Életmód / Egészség

Kisebbek lesznek? Tények és tévhitek a női mellizmok edzéséről

Az edzőteremben gyakran látom, hogy a férfiak szinte csak a felsőtestükre edzenek, legalábbis ezen a téren jóval motiváltabbak, ezzel szemben a nők sokkal keményebb láb- és fenéknapokat tartanak, miközben a kar-, hát- és mellizmaikat csak nagyon óvatosan edzik. Manapság szerencsére már kezdenek eltűnni a tévhitek, de még mindig sokan hisznek abban, hogy nőként a nagy súlyoktól óriási izmaik lesznek. Ettől egy egészséges, normális hormonháztartás mellett nem kell félni, ahogy attól sem, hogy a mellizom edzésétől eltűnnek majd a cicijeid.

Tévhit: a testépítő nőknek a mellizomedzés miatt kicsi a cicijük

Jogosan merülhet fel benned a kérdés, hogy mégis miért csináltat olyan sok testépítő nő szilikon melleket, illetve miért egészen aprócska a mellük a legtöbb esetben? Ennek oka nem az, hogy edzik a mellizmaikat, hanem az, hogy a versenyekre teljesen leszálkásítják magukat, tehát diétáznak. A mell javarészt zsírszövetből áll, legalábbis a formáját a zsír adja meg, ami azt jelenti, hogy ha valakinek versenyformába kerül a testzsírszázaléka, akkor az bizony a mellein is meg fog látszani. Nem a súlyok és a megnövekedett mellizom miatt tűnik el a kerek forma, hanem mert a testükben alig található zsírszövet.

Tévhit: a mellizom edzése során elégetjük a zsírszövetet

Már egyre kevésbé tartja magát a tévhit, mely szerint létezik helyi zsírégetés, de azért még mindig találkozni erre vonatkozó témákkal.

A helyi zsírégetés több szinten is megbukik, először is ott, hogy a mellizmok edzése során nem zsírt fog felhasználni a szervezetünk, hanem szénhidrátot.

Csak akkor nyúl a zsírhoz, ha a szénhidrátraktárok már teljesen kiürültek, amit azért nem olyan könnyű elérni. Nem véletlenül nehéz a versenydiéta és a végső szálkásítás! Egy-egy átlagos felsőtestedzés azonban mindenről szól, csak nem arról, hogy versenyformába kerüljünk, úgyhogy nem kell aggódnod amiatt, hogy egyik gyakorlatról a másikra eltűnnek a melleid.

Tévhit: a mellizmok edzése megnöveli a mellek méretét

Logikus lenne ez a következtetés, hiszen az edzések során – különösen, ha nagy súlyokkal edzel – megerősödnek és meg is nőnek az izmaid (egy bizonyos mértékig). Az igazság azonban az, hogy a női mellizmok edzése sokkal inkább a tónusosság miatt fontos, bár jó hír, hogy kicsit megemelhetik, és ezzel nagyobbnak is mutathatják a melleket. Azért semmiképpen se számíts olyan drasztikus változásra, mint amilyen egy szépészeti beavatkozás, de nem is tűnik el nyomtalanul a munkád – látható lesz a formásodás, és a hónalji rész is szép ívet kap.

Tévhit: ha megváltozik az alakod, a melleid így is, úgyis fogyni fognak

Ez attól függ, mi a célod. Amennyiben fogyni szeretnél, és ezért edzel, úgy óhatatlan, hogy a melleidről is kerül le zsírszövet, hiszen ahogy említettem, nincs helyi zsírégetés.

Ha zsírt veszítesz, akkor mindenhonnan fogyni fogsz, csak a genetikádtól függ, honnan kerül le a felesleg először.

Azonban, ha a formásodás a célod és nem szeretnél fogyni, akkor szinte teljes egészében megőrizheted melleid jelenlegi méretét, továbbá szebb ívet biztosíthatsz számukra. Ehhez arra kell ügyelned, hogy kicsit növeld a kalória-beviteledet, hiszen a súlyzós edzések rengeteg energiát elégetnek, a meglévő izomszövetek fenntartásához pedig több kalóriát kell bevinned. Ha nem spórolsz a kalóriákon, és jól állítod össze az étrendedet (sok szénhidrát, kicsit több fehérje és minimális mennyiségű zsír), akkor gyors izomnövekedést érhetsz el, és még a melleid sem lesznek számottevően kisebbek.

Tévhit: semmi sem történik, ha nem edzel mellre

Az igazság az, hogy ha egészséges, tónusos és látványos összképet szeretnél, akkor semelyik izomcsoportot sem szabad kihagynod az edzésekből. Nyilván van egy fontossági sorrend mindenkinél, a legtöbb nőnek érthető módon előbbre való gyakorlat a guggolás, mint a súlyzókkal való tárogatás. Azonban a testben minden mindennel összefügg, és jó példa erre a mellizom.

Ha a hátadra sokat edzel, a melleidre pedig semennyit, akkor el tudod képzelni, milyen lesz a tartásod…

Egyébként lehetetlen egyetlen izomcsoportot is kihagyni a súlyzós edzésekből, mert mindig van másodlagos, sőt, sokszor harmadlagos izomcsoport is, ami a „háttérben” dolgozik. Szóval jó hír, hogy a legtöbbször, amikor a karjaidra vagy akár a hátadra edzel, valamilyen formában a mellizmod is dolgozik. Ez fordítva is igaz, tehát semmiképpen sem kidobott idő a mellizmozás: közben edzed a karjaidat, vállaidat, esetleg a hátadat, hasadat is.

Képek forrása: Syda_Productions/Depositphotos.comY-Boychenko/Depositphotos.com

Még nem szólt hozzá senki. Legyél te az első!

    Írj egy hozzászólást