodási kutatás szerint csupán minden 5. ember rendelkezik személyre szabott időgazdálkodási rendszerrel. A legterméketlenebb időmenedzsment technikák egyike az, amikor éppen az utunkba kerülő feladatokkal foglalkozunk, sodródunk;  az emberek mindösszesen 20%-a vezet havi időbeosztás-ellenőrzést, hogy áttekintse, summázza, mivel töltötte ezt az időt. 

A hatékony időgazdálkodás során azonban azt fogjuk tapasztalni, hogy nem folyik ki kezünkből az idő, javul a munkánk minősége, csökken a stressz, megnő az önbizalmunk és az önbecsülésünk. 

VIDEO Íme a 10 legolcsóbb szobanövény, amit imádni fogsz

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!