Életmód / Táplálkozás

Élethosszító táplálkozási tanácsok 50 éven felülieknek

Élethosszító táplálkozási tanácsok 50 éven felülieknek

Nagyon helyes, ha lélekben továbbra is fiatal vagy. Ám természetes, hogy a tested már máshogy fogadja a korábbi kedvenc ételeidet, italaidat. A fűszeres és zsíros falatoknak már súlyos ára van, mégpedig gyomorégés, illetve más emésztési panaszok formájában. Eláruljuk, mit tehetsz, hogy elkerüld a bajt!

Igyál sok vizet!

A jó öreg nyolcpoharas szabály egyre fontosabbá válik az idő múlásával. Régen talán észre sem vetted, ha kortyolás nélkül telt el a nap, most azonban azonnali közérzetromlással járhat a szomjúság.

Arról nem is beszélve, hogy a folyadékhiányra utaló tünetek már az inger jelentkezése előtt jöhetnek. Ha tehát valami nem stimmel ott belül – akár a hasadban, akár a fejedben – hajts le előbb egy pohár vizet!

Előbb a fehérjét!

Mivel a protein továbbra is a helyes táplálkozás egyik legfontosabb alapköve, ám emésztése tovább tart és kissé nehézkesebb, érdemes előre venned.

Ez azt jelenti, hogy a menüt nyisd valamilyen sovány hússal vagy tejtermékkel, s csak ezután folytasd a zöldségekkel és a többivel!

Érdemes egyébként hosszas ételsorok helyett naponta többször keveset enned, ilyenkor szinte mindegy a sorrend.

Okosan a gyümölccsel!

Gyümölcscukrot, más néven fruktózt tartalmaznak. Ez a vegyület alapvetően szükséges és egészséges, de mivel a szervezet a vizelettel üríti ki a felesleget, plusz terhet róhat a vesére.

A gyümölcsök fogyasztását még véletlenül sem szabad feladnod, mindössze annyi a lényeg, hogy egyszerre ne egyél túl sokat, illetve igyál hozzá minél több vizet!

Kevesebb szénhidrátot!

A szervezeted üzemanyagai a szénhidrátok, éppen ezért semmilyen diéta során nem szabad tőlük megfosztani magad.

Próbáld egy kicsit csökkenteni a mennyiségüket az étrendedben, illetve válassz alacsony glikémiás indexű, tehát lassabban lebomló változatokat!

Ezek segítenek benne, hogy a vércukorszinted ne emelkedjen és zuhanjon gyorsan. A teljes kiőrlésű gabonafélék és a zsírszegény tejtermékek kifejezetten hasznosak.

Egészségesebb nasikat!

A nassolás a kiegyensúlyozott táplálkozás részévé tehető, amennyiben nyitott vagy rá, hogy megválogasd a rágcsálnivalókat.

Az ötödik iksz betöltése után a magvak és a zsírszegény tejtermékek jelentik az ideális „bűnözést” számodra, valamint a zöldségek és a gyümölcsök.

A hummuszba vagy kefirbe mártogatott répa és karalábé isteni, csakúgy, mint egy marék dió, mogyoró, esetleg pisztácia magában!

Maradj aktív!

Minden életkorban érdemes időt szakítani egy kis mozgásra, de 50 év fölött különösen. Ezzel alapozhatod meg ugyanis, hogy minél tovább maradj egészséges.

Már napi félóra sétával is jelentősen csökkentheted a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát – arról nem is beszélve, hogy hozzájárulsz alakod megőrzéséhez.

A jóga, az aerobik, a kerékpározás és az úszás ugyancsak ideális lehet.

Lazíts!

A stressz senkit sem kímél. Muszáj megoldást találnod rá, hogy ne a feszültség és a szorongás uralja az életed, különben a hangulatzavaron kívül tucatnyi fizikai kórkép fenyeget.

Egy amerikai mondás szerint az 50 az új 40, ami jól hangzik ugyan, de annyit tesz, hogy jóval tovább kell megfelelned bizonyos elvárásoknak és kötelezettségeknek. Tartalmas hobbival és rendszeres relaxációval ilyen körülmények között is mindennap fellélegezhetsz. Ráadásul ritkábban érzed majd szükségét egy tábla csoki sürgős megevésének…

Ne szégyelld, ha úgy érzed, szakértői iránymutatás kellene neked a táplálkozást illetően! Hazánkban több ezer szakképzett dietetikus praktizál, akit bármikor fölkereshetsz kérdéseiddel. Igény esetén akár konkrét étrend-tervet is kaphatsz, ami garantáltan hozzájárul az egészségedhez.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást