Spanyolország kampányt indított a testszégyenítés ellen – ezért olyan fontos a fellépésük

Spanyolország kampányt indított a testszégyenítés ellen – ezért olyan fontos a fellépésük

Címlap / Kikapcsolódás / Közélet / Spanyolország kampányt indított a testszégyenítés ellen – ezért olyan fontos a fellépésük

Plakáttal hívták fel a figyelmet az elfogadásra

A spanyol kormány nemrég elhatározta, hogy akciót indít a nőkkel szembeni diszkrimináció csökkentése és a testpozitív hozzáállás erősítése érdekében. A spanyol esélyegyenlőségi minisztérium már közzé is tett egy plakátot egy fiatal, vékony és divatos bikinis, némi testszőrzettel rendelkező nőről és három fiatal, túlsúlyos bikinis nőről, akik boldogan néznek a kamerába. Mellettük pedig egy félmeztelen, ősz hajú nő is áll, akinek masztektómiával eltávolították az egyik mellét. 

Erős energiákkal teli, sokszínű kép, a legtöbbet mégis a rajta álló egyetlen, néhány szavas mondat árulja el: „A nyár a miénk is”.

Vagyis a plakát célja, hogy a társadalmat érzékenyebbé tegye a mai megtévesztő, filterekkel teli online világban, és segítse a nőkben a társadalom és a kultúra miatt kialakult önbizalomhiány leküzdését. Egy nőnek sincs oka arra, hogy a teste miatt rosszul érezze magát a strandokon vagy bárhol máshol.

Nem ez Spanyolország első fontos fellépése

A jelenlegi spanyol kormánynak nem ez az első lépése, ami miatt az utóbbi időben felfigyeltek rájuk. A súlyos menstruációs fájdalmakkal küzdő nők munkamentessége, a szexuális cselekedeteket érintő büntetőjog szigorítása és a gyermekjátékok szexista reklámozása elleni kampány már folyamatban is van. Sokan úgy vélik, annak is szerepe van ebben, hogy Spanyolországot tizennégy nő és nyolc férfi irányítja. 

A szégyenérzéstől mentes strandoláshoz fűződő kampány ötletét – akárcsak az előzőeket – is általában véve pozitívan fogadta a társadalom.

Jónak és helyesnek ítélik, és azt is értékelik, hogy végre egy kormánytól származik, és nem olyan cégtől, amelyről azt lehetne feltételezni, hogy az eladásait szeretné fellendíteni. Az már most látszik, hogy a kampány nagy figyelmet keltett. Csak a megjelenésének napján több mint 2000-en kommentálták a Twitteren.

cottonbro/pexels.com

Mitől olyan érdekes ez a mostani plakát?

Pusztán az a tény nagyon fontos, hogy a kampányplakáton olyan testek jelennek meg, amelyek jelentősen eltérnek a szépség társadalmi eszményeitől. Köztudott, hogy a túlsúlyos képek – különösen nők esetén – sok gyűlöletet keltenek. Ezt bizonyítja az is, hogy a plakát alá a Twitteren a pozitív elismerések mellett sok lekicsinylő megjegyzés is megjelent. Mások azon a véleményen voltak, hogy a valóságban egyáltalán nincs ilyen diszkrimináció a strandokon.

Egy spanyol politikus, Cayo Lara egyenesen az abszurditás csúcsának minősítette a kampányt. A poszt megjelenése után a képen látható nők közül hárman pedig arról számoltak be, hogy a fényképüket a tudtukon kívül használták fel, sőt módosították is. Ez a kép bal alsó részén látható nő esetében különösen nem volt szerencsés. Testszőrzetet rajzoltak rá (amit Spanyolországban különösen esztétikusnak tartanak), a műlábát viszont kiretusálták, ami egy testszégyenítés ellen fellépő kampányban különösen rossz lépés, de egyébként sem helyes.

Több hasonló, de még átgondoltabb kampány kellene

A kampány egyértelmű hibái ellenére az is látszik, hogy a szándék abszolút jó volt. Főleg a melegebb hónapokban sok nő szenved a saját fogyást hajkurászó elképzeléseitől, amelyeket a média és a reklámok egy része is nem egyszer megerősítenek. Ez az esztétikai nyomás különösen káros a gyerekekre és a fiatalokra: sokuknál például étvágytalansághoz és depresszióhoz vezet. Ezért csak remélni lehet, hogy a világ minden kormánya tanul a spanyolok szándékából, és napirendre tűzi a sokszínűség és az elfogadás erősebb támogatását.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást