Egészség / Életmód

7 tévhit a depresszió kezeléséről

7 tévhit a depresszió kezeléséről

„Akar róla beszélni?” – kérdezi a pókerarcú pszichológus a tévében, miközben idegesen nézegeti az óráját, a díványán pedig könnybe lábadt szemű páciens pihen. A valóságnak azonban nem sok köze van ehhez…

Gyerekkori traumák?

Azt gondolod, hogy a szakembernél csak a kiskori sérelmeidről kell majd beszélned, például arról, hogy miként orozta el előled a labdát középső csoportos óvodásként egy gonosz fiúcska?

Lehet, hogy a tévéműsorok alapján helytállónak tűnik a feltételezés, ám a valóságban a jelen- és jövőbeli problémák megoldásán van a hangsúly.

Önsegítő eszközök?

Az igazi terápia személyre szabott megoldási stratégiát tartalmaz, nem pedig Facebook-állapotfrissítésként használható közhelyeket.

A kapcsolat- és indulatkezelési, illetve önellenőrzési folyamatok tényleg segítenek benne, hogy javuljon az állapotod, ám ehhez elengedhetetlen a számodra legmegfelelőbb módszer, amit csak szakember jelölhet ki.

A terápia őrülteknek való?

Nem kell súlyos mentális betegség ahhoz, hogy hasznod származzon a szakértővel történő konzultációból.

Az angolszász kultúrában teljesen elfogadott dolog a pszichológus rendszeres látogatása, kifejezetten a lelki egészség megőrzésének része.

Ha úgy érzed, profi iránymutatásra lenne szükséged az életed valamely területén, ne habozz, bátran fordulj terapeutához!

A terápia örökké tart?

Helyzettől függően néhány hét vagy hónap lehet egy-egy kezelés időtartama. Van, akinek tízévente egyszer, míg másnak jóval gyakrabban van rá szüksége.

Ez lelki alkat és környezeti hatások kérdése. A lényeg, hogy ha teheted, mindig ugyanahhoz a pszichológushoz menj!

A terapeuták hallgatnak?

A filmekben mindig csöndben vannak, s néha megkérdezik a pácienst, hogy akar-e beszélni az adott dologról. Nos, a kezelés valójában erősen irányított beszélgetés, amelyben szigorúan a szakember a domináns fél.

Persze, ha van egy mélyről jövő történeted, akkor előfordulhat, hogy percekig hagy mesélni – közben pedig szorgosan jegyzetel, s utána kérdéseket tesz fel.

Minden terápia ugyanolyan?

Valójában mind beszélgetésre épül, de igazából többféle hatásmechanizmus létezik. A megoldásközpontú terápia segít azonosítani és alkalmazni azokat a sikeres mintákat, amelyek a múltban már működtek nálad.

A személyközi módszer lehetővé teszi, hogy emberi kapcsolataid jobbá váljanak. Létezik még kognitív viselkedésterápia, s elfogadás- vagy elköteleződés-terápia is.

A terápia költséges?

Amennyiben segítségre van szükséged, a társadalombiztosítás lehetőséget ad ingyenes vagy kedvezményes konzultációkra.

Ennek részletei mindig az éppen érvényben lévő törvényi szabályozástól függnek, de biztos lehetsz benne, hogy a háziorvosod bővebb információkkal tud szolgálni. Ne feledd: már néhány alkalom is segíthet!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást