Ez a 3 technika segít legyőzni a frusztrációdat – a pszichológus szerint

Ez a 3 technika segít legyőzni a frusztrációdat – a pszichológus szerint

Címlap / Életmód / Lélek / Ez a 3 technika segít legyőzni a frusztrációdat – a pszichológus szerint

Időről időre mindenki kerül olyan élethelyzetbe, amikor nem csak pszichológiailag, hanem fizikailag is elakad – ekkor jön a csalódottság, a düh és persze a frusztráció.

Diane Dreher kutató és pszichológus a Psychology Todaynek elmondta, három olyan technika is létezik, amivel feloldhatjuk ezt a rendkívül nyomasztó élethelyzetet.

Először is nyugodj meg!

Nos, ez a legnehezebb mind közül, és jellemző módon a legtöbb embert nem is lehet jobban felidegesíteni mással, mint amikor arra intjük, hogy „nyugodjon meg”. Hogy miért olyan őrült nehéz higgadtnak maradni, mikor valójában fel tudnánk robbanni? Ennek oka mélyen keresendő és az evolúciós okok mellett a gyermekkorban rögzült mintáink is nehezíthetik a dolgunkat.

Az idegtudományi kutatások azt mutatják, hogy amikor frusztráltak vagyunk, akkor az agyunk túlélési üzemmódba kapcsol, és az ingerület megkerüli azokat az agyterületeket, amelyek a tisztánlátásért és a kreativitásért felelősek. Magyarán mondva, frusztráció során egyszerűen nem bírunk gondolkozni, épeszűen cselekedni.

fizkes/istockphoto.com

A legrövidebb, legegyszerűbb megoldásra törekszünk, ami lehet: a „menekülj”, a „támadj”, vagy éppen a „fagyj le és várj”. Belátható, ezek közül akár több is működhetett akkor, amikor az oroszlánnal álltunk szemben a szavannán, de kevésbé hatékony akkor, amikor ki kell magyarázni egy nézeteltérést a főnök előtt. 

A szakértők azt javasolják, hogy mindenképpen gyakoroljuk a stressz-kezelést, a feszültségoldást akkor, amikor módunk nyílik erre.

Így éles helyzetben kicselezhetjük az agyunkat és elővehessük a kreatív formánkat. Szerencsére ez meglehetősen egyszerű. A figyelmes, mély, lassú lélegzetvétel az egyik legjobb módja önmagunk megnyugtatásának, de segít a naplóírás és a kedvenc zenénk hallgatása is.

A boldogság keresése

Az egész életünk a boldogság kereséséről szól, de ez a folyamat önmagában is frusztrálóvá válhat egy idő után. Nem régen hallgattam egy előadást a témában, amin elhangzott, hogy nagyon sok negyvenes felnőtt fordul szakértőhöz azzal, hogy nem találta meg a boldogságot.

Mindig azt hitte, hogy majd a következő cél elérése meghozza a vágyott örömöt. Majd a házasság, majd a gyerek, majd a siker… De az igazi boldogság mégsem jött. A negyvenes éveket taposva, közel az ötvenhez érzik, hogy kevesebb az energiájuk és aggódnak azért, hogy ha az eddigi erőbefektetés nem volt elég a boldogsághoz, akkor mi lesz velük ezután? 

Ekaterina Guseva/istockphoto.com

Ez a példa remekül mutatja, hogy az igazi boldogság a mindennapokban keresendő.

Ilyen a hála érzése, vagy éppen az, hogy szabadon dönthetünk bizonyos kérdésekben, és a nekünk tetsző dolgokat választhatjuk. De boldogsággal jár a szerelmünkkel, a barátainkkal, a gyerekeinkkel töltött idő és számos egyénfüggő dolog is. Van, akinek a tanulás, másoknak az olvasás, a zenélés, vagy éppen a túrázás, a kertészkedés ad örömöt. A lényeg, hogy találj valamit, ami boldoggá tesz a mindennapok során, mert minél jobban tudsz töltekezni belőle, annál könnyebben úrrá tudsz lenni a frusztráló élethelyzeteken

Inspirált cselekvés

Az inspirált cselekvés fókuszált gondolkodásmódot jelent, tehát koncentrálnod kell és összetett módon látnod a képet. Ez kiváló módja a tapasztalásnak, a tanulásnak. Nagyszerű segítség arra vonatkozóan, hogy erősebb ember legyél, miközben rengeteget fejlődhetsz és a frusztrációdnak is búcsút inthetsz.

Az inspirált cselekvés ugyancsak tökéletes lehetőség arra vonatkozóan, hogy legyőzd a frusztrációt.

De mit is jelent ez a kifejezés? Lényegében arról van szó, hogy kitűzöl egy számodra fontos, lényeges célt, amit apró lépésekkel közelítesz meg. Közben pedig figyeled magadat és észreveszed, mit ad számodra ez a folyamat. Például a célod az, hogy meggyőzöd a főnöködet, neked volt igazad a kollégáddal szemben, mégpedig úgy, hogy közben senki sem sérül.

ElenaMist/istockphoto.com

Tehát nem vádaskodással és ordibálással intézed az egészet, hanem nyugodt hangnemben vázolod, hol hibáztatok, te mit gondolsz megoldásnak, továbbá mit tervezel megtenni annak érdekében, hogy ez a helyzet megoldódjon, és ne ismétlődjön meg újra. Ez a beszélgetés apró lépésekből épül fel. Az eredmény viszont az, hogy sem a kollégád, sem a főnököd nem fog neheztelni rád. Ráadásul minden esély megvan arra, hogy sokkal hatékonyabb legyen a további együttműködésetek. 

Ne feledd, a boldogságszokásaidat felhasználva sokkal könnyebb pozitívabban gondolkodni, célokat kitűzni és lendületet szerezni az eredményes változtatáshoz! 

VIDEO Közvetlen járat Budapestről: ezekkel a látnivalókkal csábít Tirana

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!