Maradékmentő magyar startup, ami a te életedet is megkönnyíti – interjú a Munch csapatával

Maradékmentő magyar startup, ami a te életedet is megkönnyíti – interjú a Munch csapatával

Címlap / Életmód / Táplálkozás / Maradékmentő magyar startup, ami a te életedet is megkönnyíti – interjú a Munch csapatával

Te gondolkozál már azon a napjainkban egyre fontosabbá váló kérdésen, hogy mit tehetsz az ételpazarlás ellen?

Néhány fiatalnak például támadt egy egyszerű, de nagyszerű ötlete, és létrehoztak egy olyan platformot, amelynek segítségével jóval kevesebb élelmiszer kerül a kukákba, ami egyszerre hasznos vásárlóknak és a vendéglátósoknak, közben pedig még a környezetünkért is sokat tesz. 

Nem másról, mint a Magyarországon már 14 városban elérhető Munchról van szó. Hogy milyen út vezetett ennek a nagyszerű kezdeményezésnek a megszületéséig, mely alapelvek szerint működnek, és miért olyan hasznos, ha lehetőség szerint esetleg te is használod a platformot, arról ők maguk meséltek.

Mikor és minek hatására indult el a Munch? Mennyi időbe telt a megvalósítás?

A Munch-ot négy, saját vállalati tapasztalattal rendelkező egyetemista alapította 2020 nyarán. Volt, aki 17 éves korában 2000 fős kulturális eseményeket szervezett, majd egy start-upot épített föl, ami 700 ezer dollár tőkét vont be, és volt, aki a legnagyobb tanácsadói cégeknél dolgozott. A közös az volt bennük, hogy mindannyian első kézből szembesültek az ételpazarlás problémájával. Volt, aki a szomszédjában lévő pékségnél látta folyamatosan, hogy zacskószámra dobják ki péksüteményeket, és volt, aki a konferenciák és rendezvények során találkozott ezzel a jelenséggel.

Az élelmiszeriparágat forradalmasító ötletnek nem kellett sok idő – az alapítók első találkozása után egy hónappal már üzemelt a weblap, és két hónapra rá az applikáció. Az alapítók ma négy területen dolgoznak a Munchon belül: kommunikáció, IT, sales és business development. Azóta a csapat tizenhat fősre bővült, melynek tagjai különböző szakmai, társadalmi és kulturális háttérrel rendelkeznek, a nemek megoszlása 50-50%. Ez generálja a legtöbb kreatív energiát, hiszen a legjobb ötletek különböző nézőpontok harmonizálásával születnek.

Mi a hitvallásotok? Milyen megoldást kínál a Munch az ételpazarlás csökkentésére?

A Munch az első olyan magyar fejlesztésű platform, melyen keresztül több, mint 300 étterem, pékség, bolt és szálloda kedvezményesen értékesíti az el nem adott, de jó minőségű ételeit Magyarország több mint 14 városában, és július óta már Romániában is. 

A Munch célja az ételpazarlás visszaszorítása és ezáltal a fenntartható, felelős vendéglátás és a társadalmi felelősségvállalás népszerűsítése. A Munch segítségével bárki felelős ételmentő lehet, hiszen olyan ételeket tud megvenni, amik egyébként a kukában végeznék. Alkalmanként pedig kisebb befektetéssel egy-egy adag meleg ételt ajándékozhat nélkülöző embertársainak.

Mik voltak a vendéglátóhelyek első reakciói? Milyen ütemben bővült a partnereitek listája?

Eleinte egy kis kétkedéssel fogadták a vendéglátóhelyek a Munchot, hiszen még nem találkoztak ilyen szolgáltatással/megoldással itthon, ugyanakkor meglepő módon a legelső partnerünk, a Mermel étterem teljes bizalmat szavazott nekünk már a kezdetektől fogva. Júliusban 4 aktív hellyel indultunk el, majd szeptembertől, amikor piacra dobtuk az applikációnk első változatát, robbant be a Munch, és ma már 300 partnerünk van. Jelenleg havonta nagyjából 30-40 hely csatlakozik hozzánk.

Megközelítőleg hány adag ételt mentettetek meg eddig, és milyen hatása van ennek a környezetünkre nézve?

Az indulásunk óta több, mint 90 ezren töltötték le az applikációt, és több, mint 60 ezer ételcsomagot mentettünk meg, ami közel 180 tonna szén-dioxid kibocsátást előzött meg. Jótékonysági akcióinkon keresztül pedig több, mint 3000 ételcsomagot osztottunk ki.

Jelenleg hol és hogyan érhető el a szolgáltatásotok?

Jelenleg Magyarországon 14 városban, 300 partnerrel működünk, Romániában pedig két városban, 40 partnerrel. A platform használata egyszerű: a vásárlóknak csak le kell foglalniuk a kiválasztott étterem ételcsomagját az alkalmazáson, vagy a honlapon keresztül, amit online tudnak kifizetni, majd egy előre megadott átvételi idősávban átvenni a partnerünknél. Így mindenki jól jár: az étterem bevételt tud realizálni egy elveszettnek hitt költségből, a vásárlók 40-60%-os kedvezménnyel tudnak jókat enni, a környezetről pedig jelentős mennyiségű terhet veszünk le.

Hogyan alakult ki a mostani csapatotok, ki mivel foglalatoskodik a mindennapokban?

A négy alapítóhoz az első hónapokban csatlakozott a mostani csapat egy része. Akkor még nem igazán volt bevétel, így a legtöbben önkéntes alapon vitték előre a Munch-ot, mert mindenki hitt abban, hogy az ételpazarlás komplex problémáját igenis meg lehet oldani és egy szebb hellyé lehet tenni a világot. Majd a Cápák között műsor után nagyon gyors ütemben kezdett el fejlődni a vállalkozás mind kínálati, mind keresleti oldalon, így a csapatot is bővíteni kellett. Jelenleg 16-an vagyunk, és négy fő területen dolgozunk: marketing, IT, operations és sales.

Hogyan éltétek meg a Cápák között című műsorban elért sikereiteket?

A Cápák között műsorra rengeteget készültek a fiúk (Kirill és Albert), illetve a csapat is – kríziskommunikáció kidolgozása a különböző scenáriók alapján, a látogatók hasznos gyűjtése, a B2B megkeresések hatékony kezelése stb. – aminek meg is lett a gyümölcse. Az adást együtt néztük az irodában, és ahogy lement a Munch része, mindenki a saját területén próbálta koordinálni a dolgokat, mert hirtelen nagyon sok látogató érkezett az oldalra. Az adás után, ami a legszembetűnőbb változás volt, a B2B megkeresések, hiszen addig leginkább a sales-es kollégák keresték meg az éttermeket, de az adástól kezdve egyre több partner keresett meg minket.

Mit jelent pontosan a MunCharity elnevezésű projektetek?

A Munchon keresztül nemcsak saját maguknak tudnak a vásárlók ételt menteni, hanem rászorulóknak is adományozhatnak ételt. A Magyar Élelmiszerbankkal együtt kifejlesztett MunCharity programunk segítségével az ételmentők által vásárolt ételek olyan rászoruló családokhoz kerülnek, akik nem jutnak megfelelő mennyiségű/minőségű ételhez.

A MunCharity-vel a Munch hozzájárul a fenntartható életkörülmények kialakításához. Jelenleg nincs mód arra, hogy az NGO-k kis mennyiségű élelmiszer-felesleget juttassanak el a vendéglátóiparból és a kiskereskedelemből a rászorulókhoz, ám a Munch platformjával, a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel szorosan együttdologozva újszerű csatornaként működhet kis mennyiségű jótékonysági ételadományokhoz, így a legkisebb vendéglátóhelyek is részt vehetnek a jótékonyságban, és a rászorulók maguktól is elmehetnek a jó minőségű ételekért.

Mára már több díjjal is büszkélkedhettek. Mesélnétek ezekről?

Kezdeményezésünket már nemzetközi és hazai szinten is elismerték. 2020-ban a Kékbolygó Alapítvány a Munchot választotta az Év Fenntartható Vállalkozásának. 2021-ben különdíjat kapott a Highlights of Hungary versenyén, illetve 2021-ben kitüntették az OMÉK-on az Élelmiszerpazarlás Megelőzéséért Díjjal élelmiszer-kereskedelem kategóriában.

Mik a terveitek a jövőre nézve?

Célunk, hogy a Munch az ország egész területén jelen legyen, és minden városban legyen lehetőség az ételmentésre. Ezenkívül a közeljövőben szeretnénk elindulni további országokban is, és a régió vezető ételmentő alkalmazásává válni. Ehhez kulcsfontosságú egy biztos és lelkes csapat kialakítása. Illetve egyre nagyobb figyelmet kezdünk fordítani a HOREKA szektorban és a kiskereskedelemben keletkező felesleg mellett a gyártóknál és nagykerekben felgyülemlett maradványokra is. Ezekre is szeretnénk megoldást nyújtani. 

Terveink között szerepel egy gamifikációs program kialakítása is, ami játékosabbá és élvezhetőbbé tenné az ételmentést, emellett hosszú távon is fenntartható napi rutinokat alakítana ki. iÍgy nemcsak a vendéglátóhelyeken, hanem a háztartásokban is csökkentenénk az élelmiszerhulladékot. S végül, a magyar kistermelőknek is szeretnénk segíteni. Célunk, hogy a magyar termelői zöldségek minden minőségi szinten gazdára találjanak, ezért zöldség – és gyümölcsládákat tervezünk összeállítani a későbbiekben. Szóval az élelmiszerpazarlás minden pillérével szeretnénk kezdeni valamit a közeljövőben.

VIDEO Halak csillagjegyűként ezekre számíthatsz párkapcsolatban a többi csillagjegytől

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!