Életmód / Táplálkozás

5 béltisztító étel, ami garantáltan helyreteszi az emésztésed

A vastagbél-tisztogatás évtizedes múltra visszatekintő őrület. Az emberek alulról-felülről próbálják megközelíteni ezt a szervet, és minden bajért felelőssé teszik, ha nem találnak más okot a tüneteikre. A következő tippek megfogadásával kiderítheted, tisztább béllel tényleg szebb-e az élet!

Leveles zöldségek

A rosttal teli, élénk színű növények valósággal végigsöprik a bélfalat, így megtisztítják azt.

Tele vannak továbbá antioxidánsokkal, amelyek hozzájárulnak a káros környezeti hatások kiküszöböléséhez.  

Fogyasztásuk során tartsd észben, hogy amennyiben krónikus emésztőrendszeri panaszokkal küzdesz, érdemes hőkezelés után fogyasztanod őket.

Tény azonban, hogy a nyers zöldségek tápanyagtartalma a legkiválóbb – ám ami az elkészítési módtól független, az, hogy némi egészséges zsiradék, tehát telítetlen zsírsav társaságában célszerű fogyasztanod őket, a minél hatékonyabb felszívódás érdekében.

A cél az lenne, hogy lehetőleg napi két étkezés alkalmával is fogyassz leveles zöldet.

Chia mag

A szuperételként is emlegetett apró magvacskák jócskán hozzájárulhatnak a bélfal épségének megőrzéséhez.

Néhány percre áztasd be őket, ennek hatására megduzzadnak, és zselés állagúvá válnak. Ez a halmazállapot kedvez a leginkább a béltisztításnak, illetve a székrekedés felszámolásának.

Az azték zsályamag bővelkedik továbbá omega-3 zsírsavakban, amelyeket – a szívedtől kezdve a bőrödön át az idegrendszeredig – az egész tested meghálál majd.

Olvastad már?  Az életkorodtól függ, milyen az étvágyad: rengeteget számít, ha tudod, te melyik szakaszban jársz

Egyszerűen tegyél egy kanál chia magot egy pohár vízbe, esetleg magvakból nyert tej és kakaó segítségével készíts pudingot belőle!

Smoothie-khoz is ideális, salátát pedig ugyancsak díszíthetsz vele.

Cayenne bors

Az igazán csípős fűszer nemcsak arra jó, hogy az ízlelőbimbóidat felmelegítse: természetes nyákoldóként az emésztésedet is segíti.

A gyomrod és a beled falát nyák védi az emésztőnedvektől, és ebben az óvó anyagban oda nem illő dolgok is megtapadhatnak.

A béltisztítás legelső lépése tehát megszabadítani ezektől a szervezetet – lehetőleg nem önsanyargató koplalással, hanem minél egészségesebb ételekkel.

A cayanne bors hű társad lehet, ha kedveled a csípőset!

Prebiotikumok

Tudtad, hogy a tested több mikrobának ad otthont, mint ahány sejttel rendelkezik?

Csak a beledben nagyjából százmilliárd mikroorganizmus vert tanyát, amelyeknek kulcsszerepük van a megfelelő emésztésben, a fertőzések elleni védelemben, továbbá az immunrendszer funkcióinak erősítésében.

A prebiotikumok emészthetetlen rostokat jelentenek, amelyek a jótékony kis élőlények táplálékául szolgálnak.

Próbáld ki a pórét, a hagymát, a fokhagymát, az almát, a mandulát, a banánt és az édesburgonyát erre a célra!

Probiotikumok

Az előző „prebiotikum” kifejezésről talán azt hitted, hogy ennek az elírása. Pedig két különböző fogalomról van szó.

Olvastad már?  És te szereted az umamit? Kaják, amikben érezheted az ötödik ízt

Ezek a hasznos baktériumokat rejtő finomságok általában egy kicsit savanykásak, és kiválóan segítenek a sóvárgás megelőzésében.

Közéjük tartozik például a savanyú káposzta, a natúr joghurt és a kefir is.

Amennyiben úgy érzed, sokkal több probiotikumra lenne szüksége a szervezetednek, beszélj erről egy szakorvossal!

Az étrend-kiegészítők rengetegféle változatban kaphatóak, és koránt sem mindegy, melyiket választod.