A burgonyatej több, mint egy növényi alternatíva – az egészségedre is csodás hatással lehet

A burgonyatej több, mint egy növényi alternatíva – az egészségedre is csodás hatással lehet

Címlap / Életmód / Táplálkozás / A burgonyatej több, mint egy növényi alternatíva – az egészségedre is csodás hatással lehet

A burgonyáról egyes kutatások alapján azt is feltételezik, hogy elősegíti a pihentető alvást – most pedig gondolj bele, milyen lenne, ha ennek érdekében ezentúl minden este az elalváshoz közeledve meginnál egy bögre burgonyatejet. Mivel csak nemrég lett felkapott, új élelmiszertrendnek is tekinthetjük, de tulajdonképpen már régóta ott volt előttünk a lehetőség, hogy italként fogyasszuk – ennek ellenére ez szinte senkinek nem jutott eszébe.

Kiknek ajánlott a burgonyatej?

A burgonyatej egyrészt remek alternatíva mindazoknak, akik egészségügyi okból nem fogyaszthatnak tejtermékeket, vagy önszántukból döntöttek a tejmentes élet vagy a mérsékelt tejfogyasztás mellett. Ha téged is érdekelnek a tejalternatívák, biztosan kipróbáltad már például a mandula-, zab- és kókusztejet mindenféle tejet igénylő italhoz vagy süteményhez. Ha tovább szeretnéd bővíteni a palettát, akkor a burgonyatejnek is adj egy esélyt. 

A burgonyatejnek ugyanis nemcsak alacsony a cukor- és zsírtartalma, hanem számos egészséges összetevőt is tartalmaz, miközben mentes a szójától és sok más tipikus allergéntől.

Az sem kizárt, hogy hamarosan a kedvenc helyi kávézódban is kérheted a tejeskávédba, de addig is rengeteg előnyét ismerheted meg. Otthon pedig te magad is könnyedén elkészítheted ezt az egyszerű, de nagyszerű italt.

Hihetetlenül fenntarthatónak tartják

Ez a lágy, fehér, tejes ízű tejalternatíva természetesen legnagyobbrészt burgonyából készült, így több olyan tulajdonsággal is rendelkezik, ami miatt hihetetlenül fenntartható. Először is, a burgonya termesztése sokkal kevesebb odafigyelést igényel, mint mondjuk a zabé, és nem igényes az előveteményekkel szemben.

A burgonya még mindig az egyik legolcsóbb élelmiszer, így növényi tej is takarékosabban készíthető belőle.

Az egyik legdrágább növényi itallal, a mandulatejjel szemben az is az előnyére válik, hogy nagyjából ötvenszer kevesebb vízre van szükség az előállításához. Ha pedig a hagyományos tehéntejből indulunk ki, más növényi alternatívákhoz hasonlóan a burgonyának is jóval alacsonyabb a szénlábnyoma. Ha pedig egyszer elkészíted, aligha akarod majd hagyni, hogy kárba vesszen.

Rengeteg tápanyagot tartalmaz

A környezetvédelmi szempontok mellett az sem elhanyagolható, hogy – amint arról már korábban is szó volt – a burgonyatej számos tápanyagot, köztük C-vitamint, rostot, magnéziumot és káliumot is tartalmaz. A benne található antioxidánsok több krónikus betegség kialakulását is csökkentik, könnyen emészthetősége miatt pedig diétás étrendekbe is beilleszthető.

Így készítheted el otthon

Magyarországon még egy márka sem forgalmaz burgonyatejet, de ez nem jelenti azt, hogy ne készíthetnéd el otthon. Nagyjából 30-40 percet vesz igénybe, és a burgonya mellett olyan egyszerű összetevők kellenek hozzá, mint a víz, a mandula, a méz (vegán változat esetén juharszirup) és a vaníliakivonat. Ha mindent beszereztél, azonnal neki is állhatsz ennek a fantasztikus italnak az elkészítéséhez.

Pucolj meg néhány burgonyát, és háromszor annyi forró vízben főzd puhára. Áztass be ötödannyi mandulát, mint a burgonya. Amikor megpuhult, turmixold pürésre. Nyomkodd apró darabokra a burgonyát, és tedd a turmixgépbe a mandulára. Add hozzá a burgonya főzőlevét, a mézet/juharszirupot és a vanília kivonatot, majd 4-5 perc alatt turmixold simára. Ha szükséges, forró vízzel hígíthatod. Végül szűrd le, és már kész is a burgonyatej.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

1 hozzászólás

  • Sebestyén Ilona
    2022.03.11., 18:22

    Jó alternatíva a burgonyatej, de mit teszünk a “zaggyal”, ami a szűrés után visszamarad? Azzal mit lehet kezdeni?

    Válasz

Írj egy hozzászólást