Életmód / Egészség / Táplálkozás

Nyomós okok, amiért rendszeresen kellene bogyós gyümölcsöket ennünk

Bármilyen étrendet is követsz, a bogyós gyümölcsök garantáltan beleférnek a mindennapokba: hazánkban is megteremnek, alacsony a kalória- és szénhidráttartalmuk, nem utolsó sorban pedig csodát tesznek az egészségünkkel. 

Kiemelkedő a C-vitamin-tartalmuk

A bogyós gyümölcsökben egyértelműen sok a vitamin, ám ki kell emelnünk magas C-vitamintartalmukat. Ez a jól ismert antioxidáns nélkülözhetetlen a szervezetünk egészséges működését tekintve, és persze az immunrendszer egyik nélkülözhetetlen építőköve.

Számos kutatás megerősítette, hogy a természetes formában fogyasztott C-vitamin sokkal jobban hasznosul, mint a mesterséges változat, ezért érdemes törekedni arra, hogy minél gyakrabban friss alapanyagok fogyasztásával biztosítsuk a szervezetünk számára.

Erre a célra nagyszerűek a bogyós gyümölcsök, hiszen mindenki talál köztük kedvére valót: van, aki a savanykás szedret, vagy éppen ribizlit, más az édesebb epret és a könnyed málnát preferálja – mindegy, melyik bogyós mellett teszed le a voksodat, egy-két maréknyi gyümölccsel a napi C-vitaminszükségleted jelentős részét fedezheted. 

További antioxidánsok

A C-vitamin mellett számos más antioxidáns is megtalálható a bogyós gyümölcsökben, bizonyos fajták pedig ezen a téren is kiemelkedőek: a különleges acai bogyó pl. tízszer több antioxidánst tartalmaz, mint a kékáfonya, pedig utóbbi sem szűkölködik antioxidánsokban. Általánosan érvényes szabály, hogy minél inkább sötétebb, lilább egy bogyós gyümölcs színe, annál több benne az antioxidáns.

És hogy mire is jók az antioxidánsok? Védik a szervezetet az oxidációs folyamatok közben keletkezett szabad gyökök és egyéb, oxidáló anyagok káros hatásaitól. Elsődleges szerepük az egészség megőrzésében van, de hálásak lehetünk öregedés gátló hatásuknak is.

Vicky Ng/unsplash.com

Polifenolok 

Szinte minden növényi eredetű élelmiszerben vannak polifenolok, amik ugyan nem minősülnek tápanyagoknak, mégis az egészségre jótékony hatást gyakoroló vegyületek. Csökkentik a gyulladásokat, oxidáció ellenesek, segítenek megelőzni a daganatos megbetegedéseket, miközben óvják a keringési rendszerünket. Védenek a vírusfertőzések ellen és erősítik az immunrendszert.

De miért érdemes bogyós gyümölcs formájában bevinni a szervezetbe a polifenolokat? Elsősorban azért, mert a legtöbb ilyen vegyület más antioxidánsokkal együtt fejti ki igazán a jótékony hatását: a bogyós gyümölcsök bővelkednek ezekben, a C-vitamin mellett magas az A- és az E-vitamintartalmuk is.

A kutatásokból kiderült, hogy – ha lehetőséged nyílik – érdemes a vadon növő bogyós gyümölcsökből feltölteni az otthoni készleteidet. A vadon növő fekete szederben pl. ötször annyi polifenol található, mint a termesztett változatban.

Rengeteg rost

A gyümölcsök és zöldségek nélkülözhetetlenek az egészséges táplálkozás szempontjából, nem csupán a bennük található vitaminok, nyomelemek és ásványi anyagok miatt. Felsorolni sem lehet jótékony hatásaikat, de mégis meg kell említenünk a bennük rejlő rostokat. A rostok felelősek emésztésünk egészséges működéséért, lényegében tehát a szervezetünk állapotáért.

A bogyós gyümölcsök nagyon sok rostot tartalmaznak, aminek köszönhetően még kevésbé emelik meg a vércukorszintet: tovább lassítják a szénhidrátok felszívódását, illetve – mivel zsírt gyakorlatilag nem tartalmaznak –, a bennük rejlő szénhidrátok is akadály nélkül a sejtekhez kerülnek. Összehasonlításképpen, 100 gramm málnában 5,6 gramm rost található, míg a nektarinban csak 1,2 gramm. A ribizliben 4,3 gramm rost bújik meg 100 grammonként, viszont ugyanennyi szilvában csak 0,5 gramm rost található.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást