Életmód / Táplálkozás

3 ok, amiért a januári diéták a leggyakrabban zátonyra futnak

Ha valaha tettél már újévi fogadalmat, akkor egész biztosan felkerült a listádra az életmódváltás. A többség jellemző módon diétázni, fogyni szeretne, de a január a lehető legrosszabb időszak az új étrend bevezetésére. Most azt is eláruljuk, milyen okok vezetnek a leggyakrabban a fogadalom feladásához!

Különösen éles most a váltás

Lehet az elhatározásod nagy, dönthetsz bármilyen szigorú diéta mellett, keresve sem találhatnál élesebb váltást, mint amilyen az ünnepi időszak és a január között van.

Amikor pár hete még mindenütt bőséges fogások, sütemények, sós rágcsák vártak, akkor bizony nem meglepő, hogy meglehetősen éhes maradsz egy-egy tál saláta után.

Nem csupán a gondolataidat nehéz ilyenkor ráállítani az új menüre, hanem a testedet is, hiszen az elmúlt időszakban messze nem ezt szokta meg. Ha néhányszor túletted magadat az ünnepek során, akkor pedig könnyen előfordulhat, hogy még inkább kitágult a gyomrod, ami persze nem tart örökké, de pontosan emiatt nem megy januárban a diéta: egyszerűen túlságosan éhes vagy ahhoz, hogy hosszú távon is kitarts.

3 ok, amiért a januári diéták a leggyakrabban zátonyra futnak

Ami segíthet: sokkal jobban jársz, ha nem azonnal egy nehéz diétával kezded az évet (aminek egyébként is kétséges a végkimenetele), hanem szép fokozatosan vezetsz be új szokásokat. Nem muszáj egyik napról a másikra mindent megreformálnod, pl. hosszú távon az is sokat segít, ha először az egyik étkezésedet változtatod meg, majd szép lassan sorra kerül az összes többi.

Azt is megteheted, hogy egy-egy alapanyagot cserélsz le, vagy éppen hagysz ki az étrendedből – amelyik neked szimpatikus és tartható.

Igazából sosem az a cél, hogy a diétád gyorsan sikeres legyen, hanem hogy olyan életmódot találj, ami számodra élvezetes és életed végéig tartható.

Nem vagy elég kitartó

Nos, ez minden probléma melegágya, hiszen kitartás nélkül egyetlen új szokást sem lehet bevezetni az életünkbe. Sajnos sokszor egy átlagembernek tényleg olyan sokfelé kell figyelnie és olyan sok mindent kell elintéznie egy nap folyamán, hogy általában csak az össze-vissza evés és a túlságosan kiadós vacsora marad, mint alternatíva. Pedig tényleg nem kell sokáig kitartani a siker érdekében!

Általánosan véve 3-4 hét, az alkalmakat tekintve kb. 14-16 alkalom szükséges ahhoz, hogy egy új szokás rögzüljön, és az életed szerves részévé váljon. Ezt szem előtt tartva már nem is olyan nehéz kitartani a frissen bevezetett életmód mellett, igaz?

Ami segíthet: az étrendet illetően a dobozolás rengeteget segít. Igen, kicsit bonyolult és nehézkes az elején, hiszen előre kell tervezni, de hosszú távon tulajdonképpen időt fogsz spórolni vele. Elég hetente két alkalommal nekilátnod főzni, porciózni, és már meg is van a heti menüd, mégpedig gondosan megtervezve és elkészítve. Így nincs olyan, hogy éhes leszel, vagy éppen kimarad az ebéd, mert nem volt időd enni: csak magad elé kell venned a dobozt, elfogyasztani a tartalmát, és hátradőlni.

Olvastad már?  Nem indul be a fogyás, amíg rosszul ismered az anyagcserédet

Túlságosan kiéhezteted magadat

A legtöbb diéta manapság még mindig szénhidrátcsökkentett, pedig bármilyen hivatalos ajánlást megnézel (akár a WHO általit), még ők is a szénhidrátból ajánlják a legmagasabb értékeket. Ennek oka igazán sokrétű, de a lényeg röviden az, hogy a szénhidrát hajtja a belső szerveinket, az agyunkat, felelős a jó kedvünkért és úgy általában az állóképességünkért. Ehhez képest az emberek többsége elindítja az évet egy drasztikus szénhidrátcsökkentéssel, majd szomorúan könyveli el, hogy a diétához éppúgy nem tudta magát tartani, mint amennyire alulteljesített az edzésen.

3 ok, amiért a januári diéták a leggyakrabban zátonyra futnak

Ami segíthet: el kell végre felejtened azt, hogy a szénhidrátok rosszak! Egyedül a finomított szénhidrátokat kell háttérbe szorítanod, még a gyors felszívódásúak is helyet kaphatnak az étrendedben, pl. edzés előtt.

Ha nem szeretnél éhes lenni, akkor sokkal inkább a zsírokkal kell csínján bánnod, hiszen 1 gramm zsír 9,3 kalóriát, 1 gramm szénhidrát pedig 4,1 kalóriát tartalmaz.

Nem túl nehéz kimatekozni, melyik makró érték csökkentésével tudsz kiadósabbakat enni, és így könnyebben célt érni. Az csak hab a tortán, hogy sokkal jobban tudsz teljesíteni az edzéseken, ha elegendő szénhidrátot vittél be. Bármennyire hihetetlen, számos felmérés alátámasztja, hogy gyorsabban fogynak azok, akik nem fukarkodnak a szénhidráttal, mint azok, akik erőtlenül támolyognak az alacsony energiabevitel miatt.

Képek forrása: ArturVerkhovetskiy/Depositphotos.comMoreThanProduction/Depositphotos.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást