Kitilthatják az autókat ebből az európai fővárosból

Kitilthatják az autókat ebből az európai fővárosból

Címlap / Kikapcsolódás / Utazás / Kitilthatják az autókat ebből az európai fővárosból

Miközben a pandémia után éppen újra kitalálja saját magát, Európa egyik legszebb és legromantikusabb fővárosa, Párizs régi hagyományokat törhet meg, hogy még régebbiekhez nyúljon vissza.

Párizsnak nem kell a szomszédba mennie egy-két radikális városi projektért. Valójában a város mai kinézete nagyrészt a város korábbi megújítási programjainak eredménye, amelyeket a korábbi világjárványok alakítottak az évszázadok során. Most, amikor a Fény városa lassan kezd kibontakozni az országos lezárásokból, egyes politikusok és tisztviselők fontolóra vették, hogy a főváros számos utcáját lezárják az autók elől a légszennyezés és a forgalmi torlódások javítása érdekében.

A „15 perces város” néven ismert ötlet célja, hogy közelebb hozza az embereket a számukra fontos helyekhez azáltal, hogy a városi területeket többcélú terekké alakítja át, és csökkenti az egyik helyről a másikra való eljutáshoz szükséges időt. A gyalogosok, kerékpárosok és a tömegközlekedés előtérbe helyezésével az autókkal szemben, Párizs ismét a világ várostervezésének élvonalába kerülhet.

zheltikov/istockphoto.com

Kitilthatják az autókat

A kezdeti tervek idővel – legalábbis sokan így spekulálnak – oda vezethetnek, hogy Párizs lesz a világ első olyan fővárosa, amely teljesen kitiltja az autókat.

Alain Safrati építész a BBC-nek adott videóinterjúban azt mondta: 10 éven belül a Champs Elysées szinte kizárólag a gyalogosoké lesz. Hozzátette, hogy a projekt, ami most persze sok véleményt vált ki mellette és ellene egyaránt, valóban rendhagyó és figyelemre méltó lehetne. Nem csupán egy jelzésértékű lépés az élhetőbb és zöldebb városok felé.

Fabienne Chevallier történész szerint Párizs történetében a korábbi világjárványokat is valamiféle nagy városfejlesztés követte. Pusztán azért, mert az emberek megértették, hogy közvetlen összefüggés van a városi tömeg, a nyomornegyedek és a népegészség között.

Amikor a kolerajárvány után Georges-Eugene Hausmann lebontott a szűk, középkorból visszamaradt utcákat és helyükre széles sétányokat tervezett, hatalmas parkokat épített és kiépített a város első modern csatornarendszerét, szintén rengeteg kritikát kapott, noha az idő természetesen őt igazolta. A modern építészet, amely a TBC legyőzésének kulcsát az épületek megfelelő megvilágításában és szellőztetésében látta, szintén sokat hozzátett Párizs mai képéhez, és persze az ott élők egészségéhez.

VIDEO Üde tavaszi barackos smink

Kövesd a Bien.hu cikkeit a Google Hírek-ben is!

Oldalak: 1 2

»