Életmód / Egészség

Hogyan gondoskodhatsz az idős szülőkről?

Az élet rendje, hogy a családban megfordulnak a gondoskodás körüli szerepek: egy ideig csak kapsz a szüleidtől, aztán amikor eljön az ideje, úgy érzed, most adnod kell. A segítségnyújtás nem korfüggő, hiszen vannak, akik már a negyedik iksz után elfáradnak, míg mások nyolcvan fölött is „pörögnek”. Nézzük, mit tehetsz azért, hogy teljes értékűek legyenek ezek az évtizedek!

Fizikai aktivitás

Az egészség hosszú távú megőrzéséhez elengedhetetlen a rendszeres testmozgás. Kutatások bizonyítják, hogy már heti ötször félóra séta is jelentősen csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.
Ez kiemelten fontos, hiszen Magyarországon ez a kórképcsoport jelenti a vezető halálokot. Figyelj rá, hogy a szüleid lehetőség szerint mindennap kimozduljanak a lakásból!

Szellemi kihívás

A magány és az elszigeteltség sajnos gyorsítja a mentális hanyatlást. Jó hír viszont, hogy ha folyamatosan szellemi kihívások, baráti beszélgetések és új élmények gondoskodnak az elme frissen tartásáról, egészséges életmód mellett gyakorlatilag egy életen át megtartható a kifogástalan agyi kondíció.
Ösztönözd a szüleidet arra, hogy lépjenek be valamilyen szabadidős klubba, sőt, néhány internetes oldallal és játékkal is megismertetheted őket!

Beszélgetés az orvossal

Fontos, hogy tisztában legyél a szüleid egészségügyi problémáival, az általuk szedett gyógyszerekkel, illetve a szükséges kezelésekkel.
Ehhez nem árt, ha magad is állandó kapcsolatban állsz a kezelőorvosukkal, és rendszeresen rákérdezel a fejleményekre. Próbálj olyan nyílt, őszinte kapcsolatot kiépíteni a szüleiddel, hogy bátran beavassanak az ilyen jellegű gondjaikba is!

Szakképzett ápoló

Ha a szüleid már nagyon idősek, esetleg olyan rossz egészségi állapotban vannak, hogy képtelenek a mindennapi teendők elvégzésére, fontold meg egy részmunkaidős ápoló foglalkoztatását, amennyiben megengedi az anyagi helyzeted!
Ez nem azt jelenti, hogy másra hárítod a saját kötelességed, hiszen bizonyos betegségeknél legalább annyira szükség van szakszerű segítségre, mint szeretetre.

Megértés és elfogadás

Az időskor gyakran elkerülhetetlen velejárója a demencia, azaz a szellemi hanyatlás. Ennek gyors lefolyású formája az Alzheimer-kór. Ha szüleidnél ilyet állapítottak meg, érdemes utánajárnod a tüneteknek, valamint a folyamat lassítási lehetőségeinek.
Készülj föl rá, hogy emiatt adódhatnak megoldást igénylő helyzetek a mindennapokban, és állandóan maradj kapcsolatban az orvosukkal!

Változó táplálkozás

Az idős emberek gyakran szenvednek tápanyaghiánytól, mert szervezetük már nem tud megemészteni bizonyos élelmiszereket. Ha lehetőséged van rá, figyelj oda, mit és mennyit esznek a szüleid.
A vitaminbevitelt szükség esetén kifejezetten a korosztályuk számára kifejlesztett étrend-kiegészítőkkel is biztosíthatod. A megfelelő változat kiválasztásához kérj tanácsot orvostól vagy gyógyszerésztől! A látás megőrzéséhez több A-vitamin, a csontoknak pedig rengeteg kalcium kell.

Nem vagy egyedül

Az idős szülőkről való gondoskodás olykor testi és szellemi kihívást is jelent egyben. Időnként úgy érezheted, egyszerűen kevés vagy hozzá, hogy a saját mindennapjaidban is helyt állj, emellett pedig nekik is segíts. Bátran oszd meg az aggályaidat egy baráttal, sorstárssal, aki a nehéz időszakban lelket önthet beléd.
Figyelj rá, hogy megőrizd a saját egészséged – mert anélkül gondoskodásra sem lehetsz képes! Lényeges, hogy a szüleidet érintő döntésekben mindig kérdezd meg a véleményüket. Ők nem gyerekek, akiknek a „feje fölött” kell intézkedned. Kivéve, persze, ha a demencia olyan előrehaladott stádiumban van náluk, hogy nem érzékelik a felelősséget.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást

    Bien.hu

    FREE
    VIEW