Ha kedveled a bábelőadásokat, te is biztosan találkoztál már Csató Kata nevével, aki több fantasztikus magyar bábelőadást is rendezett. Ha még nem, itt az ideje, hogy megismerd a munkásságát, ugyanis egészen onnantól kezdve, hogy a lengyelországi varsói Színművészeti Egyetem BábTanszékén Bialystokban bábszínész és bábrendező diplomát szerzett, odáig, hogy jelenleg a Freeszfe Egyesület elnökségében dolgozik, számos izgalmas pontja van a pályafutásának és a mindennapjainak.
Hogyan telnek a hétköznapjai?
Jelenleg a Freeszfe Egyesület elnökségében dolgozom és mivel egy új egyesületről, egy új rendszerről, struktúráról van szó, amit fel kell építeni, így a hétköznapjaim legnagyobb részét ez tölti ki a gyermeknevelésen kívül, mivel nyári szünet van, és két gyermekemmel vagyok itthon, akik 10 és 8 évesek. Ezzel párhuzamosan az Európai Szabadúszó Művészek Egyesületének (mely civil szervezet szintén) a következő évadját állítjuk össze, melyben egy fesztiválprogram is szerepel.
Hogyan és mikor vált hivatásává a bábrendezés?
Az egyetemen eltöltött éveim alatt. Előtte is sokat dolgoztam színházban, bár azokban az időkben prózai színházban játszottam színészként, majd a bábtanszékre vettek fel. Három éves alapképzés után kellett specializálódnunk, és úgy döntöttünk (Veres András kollégámmal, akivel együtt folytattuk a tanulmányainkat), hogy mindkét szakot elvégezzük egyszerre: a bábszínészt és a bábrendezőt.
Az egyetem alatt találtam meg magamnak ezt a műfajt. Amikor rájöttem, hogy a gondolat sokkal jobban foglalkoztat. Hogyan lehet jól adaptálni a színpadra mindazokat a számomra fontos érzéseket, ideákat, amik foglalkoztatnak.
Miben rejlik a bábművészet varázsa?
Az egyértelműségében és az összetettségében. Hihetetlenül izgalmasnak tartom, amikor elkezdek foglalkozni egy témával, hogy mivel és hogyan tudom megfogni a gondolatot szövegben, képben, mozdulatban. Milyen eszközökkel tudok jól kommunikálni a nézőimmel (legyenek bárhány évesek).
Milyen instrukciókat ad a bábművészeknek, hogyan tegyék az élettelent élővé?
Higgyenek benne, lássák meg benne a karaktert és próbálják azzá formálni. Ehhez segítségükre van a ritmus, a mozgás, a gesztusok, a hang és minden vizuális, valamint audiovizuális mód, ami által a báb a kezükben életre kelhet.