Életmód / Család

Miért kell, hogy stresszes legyen szülőnek lenni? Szakértők ajánlanak 5 dolgot, ami segít

Gyermeket nevelni nem csak puha talpak puszilgatása és cuki családi fotók posztolása a közösségi oldalakra. A hihetetlen felelősség soha korábban nem tapasztalt mértékű stresszt is hoz magával, ennek leküzdése pedig, akár kimondjuk, akár nem, sok szülőnek nehézséget jelent. A psychologytoday.com szakértői szerint ezek az apró, mindennapi dolgok segíthetnek, hogy anyaként vagy apaként könnyebben birkózz meg a szülői feladatok okozta nyomással.

1. Engedd meg magadnak, hogy magaddal is törődj!

Ritka és különleges pillanat, ha egy szülőtárs vagy a nagyi át tudja kicsit vállalni a gyerek vagy gyerekek teljes felügyeletét, vagy amikor végre mindenki időben elalszik. Sok szülő azonban bűntudattal használja ki az önmagára fordított pillanatokat: úgy érzi, ilyenkor is a gyerekkel kellene foglalkoznia, vagy legalább kitakarítani a konyhát. Ezzel a rossz érzéssel relaxálni, feltöltődni lehetetlen, pedig fontos lenne, hogy megengedd ezt magadnak.

Gondolj arra, hogy amikor időről időre a mentális töltekezésedre szánsz időt, tulajdonképpen a gyermekednek is jót teszel, hiszen egy boldog, kipihent szülővel a gyerek is sokkal boldogabb!

Mindegy, hogy egy óra vagy csak néhány perc, ha van lehetőséged, ne érezd rosszul magadat, amikor pihenni tudsz!

2. Ne akarj mindent egyszerre!

Szinte minden szülőnek van egy írott vagy fejben összerakott listája arról, hogy mi az, amit aznap véghez akar vinni, és a legtöbbször ennek a húzós listának már a gondolata vagy látványa is szorongást vált ki.

Szülőként nem érdemes az „amit ma megtehetsz, ne halaszd holnapra” elvet követni, hiszen egy (vagy több) gyerek mellett szinte lehetetlen komolyabban tervezni.

Menj végig a listádon, és emeld ki azokat a tételeket, amelyekről feltétlenül gondoskodni kell, és kezd ezekkel. A többi tételre gondolj úgy, mint bónuszra: ha időd adódik rájuk, gondoskodsz róluk, ha nem, akkor majd befejezed őket egy másik napon. Így ha sikerül kitakarítani a konyhát, jól fogod érezni magadat, de ha nem, mert helyette leülsz kirakózni a gyerekekkel, akkor azt is élvezni fogod (és miért is ne élveznéd?!), és nem fogod azt érezni, hogy valahol máshol is kellene lenned.

3. Keress stresszcsökkentő tevékenységeket!

A jóga, a meditáció vagy akár csak a rövid pontokba fogalmazott naplóírás nem feltétlenül kell, hogy órákat vegyen el a napodból, szánhatsz rájuk csak annyi időt, amennyid éppen van, de érdemes kiharcolni magadnak az időt az aktív pihenésre, amikor tényleg kicsit tudatosan teszel azért, hogy elengedd a stresszt.

Olvastad már?  Az anyaságban is ki lehet égni? 5 jel, hogy közel vagy hozzá

A fel nem dolgozott szorongás számos egészségügyi problémához vezethet, ezért amikor választanod kell a játékok elpakolása vagy 15 perc jóga között, tulajdonképpen aközött választasz, hogy rend legyen a padlón, vagy ne menjen tönkre a szíved 50 éves korodra. Ne felejtsd el, hogy mi az igazán fontos!

4. Ismerkedj meg más szülőkkel!

Egy kisgyerek mellett a gondozó sokszor elszigeteltnek érezheti magát, hiszen akár szeretjük bevallani, akár nem, az ember szociális lény, és bármennyire imádja is a gyermekét, szüksége van a felnőtt társaságra. Járjatok kisgyermekes programokra, ahol nem csak a gyerkőc találkozhat vele egykorúakkal, de a felnőtteknek is van lehetőségük ismerkedni, esetleg később közös programokat szervezni!

A társaság már önmagában jó hatással lesz rád, ahogyan az is, ha látod, hogy mások is ugyanazokkal a problémákkal, nehézségekkel néznek szembe, és néha éppen úgy túlterheltnek vagy tehetetlennek érzik magukat, mint te.

Ha megérted, hogy amit érzel, normális, és mindenki érzi néha, máris csökken a szorongásod.

5. Fókuszálj a pozitív dolgokra!

Szinte unalomig ismételt tézis, de a pszichológusok szerint valóban sokat segít már egy ilyen apróság is. Szülőként minden nap lesznek dolgok, amik nem úgy sikerülnek, mint ahogyan eltervezted vagy elképzelted, amivel nincs is semmi gond. Azzal már annál inkább, ha ezek a kudarcok fészkelik be magukat a gondolataidba. Fókuszálj inkább a jó dolgokra, egy boldog pillanatra, egy közös nevetésre.

A nap végén gondold át, hogy mennyi jó dolog történt aznap, még akkor is, ha ezek tényleg akár csak pár másodperces nevetések voltak. A sok kicsi jó összeadódik, a boldogabb napok pedig egy boldogabb, stresszmentesebb életté állnak össze.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást