Ez a titka az ország első sikeres, hulladékmentes bolthálózatának – interjú a Tebe tulajdonosával

Ez a titka az ország első sikeres, hulladékmentes bolthálózatának – interjú a Tebe tulajdonosával

Címlap / Életmód / Pénz és hivatás / Ez a titka az ország első sikeres, hulladékmentes bolthálózatának – interjú a Tebe tulajdonosával

Pocsaji Csilla például bizonyos natúr termékeket keresett lakhelye közelében, de mivel egyetlen hulladékmentes boltot sem talált, végül ő maga álmodta meg saját üzletét, a Tebét. Azóta a Cápák között című műsorban is nagy sikert aratott, mára pedig már az ország első sikeres, hulladékmentes bolthálózatát vezeti.

Hogyan, minek hatására alakult ki benned a környezettudatosság iránti elhivatottság?

Már egészen kiskoromban megszerettem a természetet és az állatokat, és fontosnak érzem a megóvásukat. Valahogy ez nálam a későbbiekben is így maradt. Volt persze olyan időszak az életemben, amikor ez kikerült a fókuszból, de például már 18 éves koromban részt vettem egy kisfilmben, amit egy barátom rendezésével készítettünk a Greenpeace-nek, ami európai közönségdíjas lett. Összességében, sokáig nem tudtam, hogy mit is tehetnék én a környezetemért és a Földért, mégis fontos volt a téma számomra.

Mikor találkoztál először a hulladékmentes szemléletmóddal?

2016-ban lettünk egy pár a vőlegényemmel, majd amikor közös háztartásunk lett, a vegyszerek kapcsán kezdtem el azt érezni, hogy nem engedhetjük meg magunknak, hogy drága tisztítószereket vásároljunk. Ugyanez volt igaz a mosásra, és így kifejezetten a ruhák tisztításával indult az egész. A párom bőre ráadásul nagyon érzékeny, ezért az olcsóbb mosószerek sem voltak opciók. Ezután elkezdtem keresni a natúr megoldásokat. A legelső dolog, amit vettem, egy zsák mosódió volt és egy adag mosószóda. 

Hogyan született meg a Tebe ötlete?

Mindig is tudtam, hogy nem nekem való az alkalmazotti lét. Nagyon alázatos vagyok, de a saját döntéseimért én akarom vállalni a felelősséget, mások hibájáért pedig nem vagyok hajlandó. A Tebe ötlete pedig egyszerűen onnan jött, hogy nem volt más hulladékmentes bolt a környéken. Ekkor javasolta a párom, hogy akkor nyissak én egy saját üzletet.

Milyen alapelvek mentén működik egy hulladékmentes bolt?

Nálunk az összes bolt teljesen egységes. Az a tapasztalatunk, hogy jogi szempontból nincsen még olyan szabály, hogy mi az a pont, amitől kezdve egy bolt hulladékmentesnek nevezheti magát. Magunkról annyit tudok mondani, hogy nekem nagyon fontos, hogy maga a bolt üzemeltetése is a lehető legkevesebb hulladékkal járjon. Minden franchise partnernél vannak olyan termékek, melyeket az adott üzlethez közeli beszállítóktól, helyi termelőktől szereznek be. A többi terméket ugyan messzebbről kell odaszállítani, de mindig törekszünk arra, hogy elsősorban magyar termékeket forgalmazzunk.

Fontos számunkra az etikus gyártás és törekszünk arra is, hogy minél kevesebb kilométert kelljen megtennie az árunak, így pedig a környezeti lábnyomunkat is próbáljuk a lehetséges minimumon tartani.

Az árképzés szempontjából pedig úgy érzem, hogy a hulladékmentes boltoknak nincs konkurenciája. Mi egy csónakban evezünk, hiszen olyan pici még az a vásárlói réteg, aki hozzánk jár.

Annyira fontos az edukáció, a közösség összetartása, és hogy egyáltalán legyen közönség, hogy nem szempont az árképzésnél a konkurencia, csak a vásárlók számítanak.

Hogyan hatott rád a Cápák között című műsorban elért sikered?

Már a békéscsabai üzlet megnyitásakor távlati célom volt, hogy a Tebe idővel hálózattá alakulhasson. A műsorban való részvétellel ehhez nagy lendületet és jelentős kapcsolati tőkét nyertem. Elsősorban természetesen Tomán Szabina segítségét emelném ki, azon belül is a gyakorlati tudást, amit tőle kaphattam. Aktív részvétele, segítőkészsége, ahogyan megosztotta velünk tapasztalati tudását valóban megmutatta, mennyire a szívügyévé vált a Tebe fejlesztése. Eleinte volt, hogy hetente szánt rám időt, ami hatalmas segítség volt ahhoz, hogy ilyen hamar létrejöhetett a hálózat.

Milyen kínálattal várjátok azt, aki ellátogat hozzátok Békéscsabára, vagy a Franchise partnereitekhez?

Több, mint 700 állandó termékünk van, mely ugyanúgy jelen van minden üzletünk polcain. Ezen felül boltonként vannak apróbb eltérések a termékkínálatban. Vannak a boltjainknak plusz lehetőségei, hogy ha mondjuk az ő vásárlói körük igényel még néhányféle testápolót, akkor lehet forgalmazni, de a fő árukészlet minden boltban teljesen egységes. Készletünknek nagyjából egyharmadát kozmetikumok, háztartási szerek és eszközök képezik, ezen felül a termékek közel kétharmadát élelmiszerek teszik ki.

Melyek azok a mindennapi dolgok szerinted, amelyeket mindannyian könnyen megtehetünk a környezetünkért?

Szerintem a legelső dolog az lenne, hogy szembesüljünk egyáltalán azzal, hogy mennyi szemetet termelünk. Úgy gondolom, annyira kényelmessé vált számunkra a mai világ, hogy a legtöbben nem is tudjuk, hogy mit dobtunk ki akár csak az elmúlt egy napban. Minden termék előállítása valamilyen mértékű környezeti teherrel jár, tudatos vásárlóként azonban megtanulhatunk különbséget tenni ebben a tekintetben is.

Milyen jövőbeli terveitek vannak?

Elsősorban belső fejlesztések vannak tervben, hogy a franchise partnereimet minél jobban ki tudjam szolgálni, de ezek vásárlói szinten nem lesznek érzékelhetőek. Folyamatosan bővítjük és az adott szezonhoz igazítjuk az árukészletünket, figyelembe véve a vásárlói visszajelzéseket. Jelenleg 9 megyében, 12 boltban találkozhatnak velünk a vásárlók, de nem állunk meg itt, törekszünk rá, hogy rövidesen mind a 19 megyében jelen legyen a Tebe.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást