Mennyire sózzunk, vagy ne sózzunk?

Mennyire sózzunk, vagy ne sózzunk?

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Mennyire sózzunk, vagy ne sózzunk?

Mi mindenre jó a só? Az ember – jogosan – a legjobban az egészségéhez ragaszkodik, hiszen nem mindegy, hogy milyen minőségű az élete. Emiatt hajlamosak vagyunk elhinni a szélsőséges nézeteket is. A sót – és a cukrot is – fehér méregnek nevezik mostanában. De vajon, igaz-e ez az állítás?

A só és a jód

A só fontos – akár tetszik, akár nem. A hozzá adott adalékok azok, amik a sónak a hatását módosítják, akár negatív, akár pozitív irányba. A sóhoz, mivel itt Magyarországon nehezen jutunk kellő mennyiségű jódhoz az ételekből, keverhetnek jódot. Ez a pajzsmirigyre van jótékony hatással.
A só jóddal való dúsításával küszöbölnek ki egy lehetséges népbetegséget. Ám csak bizonyos esetekben előnyös a jód. Pajzsmirigy túlműködés esetén – és elég sok az ilyen betegséggel rendelkező ember – nem szabad ilyen sót fogyasztani. Vesebetegségnél kimondottan káros a káliummal dúsított só bevitele.

A só és a kálium

A sót káliummal dúsítják. A kálium fontos a szervezet számára, kisebb mennyiségben. Savas íze van, emiatt a konyhasóba keverik – ez az egyik lehetséges magyarázata annak, hogy megtalálható a sóban. Ám a konyhasóban lévő a kálium mennyisége egyik emberre káros, másikra előnyös, hiszen nem működünk ugyanúgy.
Sok – vadabbnál vadabb – elmélet van arra, hogy miért van a boltban kapható konyhasónak 20 és 60 százalék közötti kálium tartalma. Emiatt sokkal egyszerűbb, ha tiszta konyhasót vásárolunk, és ha kálium hiányunk van, azt orvosi rendelvényre szedjük.

Sót, ésszel

A sóban lévő nátrium elengedhetetlen ahhoz, hogy az emberi test megfelelően működjön, ezt a folyamatot nevezik só-víz háztartásnak. A megfelelő mennyiségű só és folyadék bevitel emiatt kiemelt fontosságú menstruáció, szoptatás, sportolás és kánikula esetén. A nátrium biztosítja a feltételeket az izmok és idegek működéséhez, és elősegíti a glükóz és aminosavak felszívódását.
Egy átlagos ember teste kb. 90 gramm nátriumot tartalmaz. A nátrium és kálium egyensúlya azért fontos, mert, ha eltolódik valamilyen irányba, az közvetlen, majdnem azonnali hatással van a vérnyomásra – tehát aki hajlamos a szívbetegségre, annak problémát jelenthet.

A só egyéb felhasználása

Az asztmásoknak kimondottan jót tesz, ha a meleg fürdővízbe sót öntenek, mert a sós vízpára könnyíti a légzést. A bőrre is jó hatással van a sós fürdő, sőt a hajnak is jót tesz, ám ne feledkezzünk meg utána a test leöblítéséről.
A sót háztartási, tisztító eszközként is lehet használni. Durva súrolóként, de például, a nagyon erősen leégett ételt is könnyedén ki lehet szedni a lábas aljáról, ha mosogatás előtt sós vizet forralunk a lábasban.
Amire egyáltalán nem javaslom a sót, mint háztartási eszközt, az a jeges út felszórása télen. Komoly környezetkárosító hatása van, ezért tényleg csak indokolt esetben szabad használni.

A só bevitel csökkentése

Érdemes fokozatosan elkezdeni. Egyéb fűszerekből lehet kicsit többet, sóból pedig kevesebbet rakni az ételbe, így nem lesz annyira feltűnő a kevesebb só az ételben. Kaphatók só pótló anyagok is, ám ezek szükségességét érdemes felülvizsgálni.
A szervezet képes hozzászokni a nátriumban szegényebb működéshez, de időre van szüksége, nagyjából két hónapra. Tiszta sót – nátrium-kloridot – a gyógyszertárban kaphatunk, vagy az interneten is meg lehet rendelni, de ez utóbbinál nagyon oda kell figyelni arra, hogy biztonságos helyről származzon a só.

Élvezeti cikk

Mint mindent, a só bevitelét is érdemes ésszel kezelni. A só szükséges a szervezet működéséhez, nem nagyon kerülhető ki. A kérdés csak az, hogy milyen só, mennyi, és milyen módon kell a szervezetnek – hiszen a gyümölcsöknek, zöldségeknek is van sótartalmuk.
A só, mint élvezeti cikk pedig már igen régóta jelen van az életünkben, gondoljunk csak a mesében elhangzott mondatra: Úgy szeretlek édesapám, mint az emberek a sót.

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást