Életmód / Egészség / Lélek

Reggelente neked is szorongó érzésed van? Meglepődnél, mi váltja ezt ki!

Egy ideális világban reggel frissen és üdén ébrednél, készen arra, hogy minden feladatot letudj ezen a csodás napon. A valóságban viszont az emberek jelentős része szorongós hangulatban, stresszesen és fáradtan kelnek ki az ágyból. Nyomást éreznek a mellkasuknál, ha arra gondolnak, mennyi munkájuk lesz ma, nincs is kedvük felkelni, és gondolatban már végigfuttatják azt is, mi sülhet még el rosszul az elkövetkező 18 órában. Ez az, amit szakértők a generalizált szorongási zavar egyik formájaként reggeli szorongásnak hívnak! 

A zavar hátterében

Aki generalizált szorongási zavarral küzd, általában mindig a legrosszabbra készül, még akkor is, ha semmilyen körülmény nem utal erre. Ilyen az, ha a főnököd csak tőmondatokban reagál az üzenetedre, de te rögtön azt gondolod, hogy valamilyen problémája van veled. Vagy ha ismeretlen telefonszámról hívnak, és te azonnal a legrosszabbra készülsz. Ez a típusú szorongás egy idő után annyira megszokottá válik az adott személy számára, hogy még csak nem is észleli, hogy az aggodalmat saját magának gerjeszti. Rövidesen az alaphangulat az lesz számára, hogy valamiért épp idegeskedik; néha még úgy is, hogy attól a bizonyos vizsgától vagy megbeszéléstől hetek választják el.

A reggeli szorongás lényegében ugyanez, annyi különbséggel, hogy ébredés után tör rád a stressz és az idegeskedés. Ilyenkor egyébként is egy kicsit kiszolgáltatottabb helyzetben vagy, hiszen a tested alvás után több kortizolt, azaz stressz-hormont termel, hogy éberebbé válj. Míg mások ennek negatív következményeit észre sem veszik, addig a szorongásra érzékeny személyre sokkal erőteljesebb hatással van mindez, és emiatt a nap kezdetén jóval idegesebbnek érzi magát, mint a többi részében. És hogy mi tud még inkább rontani ezen, és mi idézheti elő sokszor a semmiből a reggeli szorongást?

Inna Fetjukova/istockphoto.com

Az, ha nem alszol eleget, és/vagy későn fekszel le aludni! Mivel ilyenkor nem tudod kipihenni magad, a lelked és a tested sem tud kellőképp felfrissülni. Ez gondot okoz a készülődés során, mivel nehezebben mászol ki az ágyból, lassabban készülődsz, rögtön idegesebben indul a nap, arról nem is beszélve, hogy a késés gondolata még inkább stresszelni kezd. De szakértők szerint nem ér itt véget az okok listája, ugyanis az étkezésed is szerepet játszik benne!

Úgy vették észre, hogy a túlzásba vitt koffein, a kevés víz, valamint az alacsony vércukorszint egyaránt felerősítik a szorongás tüneteit, ami miatt nem csak idegesnek érzed magad, de megfájdulhat a fejed és a hasad is, akár néhány perccel ébredés után.

Pár perc is elég lehet

Mit tehetsz, hogy reggelente ne szorongós hangulatban kezdd a napot? Azon túl, hogy időben lefekszel, és nem fogyasztasz kávét vagy egyéb koffeines italt 5 után, azt javasolják, hogy indítsd a napot egy párperces meditációval. Ülj le az ágyad szélére, csukd be a szemed, koncentrálj a lélegzetedre, és gondold végig, pontosan miért is szorongsz ma.

Tényleg olyan rossz a helyzet, vagy csak túlaggódod?

Érdemes korábbi alkalmakra visszagondolni, amikor utólag bebizonyosodott, hogy feleslegesen stresszeltél; valószínűleg rögtön meglátod közöttük a párhuzamot. Hagyd, hogy legyen időd fellélegezni!

A telefonodat pedig tedd félre! Biztos, hogy ma már neked is az az első, hogy még fekve átfutod a híreket, ránézel a leveleidre, de ez a legrosszabb dolog, amit megtehetsz a mentális egészségeddel. Nem csak időt veszítesz, de rögtön a rossz hírek és tennivalók forgatagában találod magad, ami okkal tesz stresszessé! Inkább készülj össze, igyál egy teát vagy kávét, és csak azután nyisd meg a netet, hogy volt időd magadra is.

1 hozzászólás

  • Avatar
    Botond
    2020.10.22., 14:58

    Élnél az ex nejemmel megtudhatnád mik még a kiváltó okok😂🤣😂🤣😂

    Válasz

Írj egy hozzászólást