Kikapcsolódás / Szórakozás

5 feltaláló, akit a saját találmánya ölt meg

5 feltaláló, akit a saját találmánya ölt meg

Franz Reichelt és a denevérruha

 1912. február 4-én a „repülő szabó” felmászott az Eiffel torony tetejére és kedélyesen integetett az összegyűlt nézőseregnek és harminc újságírónak. A saját maga által tervezett és varrott ejtőernyős denevér-ruhában akart szerencsésen földet érni. Az első tervek szerint egy babán mutatta volna be a ruha hatékonyságát, de végül úgy döntött, bízik találmányában annyira, hogy ő maga legyen a tesztalany. Barátai hevesen próbálták lebeszélni a veszélyes mutatványról, de Reichelt hajthatatlan volt. Az ugrás utáni pillanatban ruhája a széltől a teste köré csavarodott, az ernyő nem nyílt ki, ő pedig az újságírók előtt zuhant a földre, 15 centiméter mély krátert ütve a fagyott talajba. Az tragédiáról videofelvétel is készült.

 

Karel Soucek és az ütésálló csodahordó

1984-ben a csehszlovák születésű kaszkadőr épített egy különleges, „ütés-elnyelő” hordót, amibe belebújva sikerrel élte túl, hogy legurult a Niagara vízesésen. Mikor kiszállt, vérzett és kicsit összetörte magát, de a produkció így is fantasztikus siker volt. Ezt egy magának szentelt múzeummal akarta megörökíteni és hogy összeszedje az ehhez szükséges pénzt, egy újabb vakmerő produkciót eszelt ki. A Houston Astrodome tetejéről tervezett 55 méteres magasságból egy medencébe zuhanni az 1985-ös Destruction Derby show keretében. A produkcióról még a legőrültebb fenegyerek a legendás Eve Knievel is megpróbálta lebeszélni, sikertelenül. Soucek hordója elengedéskor megperdült és a medence szélének csapódott. A 37 éves kaszkadőr mellkasa és koponyája is betört és meghalt a kórházban, miközben még tartott a műsor.

 

Henry Smolinski és a repülő autó

Smolinski mérnök volt, akinek az volt az álma, hogy egy repülő autót fejlesszen ki. 1973-ban saját céget alapított és egyből két autó-repülő prototípust is alkotott. Egy Cessna Skymaster repülőgép egy részét applikálta egy Ford Pinto személygépkocsihoz, mely terve szerint fel- és lekapcsolható lett volna. A hibrid gépeket 1974-ben kezdték volna el gyártani, de erre végül nem került sor, mivel Smolinski és üzlettársa, Harold Blake egy évvel korábban halálos balesetet szenvedtek az egyik típussal. Egy próbaút alatt a gépezet egyik szárnytartója letört a rossz időjárási viszonyok miatt és mindkét férfi meghalt a zuhanásban.

 

Thomas Midgley, Jr. és az emelő

Thomas Midgley zseniális feltaláló volt, mérnökként és vegyészként is sikereket ért el, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy több, mint száz szabadalom fűződik a nevéhez. 51 évesen kapott paralízist és bénulását egy újabb találmánnyal próbálta meg elviselhetővé tenni. Tervezett egy szíjakból és kötelekből álló szerkezetet, amely megkönnyítette segítőinek, hogy testét kiemeljék az ágyból. 55 éves volt, mikor a gép kötelei összegabalyodtak és megfojtották.

 

Valerian Abakovszkij és az Aerowagon

Abakovszkij mindössze 25 éves volt, mikor feltalálta az Aerowagont, ami egy – akkoriban – elképesztő sebességű vonat volt, amit repülőgép motor és propeller hajtott. A modern sebesvonat célja az volt, hogy a szovjet politikusokat minél gyorsabban szállítsa Moszkvába és a rezsim nagy reményeket fűzött a projekthez. 1921-ben a fiatal feltaláló és négy kommunista vezető tesztútra vitte az Aerowagont, ami sikeresen el is és Moszkvából Tulába. A tragédia a visszaúton történt, amikor a nagy sebesség miatt a vonat kisiklott és a rajta utazó 22 emberből hat meghalt a balesetben, közöttük a tervezője is. 

 

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást