Életmód / Egészség

Tényleg jót tesz, ha evés után sétálsz egy nagyot?

A mozgásnak rengeteg pozitív hatása van, igaz ez a sétára is, mindegy, hogy evés után, vagy máskor végezzük. Szakértők szerint viszont az evés utáni sétának lehetnek extra előnyei, az alábbiakra például már végeztek kutatásokat.

Segíthet az emésztésben

Nem csoda, hogy nagyanyáink úgy gondolták, előbb érzik majd jobban magukat, ha a nagy evések után elmennek sétálni: kutatások kimutatták már, hogy a mozgás stimulálja a bélrendszert és a gyomrot is, ami bizony azzal jár, hogy gyorsabban és jobban emésztesz, mintha csak ülnél vagy feküdnél. Az alacsony intenzitású mozgás közvetlenül evés után jó hatással lehet a gasztrointesztinális (GI) traktusra is. Ez magát az emésztőrendszert jelöli, több olyan szervből áll, amelyek együttesen segítik a szervezetet a táplálék felvételében, lebontásában, a tápanyagok eloszlásában, és a salakanyagok kiürülésében.

Regulázhatja a vércukorszintet

Ez különösen fontos lehet az 1-es és 2-es típusú cukorbetegségben szenvedők számára, hiszen ők sokkal érzékenyebbek a vércukor-ingadozásra, mint az egészséges emberek. Az evés utáni mozgás ugyanis meggátolhatja, hogy a vércukor hirtelen megemelkedjen, majd utána leessen, ami gyakori jelenség, ha az ember nem éppen egészségeset eszik, és abból is jó sokat. A cukorbetegeknek ez azt is jelentheti, hogy kevesebb gyógyszerre lehet szükségük, ha evés után rögtön mozognak is egy kicsit. 

Olvastad már?  Ez az 5+1 dolog történik a testeddel, amikor másnapos vagy 
Mairin Mulcare/unsplash.com

Csökkentheti a magas vérnyomás kockázatát

A rendszeres mozgást már nagyon régóta a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkenéséhez kötik, többek között azért, mert kevesebb lesz tőle a vérben az úgynevezett rossz LDL-koleszterin. Zajlott már olyan kutatás is, ami kimutatta, hogy a napi több, kevesebb ideig tartó mozgás jobb az egyszeri, hosszabb mozgásnál, legalább is, ha a szív egészségéről beszélünk. Ilyen szempontból ideális, ha minden nagyobb étkezés után 5-10 percet elmész sétálni.

Segíthet a vérnyomás stabilizálásában

Kutatások szerint három, legalább tíz perces séta naponta segít csökkenteni a vérnyomást – ebben az esetben is inkább többszöri kevesebb mozgásról, mint egy hosszabbról, vérnyomás szempontjából ez ideálisabbnak tűnik, és hatásosabb a kóros elváltozások megakadályozásában. Egy másik kutatás azt mutatta ki, hogy a gyakori sétálás 13 százalékkal csökkenti a szisztolés vérnyomást.

Van azonban az evés utáni sétának árnyoldala is, amit érdemes megemlíteni: ha túl gyorsan sétálsz, vagy túl sokat, esetleg tényleg annyira degeszre etted magad, hogy nem esik jól elindulni sem, akkor bizony gyomorpanaszokat tapasztalhatsz.

Felpuffadhatsz, hányingered lehet, emésztési zavarok alakulhatnak ki, amelyek akár egész nap veled maradhatnak. Alapvetően neked kell érezned, hogy mennyire esik jól mozogni evés után, és ha úgy gondolod, hogy jólesne egy nagyobb séta, akkor indulj csak el. Érdemes kikísérletezni azt is, hogy evés után mennyi idővel indulj el, ez is változhat ugyanis, és nem mindenkinek ugyanaz.

Olvastad már?  Ezt teszi a túl sok só a szervezeteddel - Rövid- és hosszútávú hatások

Szakértők tanácsa alapvetően az, hogy a séta evés után nagyon egészséges, és segíthet az emésztésben, de ha hajlamos vagy arra, hogy emésztési problémáktól szenvedj, várj az evés befejezése után legalább 10-15 percet, és ne sétálj túl gyorsan.

Forrás