Életmód / Receptek

Ezekhez a lisztekhez nem kell tojás – A legnépszerűbb liszt fajták és az ételek, amikhez felhasználhatod

Finomliszt

A finomliszt búzából készül, ami az egyik leggyakrabban használt gabonaféle. Rendszerint a finomlisztet egészségtelennek minősítjük, ami azért van, mert a búzának csakis a magbelső részét használják fel hozzá, amiben nagyjából semmi hasznos tápanyag nincs. A finomliszt világos, nagyon finom szemű, és rengeteg mindenre használható.

Szokták sűrítéshez alkalmazni, de panírozáshoz, palacsintasütéshez, kalácsokhoz, kelt tésztához, és egyéb süteményekhez is tökéletes. Valóban nem a legegészségesebb lisztféle, de ha klasszikus receptet szeretnél elkészíteni, általában érdemes ilyet használni. 

Rétesliszt

A rétesliszt is a búzalisztek közé tartozik. A finomliszttől az különbözteti meg, hogy bár ugyanúgy csak a magbelsőt használják a készítéséhez, durvábban darálják. A réteslisztet már a neve is elárulja: elsősorban rétesek készítéséhez érdemes használni, de nem lesz rossz vele a pogácsa vagy a piskóta sem. Az olyan húsoknál és halaknál, ahol csak liszttel panírozol, szintén inkább ezt használd a finomliszttel ellentétben. Nokedli és galuska is tökéletesen készíthető belőle. Előfordul, hogy a legjobb eredményt a finomliszt és rétesliszt keverése adja, de ha csak réteslisztet használsz, figyelj az arányokra, mert ez kevesebb vizet vesz fel, mint a finomliszt.

istockphoto

Kenyérliszt

Nem nehéz kitalálni, hogy a kenyérlisztet mire érdemes használni: kenyerek, zsemlék, kiflik és egyéb kelt tészták elkészítéséhez tökéletes. Kicsit sötétebb színű, mint a finom- és rétesliszt, aminek az az oka, hogy több héjrészt tartalmaz, mint az előző kettő. Finomliszt és rétesliszt keverékével kiváltható, de nem lesz olyan jó az alapanyag, mintha kenyérlisztet használnánk. Folyadékmegkötése jobb, mint a finomlisztnek.

alvarez/istockphoto.com

Rozsliszt

A rozsliszt az eddigiekkel ellentétben nem búzából, hanem – meglepetés! – rozsból készül. Lényegesen egészségesebb, mint a búzalisztek legtöbb fajtája, gazdag B-vitaminokban, kalciumban, magnéziumban, nitrogénben és foszforban. Elsősorban kenyerek sütéséhez használják, tömörebb kenyér készül belőle, mint a búzafélékből készült lisztekből. 

istockphoto

Durumliszt

A durumliszttel általában tésztáknál szokott találkozni az átlagember, de kevesen tudják, hogy miből is készül tulajdonképpen. A durumbúzából készült lisztnek magas a fehérjetartalma, tojás nem szükséges hozzá, hogy dolgozhassunk vele, és összetett szénhidrátnak minősül, így fokozatosan emeli meg és sokáig egyensúlyban tartja a vércukorszintet. Leginkább tészták készítésére ajánlják.

shutterstock

Kukoricaliszt

Legfontosabb jellemzője, hogy gluténmentes, így gluténérzékenyek is használhatják – hiányzik ugyanis belőle az a búzalisztben található fehérje, ami az allergiát kiváltja. Kiváló mártások sűrítéséhez, galuskához, krémlevesekhez, hústöltelékek dúsításához. Érdemes azonban megjegyezni, hogy mind állaga, mind íze eltérhet a hagyományos finomliszttől, így tudni kell vele bánni. Belőle készül két nagyon híres népi étel, a puliszka és a prósza

istockphoto

Rizsliszt

Szintén gluténmentes lisztről beszélhetünk, ami készülhet mind fehér-, mind barnarizsből, amelyeket nagyon finomra őrölnek. A leggyakrabban hosszúszemű rizsből készítik. A thaiföldi konyhában sűrítésre és tészták készítéséhez használják fel, a kínai rizstészta is ebből készül. Jól használható tésztákhoz, galuskához, palacsintához vagy krémleveshez is. A durumliszthez hasonlóan nincs szükség hozzáadott tojásra, ezért a rizslisztből készült, egyébként tojásos ételeket a tojásérzékenyek, a magas koleszterintől szenvedők, vagy a vegánok is ehetik.

istockphoto

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást