Egészség / Életmód

Győzd le az ünnepi depressziót!

Győzd le az ünnepi depressziót!

A karácsony és a szilveszter stresszes időszakot jelent mindenkinek: az egészséges embereknek éppúgy, mint a depresszióval küszködőknek. Milyen helyzetekben fontos különösen, hogy megőrizd a jókedved?

Családi összejövetelek

Félsz, hogy az ünnepi asztalon a finom fogások mellett egy nagy adag dráma is helyet kap? Először is, ne számíts automatikusan a legrosszabbra! Tölts időt a kedvenc rokonaiddal, és majszold a kedvenc ételeidet!
Ha gondolod, egy közeli hozzátartozódat megkérheted, hogy mentsen ki, ha a társalgás rossz irányba fordul. Az is jó terv, ha előre meghatározott időintervallumra ugrasz be.

Pénz, pénz, pénz

Közhely, hogy a karácsony csak a pénztől szól – ám valósággá válhat, ha hagyod! Ne hagyd, hogy maguk alá gyűrjenek a képzelt elvárások, s az árcímke helyett inkább a célszemély öröme számítson!
A közös időtöltés, a szívesség és a jótékonykodás is lehet ajándék. Ráadásul ezektől te is töltődsz lelkileg.

Túlvállalás

Tudj nemet mondani! Ez gyenge pontnak számít a legtöbb embernél, szóval egyáltalán nem ciki például tükör előtt gyakorolni.
Ne akarj mindenkit meglátogatni, mindenkinek ajándékot venni, és mindenkit meglepni egy kis házi süteménnyel, mert annak csak stressz és kimerültség lehet a vége!

Irreális elvárások

Az év szürke hétköznapjai koránt sem mondhatóak tökéletesnek, az ünnepektől azonban mégis elvárjuk ezt.
Mivel azonban mi magunk sem vagyunk azok, teljességgel kizárt, hogy tökéletes szentestét alkossunk. A makulátlanság egyébként unalmas és monoton, szóval ne törekedj rá mindenáron!

Fáradtság

Rohangálás az ajándékokért, takarítás, csomagolás, süteménykészítés, fadíszítés… Tarts egy szusszanásnyi szünetet, mert ennek az egésznek nem erről kell szólnia!
Jelölj ki jó előre pihenőnapokat az adventi szezonban, amikor látszólag semmit nem teszel a tökéletes karácsonyért – legföljebb a lelked öltözteted ünneplőbe!

Stressz

Ha úgy érzed, mindjárt robban a bomba, sétálj félórát a szabadban, eddz, jógázz, relaxálj vagy csak beszéld ki magadból a gondokat!
A feszültség ugyanis nemcsak téged, de a környezeted is mérgezi, márpedig fontosabb a harmónia, mint hogy elfogyott-e a boltban az akciós kókuszreszelék.

Egészségtelen szokások

Semmi kivetnivaló nincs abban, ha a karácsonyi asztalnál lecsúszik egy kis tojáslikőr, illetve repetát kérsz a desszertből.
Óva intünk tőle, hogy kalóriákat számolj a fennkölt hangulatban, de semmiképpen se edd magad betegre, és a rendszeres testmozgási rutint se add fel! Egy-két edzés kihagyása még nem látszik meg, de ha a két ünnep között is marad a dőzsölés, annak csúnya vége lehet!

Távolság

Ha idén valamiért nem tudod a családoddal és a barátaiddal tölteni az ünnepeket, nem kell egyedül szomorkodnod az idegen helyen. Keress magadnak helyi társaságot, szőj terveket a későbbi hazalátogatásra, illetve önkéntesként segíts az ottani rászorulóknak!
Ünnep ide vagy oda, a hosszú, téli napok könnyen lehúzhatják a hangulatod, mivel a fény hatására termelődnének a testedben bizonyos vitaminok és hormonok. Ennek súlyosabb formája, a szezonális depresszió becslések szerint a lakosság 10-20%-át érinti. Keresd föl a háziorvosod, ha úgy érzed, valami nem oké! 

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást