Életmód / Receptek / Táplálkozás

Imádod a kávét? Akkor ezeknek a tényeknek örülni fogsz!

Annyi rosszat hallani manapság a kávéról, hogy az ember lánya már szinte félve fogyasztja el a reggeli cappuccionoját, és csak szemlesütve meri felhörpinteni a délutáni életerőt adó, gőzölgő lattéját. A sok negatívum mellett viszont elveszik az infó arról, hogy a fekete nedű tulajdonképpen többet használ, mint amennyit árt, és rengeteg pozitív hatással jár, ha minden nap legurítasz egyet munkába menet.

Okosabbá tesz

Persze nem leszel rögtön Albert Einstein, és nem valószínű, hogy a MENSA-teszteken is eléred a maximum pontszámot, de a kávé valóban stimulálja az agyadat, hogy élénkebb legyél, és gyorsabban oldd meg az eléd táruló problémákat.

A koffein ugyanis, miután a véráramodba jut, elindul az agyad felé, ahol meggátolja az adenozin nevű neurotranszmitter működését, így az olyan vegyületek, mint a dopamin, könnyebben fejtik ki a hatásukat.

Ez konyhanyelvre lefordítva azt jelenti, hogy jobban fog vágni az eszed, és sokkal derűsebb lesz a kedved, ha a koffein elkezdi kifejteni hatását.

Jót tesz a szívednek

Az American Journal of Cardiology tudományos folyóiratban megjelent tanulmány leírja, hogy egy izraeli orvosokból álló csapat felfedezte a koffein szívbarát hatását.

Napi maximum három adag kávé 30 százalékkal megnöveli az endotél sejtek (a vérerek belső falának alkotói) munkáját, 40%-ban csökkenti a CRP fehérjék számát (ezek gyulladás esetén termelődnek a szervezetedben), valamint 25%-kal megnöveli az adiponektinek számát, amelyek segítenek megelőzni a szívrohamot és a stroke-ot.

Nem ez az egy tanulmány tanúskodik egyébként ezekről a pozitív hatásokról – kutatások hosszú sora igazolta már, hogy napi néhány adag kávé igenis jót tesz a szívednek.

Javítja a memóriádat

Persze nélküle sokan még arra sem emlékeznénk, hogyan kell felöltözni reggel, de a dolog ennél mélyebbre is hatol: a koffein tényleg javítja a memóriádat.

A legjobban akkor fejti ki a hatását, ha az agyad amúgy is fáradt már egy kicsit, így különösen hasznos lehet, ha egy hosszú munkanap közepén pörgeted fel magad vele.

Akkor is segíthet, ha keveset aludtál: a Journal of Alzheimer’s Disease tudományos folyóirat szerint az alváshiányban szenvedő agyad is könnyebben felébred, ha megiszod a reggeli kávét.

Jót tesz a torkodnak

Meglepő, de egy japán tudományos kutatás (az American Journal of Epidemology folyóiratban megjelent tanulmány szerint) kimutatta, hogy ha rendszeresen iszol kávét, az csökkenti a torokrák kialakulásának kockázatát.

Olvastad már?  Egy pofonegyszerű tipp, ha reggel nehezen kelsz ki az ágyadból. Próbáld ki te is!

A felmérést Japánban végezték ugyan, de feltételezhető, hogy a világ többi részén is megállja a helyét.

A kutatás felhívja a figyelmet, hogy még mindig az alkohol és a cigaretta elhagyása vagy mennyiségének csökkentése a fő megoldás a rák megakadályozására, de emellett a kávé fogyasztása is segíthet megelőzni a bajt.

Jót tesz az edzésednek

Bizony: egy pohár kávé még az edzésedet is felpörgetheti.

A koffein stimulálja ugyanis az idegrendszeredet, ami aztán olyan jeleket küld az egész testednek, amelyek hatására a szervezeted gyorsabban kezdi bontani a zsírsejteket.

Ezen kívül adrenalinlöketet is ad, amit néha félelemhormonnak is becéznek – a tested a megemelkedett adrenalinszintnek köszönhetően sokkal jobban teljesít majd fizikai aktivitás során.

A koffein lebontja a zsírsejteket, amelyek a véráramba kerülnek, a szervezeted pedig fel tudja őket használni és képes energiát nyerni belőlük.

Kutatások szerint, ha kávézol, akár 11-12%-kal is megnövekedhet a teljesítményed edzés közben!

Boldogabb leszel tőle

Korábban már említettük, hogy a koffein segíti a dopamin felszabadulását az agyadban – ettől nem csak élénkebb és okosabb, de sokkal boldogabb is leszel.

A Harvard Egyetem egy 2011-es kutatása azt mutatta, hogy azok a nők, akik négy vagy több pohár kávét ittak egy nap, 20%-kal kevésbé mutattak depresszióra utaló tüneteket, mint azok, akik nem kávéztak.

Egy másik tanulmány szerint (amely több mint 200 ezer személyt vizsgált) a kávéfogyasztók körében 53%-kal kisebb az esélye az öngyilkosságnak – nem lehetett vidám kutatás, de legalább már tudjuk, hogy akár a négy pohár fekete is rendben van, ha nem akarunk depressziósak lenni.

Ha pedig már az orvosok is mondják, igazán hinnünk kell nekik!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást