Gondoltál már valaha arra, hogy valakiről első ránézésre is komoly következtetéseket vonhatunk le, mégpedig a ruhája alapján?
A Personality and Social Psychology Bulletin magazinban megjelent egy érdekes tanulmány, ami egy nagyon különleges összefüggést próbált megvizsgálni. A kutatók azt feltételezték, hogy azok, akik rendszeresen kirakatba teszik előnyös anyagi helyzetüket, kevésbé lesznek elkötelezettek a tartós kapcsolatok iránt.
Mit is jelent ez a gyakorlatban?
Azok, akik szinte észrevétlenül hirdetik anyagi helyzetüket, és próbálnak előnyhöz jutni versenytársaikkal szemben, jó néhány különleges praktikát bevetnek. A régi módszerek, mint amilyen a slusszkulcs, vagy éppen a vastagodó pénztárca „véletlen” megmutatása már a múlté. Ennél sokkal kifinomultabb praktikákhoz is folyamodnak azok a férfiak, akik így próbálnak hódítani.
Úgy tűnik, összefüggés van a luxus divatmárkák és a nemek közti vonzerő között
A kutatás során a Michigani Egyetem több száz hallgatójának megmutattak két Ralph Lauren inget, az egyiken egy nagy, a másikon egy sokkal kisebb logó volt. Ezután a hallgatóknak számos kérdést tettek fel, elsősorban arról, vajon milyen lehet az adott ruhát viselő férfi személyisége. Végül felkérték őket, hogy válaszaikat 0-100 között skálán rangsorolják.
A résztvevők úgy gondolták, hogy a nagy emblémát viselő férfiak jobban érdeklődnek a rövid távú, inkább szexuális tartalmú viszonyok iránt. Kevésbé lesznek elkötelezettek a hosszan tartó, romantikus kapcsolatokra. Szemben azokkal a férfiakkal, akik kisebb logóval rendelkező pólót viseltek – ugyanabból a márkából és fazonból.
A nők jobban megbíztak a kisebb logót viselő férfiakban
A tanulmány szerzője, evolúciós pszichológus, Daniel Kruger szerint, a diákok a nagyobb emblémát viselő férfiakat olyan jellemzőkkel illették, mint a „gyakran flörtöl”, „annak tudatában flörtöl, hogy tudja, a kiszemeltje foglalt”, valamint „egyszerre több nővel is randizik”.
Ehhez képest nagy eltérés, hogy a kisebb logóval ellátott inget viselő férfiakat a megkérdezettek úgy véleményezték, hogy ők „nagyobb valószínűséggel vágynak meghitt kapcsolatra”. Utóbbiakat a tanulmányban résztvevők biztosabb partnernek tartották. Úgy tudták elképzelni őket, hogy stabilabb, elkötelezettebb partnerek, akik ráadásul a gyerekekkel is jól kijönnek, illetve hűségesek a társukhoz.
A luxusmárka, mint státuszszimbólum
Kruger szerint a luxusmárkák régóta társulnak a státuszhoz, azonban sokat finomodott a kérdés az elmúlt években és úgy tűnik, a megítélés is ehhez alkalmazkodott. A finom márkajelzések, a minőségi, de nem feltűnő ruhák tudat alatt arra utalnak, hogy a viselőjük magas társadalmi osztályhoz és hagyományosabb, de felsőbb státuszhoz tartozik.
Ez egyébként gyakran igaz is lehet, bár természetesen lehetnek kivételek. Nagyban befolyásolja az ízlés és az aktuális trend is azt, mit viselünk. Manapság pl. meglehetősen divatosak a feltűnő márkajelzések, de az is biztos, hogy akinek a társadalmi státusza és az anyagi helyzete megengedi, az nem feltétlenül teszi kirakatba, mire lehet büszke.
Ezzel szemben azok, akik ily módon próbálnak partnert fogni, vagy a valóságosnál magasabb társadalmi státuszra szert tenni, nem meglepő módon kapnak olyan értékelést, hogy megbízhatatlanok – hiszen úgy tűnik, ennek van is alapja.