Stílus / Divat

Milyen változások várhatóak a divatban? A Vogue főszerkesztője szerint már semmi sem lesz ugyanolyan

Nem tudom, te hogyan élted meg, de én gyerekkoromban még kifejezetten cikinek éreztem a turkálókat sőt, szerencsésnek gondoltam magamat, amiért gyakorlatilag sosem vettünk onnan ruhát. Aztán egyszer csak fordult a kocka, és egyre több helyen bukkantak fel a second hand üzletek – még mindig kicsit távolságtartóan kezeltem őket, de néha már felkerestem ezeket a boltokat is. Végül pedig olyan kincsekre bukkantam bennük, hogy elkezdtem az ismerőseimet is arra bátorítani, hogy vegyenek ruhákat másodkézből.

Manapság már ott tartok, hogy tényleg sok ruhám van a turkálókból, és ezeket egészítem ki kortalan, minden évben divatosnak számító alapdarabokkal. Így nem csak megismételhetetlen és teljesen testreszabott, hanem nagyon praktikus is a gardróbom. Azonban nem csak én fordultam a használtruha boltok felé, ez a változás már az elmúlt időszakban, a koronavírus előtt is megfigyelhető volt a divatiparban. Nem csupán arról volt szó, hogy két nagy részre szakadt a társadalom legjava: voltak, akik dőzsöltek a luxusmárkák között és voltak, akik nem opcióként, hanem egyetlen lehetőségként tekintettek a használt ruhákra.

Megjelent egy olyan emberekből verbuválódott irányvonal is, akik sokkal tudatosabban álltak ahhoz a kérdéshez, mit viselnek.

Esetükben korántsem annyira az aktuális trendek, mint a fenntarthatóság, vagy éppen a bőrbarát anyagok voltak mérvadóak – hozzáteszem, ez kellene mindenki számára a fő szempont legyen.

Ideje tudatosabban költenünk – a márkatulajdonoknak pedig gyártaniuk

Ennek az álláspontnak a fontosságára tér ki a Naomi Campbell által készített interjúban Anna Wintour is, a Vogue főszerkesztője. Elmondta, úgy véli, merőben más dolgok lesznek fontosak a közeljövőben. Sokan átgondolták eddigi életüket és valószínűleg másként állnak majd az olyan külsőségekhez, mint amilyen a divat is. Anna állította, hogy egyfajta kifelé mutatott felesleg az, amit sokszor az aktuális trendek diktálnak, és ez már rengeteg embernek nem lesz mérvadó a közeljövőben. Más lesz az értékrendünk és újra kell vizsgálnunk azt a rendszert, ami alapján a fontossági sorrendünket felállítottuk.

Nem csak egyéni, hanem globális szinten kell egy új vázat létrehozni, mégpedig olyat, ami nem a túlfogyasztásra épül.

Mindannyiunknak tele van a szekrénye sosem viselt, „egyszer majd jó lesz” és „egyszer majd belefogyok” ruhákkal, ami tökéletesen alátámasztja, hogy rengeteg felesleget vásárolunk. Ennek kell majd véget vetni nem csak Anna Wintour, hanem úgy általában a nagy divatmárkák szerint is.

Olvastad már?  Koronavírus: Így viselik az egyes csillagjegyek a bezártságot - ezt kell tenned, hogy megőrizd a mentális egészséged

Más kérdés, miként lesz mindez megvalósítható, hiszen a legtöbb ipart éppen az állandó és folyamatos kereslet tartja fenn, ami alól természetesen a divatipar sem kivétel. Ugyanakkor a divatnak alkalmazkodnia kell majd az emberek igényeihez, márpedig ha a többség feleslegesnek tartja majd, hogy mindig a legeslegújabb trendek szerint öltözködjön, vagy éppen minden kisebb-nagyobb alkalomra vadonatúj ruhát vegyen, akkor ahhoz a gyártósornak is igazodnia kell.

[email protected]/depositphotos.com

A pandémia nyomában fellépő gazdasági világválság sok embert küldött a létminimum alá, ami azt jelenti, hogy számos család lett rászoruló. Esetükben az lesz az irányadó, hogy ételt tudjanak tenni az asztalra, nem pedig az, hogy méregdrága kozmetikumokra, vagy ruhákra költsenek – erre egyébként sem lesz lehetőségük.

Egyes felmérések szerint már most legalább 30-40%-os bevétel visszaesés várható a divatiparban, ami egyúttal azt is jelenti, hogy ennyivel kevesebbet fogunk ruházati termékekre költeni.

Ennek oka elsősorban a már korábban említett bevételkiesés, ami miatt az embereknek muszáj volt átírniuk a fontossági sorrendjüket és rangsorolniuk, mik azok a termékek, amik létfontosságúak a bevásárló listán. Ehhez adódik a megváltozott értékrend, ami még a Vogue főszerkesztője szerint is fontos és iránymutató lehetőségeket rejt magában. A mostani helyzetben a többségnek jóval fontosabb eszmék és gondolatok járnak a fejében, mint amit az aktuális trend nyújtani tud, márpedig ennek egyenes ágú következménye a keresletcsökkenés. 

Olvastad már?  Koronavírus: 6 férfi és nő elmesélte, hogyan ismerkednek most, a karantén idején

Mindennek sajnos van egy másik oldala is, ami számos emberben hatalmas dilemmát okozott már eddig is. Rengeteg nagymárka a távoli, ázsiai országokban készítteti a ruhákat – embertelen körülmények között, gyakorlatilag éhbérérét. Azonban az ottani emberek még ennek is kénytelenek örülni, hiszen hatalmas a munkanélküliség, minden megkeresett dollár aranyat ér. Ezeknek az embereknek (sokszor gyerekeknek) most minden bevételi lehetőségük megszűnt, és a helyzet csak tovább fokozódik. Kérdéses, hány volt alkalmazottra lesz szükség újra, ha beindul a termelés, illetve beindul-e valaha újra, ugyanebben a formában.

Flaunter/unsplash.ocm

Mit várhatunk a jövőben?

Nagyon úgy tűnik, hogy sokakat megijesztett ez a világjárvány, és rengetegen vannak azok, akik keresik a lehetőséget, hogy jobbá tegyék az életüket, és a bolygónkat úgy általában. Megreformálják hétköznapi szokásaikat, mint amilyen pl. az étkezés, a takarítás, a mosás és persze a vásárlás. Nem csak kevesebb, hanem hasznosabb és több fenntartható forrásból származó étel és termék kerül a kosarukba.

Ami pedig a divatot illeti, az előrejelzések szerint nagyobb piaca lesz a minőségibb, de fenntarthatóbb forrásokból származó, környezetbarát ruháknak sőt, hazánkban is felüti majd a fejét a kölcsönzés, amit a tervek szerint a nagyobb ruházati boltok fognak lebonyolítani. 

Az átállás sajnos ugyanúgy nem lesz könnyű a divatiparnak, mint nekünk. Nehéz ugyanis egyik napról a másikra átállni arra, hogy a sokszor párszáz forintos, drasztikusan leakciózott új ruhák helyett használt termékeket vegyünk, vagy éppen tízszer-húszszor annyit költsünk rájuk annak érdekében, hogy minőségi, fenntartható ruhákhoz jussunk. Ehhez teljesen újra kell gondolunk a vásárlási szokásainkat és átprogramoznunk mindazt, amit eddig a divatról, az öltözködésről és úgy általában a pénzköltési szokásainkról gondoltunk.