Arc / Stílus

A leghatékonyabb lábápolási tippek cukorbetegeknek

A leghatékonyabb lábápolási tippek cukorbetegeknek

A jó idő közeledtével mindenki szeretne ápolt lábfejeket villantani szandálban és papucsban. Diabétesz esetén sajnos egy kicsit nehezebb dolgod van, mivel a betegség a végtagi idegek elhalásával járhat – s ennek révén előfordulhat, hogy nem veszed észre az apró sérüléseket, amelyek csúnya fertőzéseket okozhatnak.

Mire kell figyelned?

Amennyiben cukorbeteg vagy, érdemes mindennap megvizsgálnod a lábfejed és a talpad, hogy keletkezett-e valamilyen sérülés rajta. A bőrpír, a hólyag, illetve minden apró seb figyelmet érdemel; csakúgy, mint a duzzanat, a fájdalom, a vágás vagy a benőtt köröm. 

Ha a fizikai állapotod nem teszi lehetővé, hogy minden négyzetcentimétert meg tudj vizsgálni, akkor kapj elő egy tükröt, vagy kérd egy szeretted segítségét! Jó hír, hogy a vércukorszint beállításával megállítható az érzéketlenséghez vezető idegelhalás folyamata.

Langyos vízben mosd meg!

Győződj meg róla, hogy a lábmosáshoz használt víz nem forró, hanem langyos! Előfordulhat ugyanis, hogy ha a kezeddel nem ellenőrzöd a hőmérsékletet, akkor az elhalt idegek nem közvetítik megfelelően a forróságérzetet, ennélfogva égési sérüléseket szenvedhetsz.

Fontos tudnod, hogy a neuropátiának nevezett szövődmény nem korfüggő: bárkinél előfordulhat, akinek hosszabb ideig magas a vércukorszintje. Voksolj tehát a kézmeleg vízre!

Vágd és reszeld a körmöket!

Kérdezd meg a kezelőorvosod, hogy biztonságosnak tartja-e számodra az otthoni manikűrt. Amennyiben igen, használj ollót és reszelőt is, különös figyelmet fordítva a benövésre hajlamos sarkokra.

Érdemes a lehető legrövidebben hagynod a körmeidet, elkerülve a sérülés okozására alkalmas, éles széleket. A csipeszt felejtsd el, benövésnél pedig kérd szakképzett pedikűrös, súlyos esetben pedig sebész segítségét!

Mindig viselj lábbelit!

Kiemelten fontos, hogy sose legyél mezítláb, ha cukorbeteg vagy. Az apró sérüléseken keresztül ugyanis kórokozók juthatnak a szervezetedbe, melyek nemcsak helyi gyulladást, hanem nagyobb bajt is okozhatnak – főleg, amennyiben a csökkent fájdalomérzet miatt sokáig nem észleled. 

Még otthon is célszerű papucsban lenned a baj megelőzésére. Ha mégis a mezítlábazás mellett döntesz, előtte és utána is alaposan vizsgáld át a bőrfelületet!

Késő délután vásárolj cipőt!

Természetes folyamat, hogy a lábad mérete néhány milliméternyit változik a nap során. A legtöbb embernél késő délután, illetve estefelé a legnagyobb – ami azt jelenti, hogy ilyenkor érdemes cipőt vásárolnod. 

A korábban vett lábbeli ugyanis szoríthat a munkanap végén, ami a már említett, veszélyes sérülések kialakulásához vezethet. Ha lehet, fűzős darabokra voksolj, ne csak belebújósakra, mert a felső rész szűkítési és bővítési lehetőségének hála, nagyobb kényelmet biztosítanak.

Figyelj a zoknidra!

Válassz természetes anyagból készült zoknit, amelyet legalább naponta egyszer tisztára cserélsz! A nem megfelelő zokni viselete ugyanis éppen annyi baj forrása lehet, mint egy kényelmetlen cipő.

A nylon zoknik a fertőzésveszély miatt különösen kerülendők – nem szívják föl a nedvességet, nem melegítenek, tehát összességében semmi hasznuk a világon.

Mozgasd át a lábad!

Mozgasd át a lábujjaidat és lábfejed annyiszor egy nap, ahányszor csak eszedbe jut! Ezzel ugyanis serkentheted a pangó vérkeringést, jót téve az idegeknek is. 
Ne állj vagy ülj hosszú ideig ugyanabban a testhelyzetben, pláne keresztbe tett lábakkal ne! Így gátolhatod a megfelelő véráramlást, ami a neuropátiában érintett idegek további károsodásához vezethet.
Ha cukorbetegként bármilyen kérdés merül fel benned a lábápolással kapcsolatban, kérdezd meg a kezelőorvosodat! Előfordulhat ugyanis, hogy valamilyen pedikűreszköz használata veszélyes lehet a számodra.

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást